10 kluczowych funkcji serwisu e-commerce. Podstawa sukcesu sklepu internetowego, katalogu, marketplace’u

Serwisy e-commerce służą jako wirtualne witryny sklepowe dla firm sprzedających w internecie. Serwis e-commerce nie tylko prezentuje produkty (lub usługi), ale także umożliwia bezproblemowe, w znacznym stopniu zautomatyzowane transakcje i pielęgnuje relacje z klientami. Żeby odpowiadać oczekiwaniom klientów i wykorzystywać potencjał dostępnych rozwiązań, skuteczna witryna e-commerce musi posiadać jednak pewne kluczowe funkcje, które zwiększają zaangażowanie użytkowników, poprawiają wrażenia z interakcji i maksymalizują liczbę konwersji. W tym artykule przyjrzymy się pierwszym dziesięciu najważniejszym w naszej opinii funkcjom, które są niezbędne dla sukcesu witryny e-commerce.

Pexels / Karolina Grabowska

2023-08-08 22:17
6 minut czytania

Menu. Nawigacja przyjazna dla użytkownika 

Intuicyjna nawigacja to podstawa skutecznego serwisu e-commerce. Odwiedzający powinni mieć możliwość łatwego znajdowania produktów, poruszania się po kategoriach sklepu / katalogu i uzyskiwania dostępu do ważnych jego elementów, takich jak koszyk na zakupy, pasek wyszukiwania i profil / pulpit nawigacyjny konta. Przejrzysta i dobrze zorganizowana nawigacja poprawia wrażenia użytkownika (user experience), zmniejsza współczynniki odrzuceń (parametr Bounce Rate) i zachęca odwiedzających do eksploracji większej części witryny (parametr czas w witrynie).

Na nawigację składają się nie tylko menu główne - zwykle górne (w topie serwisu) lub boczne (zwykle w lewej kolumnie). Nawigacja to również boksy graficzne, slajder, linki tekstowe, a nawet linki w stopce. Wszystko to tworzy sieć drogową, po której prowadzimy użytkownika do jego celu - bez względu na to, czego szuka w serwisie - produktu, formularza reklamacyjnego, informacji o firmie, zapisu na newsletter, rabatów, czy czegoś zupełnie innego. 

Projektowanie nawigacji w serwisie jest elementem projektu funkcjonalnego. Trendy i dobre praktyki w zakresie nawigacji w szczególności i user experience ogólnie zmieniają się w kolejnych latach. W związku z tym projekt Twojego e-commerce’u trzeba aktualizować i wprowadzać zmiany do interfejsu - ewolucyjne, gdy robisz to regularnie lub rewolucyjne, gdy nie robiłeś tego od dawna. 

A Ty, kiedy pracowałeś(-aś) ostatnio nad nawigacją Twojego serwisu? Jak dużych zmian ona potrzebuje? Porozmawiaj z ekspertem. Umów się na bezpłatną konsultację. 

Wyszukiwanie i filtrowanie produktów

Solidna wyszukiwarka ma kluczowe znaczenie w serwisie e-commerce - szczególnie dla klientów, którzy myślą o konkretnym produkcie. Zaawansowana funkcja wyszukiwania umożliwia użytkownikom wyszukiwanie według nazwy produktu, kategorii, przedziału cenowego lub innych odpowiednich filtrów. 

Opcje filtrowania pomagają klientom zawęzić wyniki wyszukiwania i listy produktów np. w kategorii na podstawie określonych atrybutów, takich jak na przykład rozmiar, kolor, marka lub dostępność, dzięki czemu zakupy są bardziej satysfakcjonujące - użytkownik otrzymuje informacje szybciej, w przyjazny sposób.

Wyszukiwarka powinna podpowiadać produkty - np. po wpisaniu 3 pierwszych znaków nazwy produktu pokazywać w rozwinięciu pola wyszukiwania produkty, o nazwach zaczynających się od tych 3 znaków / mających te 3 znaki w nazwie. Podpowiedzi skracają drogę do poszukiwanego produktu, pozwalają znajdywać szybciej. Zwiększają satysfakcję kupującego. 

Inną pożądaną funkcją wyszukiwarki jest obsługa błędów i literówek. Gdy klient pomyli się, wpisując nazwę produktów, a otrzyma mimo tego poprawne wyniki - szansa na to, że kupi w Twoim sklepie jest większa. 

Indeksowanie treści - w szczególności opisów produktów, tagów i innych parametrów. Wyszukiwarka w Twoim sklepie może szukać nie tylko w nazwach produktach, ale też opisach, tagach, parametrach. 

Efekt taki możesz osiągnąć między innymi poprzez integrację skutecznego narzędzia - wyszukiwarki takiej jak np. Meilisearch. Meilisearch jest jednym z nowoczesnych silników wyszukiwarek, które można zintegrować ze sklepem internetowym. 

ICEberg CMS 5 posiada integrację z Meilisearch i umożliwia bezpłatne rozpoczęcie przygody z zaawansowaną wyszukiwarką e-commerce* (Meilisearch posiada jednak limit, który sprawia, że większe sklepy internetowe muszą płacić. Nie martw się jednak. Inwestycja w Meilisearch zwróci się z nawiązką. Sprawdzisz ją i nie będziesz chciał/-a zrezygnować). 

Dowiedz się więcej - jakie możliwości dają nowoczesne wyszukiwarki w serwisach e-commerce. Umów się na konsultację z ekspertem.

Atrakcyjne listy produktów

Przekonujące i atrakcyjne wizualnie listy produktów są niezbędne, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Wysokiej jakości zdjęcia produktów, szczegółowe opisy, kluczowe cechy, specyfikacje i recenzje klientów przyczyniają się do budowania zaufania i wpływania na decyzje zakupowe. Dostarczane informacje powinny być dokładne, aktualne i zawierać informacje, powinny pomagać klientom w dokonywaniu świadomych wyborów. Listy produktów spotykamy w wielu miejscach serwisu internetowego. Zarówno w boksach na stronie głównej, listach na stronie kategorii, jak i nawet podobne produkty na dole karty produktu - we wszystkich tych miejscach spotykamy listy produktów. Mogą one wyglądać tak samo (element listy może mieć takie same elementy, listy te mogą być oparte o jeden szablon) lub mieć różne układy. Ważne jest jednak to, żeby finalnie element listy produktu zachęcał do kliknięcia - wejścia do środka -przejścia do karty produktu, lub (jeszcze lepiej, choć rzadko to możliwe) do dodania produktu do koszyka od razu - bez wchodzenia. 

Płynny koszyk i proces realizacji transakcji

Bezproblemowy proces koszyka i realizacji transakcji ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania porzucaniu koszyka i ułatwiania udanych transakcji. Klienci powinni mieć możliwość łatwego dodawania produktów do koszyka, przeglądania zawartości koszyka (m.in. dzięki widgetowi koszyka), wprowadzania modyfikacji i bezproblemowego przejścia do kasy. Usprawniony proces realizacji transakcji, w tym wiele opcji płatności, obowiązkowa możliwość realizacja transakcji przez gości (bez zakładania konta)  bezpieczna bramka płatności (najlepiej kilku dostawców, żeby użytkownik wybrał tego, którego zna i któremu ufa), wszelkiego rodzaje gwarancje jak długi czas zwrotu, zwiększają wygodę i budują zaufanie kupującego, w efekcie zmniejszają współczynnik odrzuceń, zwiększają liczbę transakcji..

Mobilny sklep internetowy - responsywność

W epoce zdominowanej przez urządzenia mobilne (ponad połowa odwiedzin jest realizowanych z telefonów, jeśli chodzi natomiast o transakcje, to statystyki są różne, zależne od branży i wartości zakupu) zapewnienie, że witryna e-commerce jest przystosowana do urządzeń mobilnych, jest koniecznością. Projekt przyjazny dla urządzeń mobilnych i zoptymalizowane wrażenia użytkownika na różnych rozmiarach ekranów i urządzeniach mają kluczowe znaczenie dla zdobycia większej bazy klientów. Responsywny projekt poprawia dostępność, pozwala klientom robić zakupy w biegu i zapewnia spójne wrażenia na wszystkich platformach.

Dowiedz się jak projektujemy w Krakweb - czy Mobile First Design będzie dobrym rozwiązaniem dla Twojej firmy? Porozmawiaj z ekspertem. Wystarczy 20 minut na konsultację Twojego projektu.

Konto klienta. Rejestracja i logowanie w sklepie. Zarządzanie kontem klienta

Zapewnienie klientom możliwości tworzenia kont i zarządzania ich profilami jest kluczowe dla budowania długotrwałych relacji. Zarządzanie kontem umożliwia klientom zapisywanie ich danych osobowych, przeglądanie historii zamówień, śledzenie przesyłek i zarządzanie preferencjami. Oferowanie spersonalizowanych rekomendacji opartych na wcześniejszych zakupach i listach życzeń dodatkowo poprawia jakość obsługi klienta i sprzyja lojalności. 

Na założeniu konta korzysta zarówno sklep, jak i kupujący. Zakomunikuj to odpowiednio, zaoferuj wartościowe korzyści z posiadania konta w sklepie, a klient będzie wracał i dokonywał więcej zakupów. 

Z drugiej strony jak już wspomnieliśmy powyżej koniecznością jest też możliwość dokonania transakcji bez zakładania konta. 

Zabezpieczenia. Solidne środki bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo ma ogromne znaczenie w e-commerce. Wdrażanie szyfrowania SSL to absolutna podstawa, żeby użytkownik wszedł w ogóle do serwisu i rozważał dokonanie transakcji, bezpieczna bramka płatnicza - to oczekiwana przez użytkownika warunek dokonania transakcji, a przestrzeganie przepisów o ochronie danych to warunek bezpieczeństwa Twojego i klienta. Kary za wycieki danych i nieprzestrzeganie RODO są bowiem olbrzymie. A świadomych klientów przybywa. Te środki bezpieczeństwa pomagają budować zaufanie klientów i chronić poufne informacje. Wyświetlanie plakietek bezpieczeństwa i zapewnianie klientów o bezpieczeństwie ich transakcji budzi dodatkowe zaufanie i zmniejsza ryzyko nieuczciwych działań.

Dowiedz się więcej. Umów się na konsultację z ekspertem

Obsługa klienta i czat na żywo

Szybka i sprawna obsługa klienta ma kluczowe znaczenie dla odpowiadania na zapytania, rozwiązywania problemów i zapewniania pozytywnych wrażeń z zakupów. Oferowanie wielu kanałów wsparcia, takich jak czat na żywo, e-mail i telefon, umożliwia klientom łatwy kontakt. W szczególności czat na żywo umożliwia pomoc w czasie rzeczywistym i zwiększa zadowolenie klientów, prowadząc do zwiększenia liczby konwersji i lepszego utrzymania klientów. Możesz w tym zakresie skorzystać z wielu dostępnych na rynku rozwiązań komercyjnych. Wśród nich znajdują się m.in. LiveChat (jedno z najwyżej ocenianych rozwiązań, pochodzące z Polski), Tidio, Hubspot Chat, Drift, Olark, Zendesk Chat. Korzystaliśmy z kilku ze wspomnianych czatów i każdy wzbogaci Customer Experience, czyli doświadczenia użytkownika Twojego serwisu internetowego i w efekcie pomoże sprzedawać więcej. Czaty te oferują łatwe do dostosowania (m.in. kolorystycznie do Twojego brandingu) okienka, łatwo wstawia się je na stronę, oferują automatyzacje - m.in. gotowe odpowiedzi, gotowe powitania i różnorodne inne możliwości. Możesz też skorzystać bezpłatnie z Czata Facebooka, czyli zintegrować Messengera ze stroną. Jest to szczególnie pomocna możliwość, gdy znasz dobrze to narzędzie i jesteś aktywnym uczestnikiem ekosystemu Facebooka. 

Śledzenie zamówień i powiadomienia

Przejrzystość w realizacji zamówień jest kluczem do wzbudzenia zaufania klientów. Zapewnienie możliwości śledzenia zamówień pozwala klientom monitorować postęp ich przesyłek i być na bieżąco ze statusem dostawy. Ponadto wysyłanie wiadomości e-mail z potwierdzeniem zamówienia, powiadomień o wysyłce i aktualizacji dostawy pomaga klientom być na bieżąco i poprawia ogólne wrażenia po zakupie. Automatyzacja powiadomień pomaga oszczędzać czas - Ty zmieniasz status zamówienia w systemie CMS Twojego e-commerce, a klient otrzymuje spersonalizowanego maila z dostosowanym komunikatem, przesłanym w mailu spójnym kolorystycznie z Twoim sklepem i Twoim brandingiem. Wszystko to możliwe jest w nowoczesnych systemach CMS - takich jak ICEberg CMS 5. 

Analityka i raportowanie

Zbieranie i analiza danych o zachowaniach użytkowników strony internetowej wydajność i wskaźniki sprzedaży są niezbędne do podejmowania świadomych decyzji biznesowych i optymalizacji witryny e-commerce. Narzędzia analityczne dostarczają cennych informacji na temat preferencji klientów, popularnych produktów, współczynników konwersji i źródeł ruchu. Wykorzystanie tych danych umożliwia firmom identyfikację obszarów wymagających poprawy, personalizację strategii marketingowych i stymulowanie wzrostu. Część danych zbierze za Ciebie Twój sklep internetowy, a część zewnętrzne narzędzie analityczne takie jak np. Google Analytics 4. Mądra integracja i konfiguracja Google Analytics i wartościowe funkcje analityczne systemu CMS pomogą Ci szybciej rozwijać Twój biznes. Szybciej wyciągniesz wnioski i podejmiesz odpowiednie decyzje. Dane możesz zebrać w jeden Dashboard (Tablicę) np. w narzędziu Looker Studio od Google. 

Podsumowanie

Skuteczna witryna e-commerce obejmuje szereg kluczowych funkcji, które współpracują ze sobą, aby zapewnić wyjątkowe wrażenia użytkownika, zwiększyć liczbę konwersji i zbudować długoterminowe relacje z klientami. Od przyjaznej dla użytkownika nawigacji i atrakcyjnych list produktów po bezproblemowe procesy kasowe i solidne środki bezpieczeństwa, każda funkcja odgrywa istotną rolę w ogólnym sukcesie przedsięwzięcia e-commerce. Nadając priorytety tym podstawowym funkcjom i stale dostosowując się do zmieniających się oczekiwań klientów, firmy mogą prosperować w konkurencyjnym świecie handlu internetowego.

 

Napisz do nas

Wybierz plik

Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe