Menu. Nawigacja przyjazna dla użytkownika
Intuicyjna nawigacja to podstawa skutecznego serwisu e-commerce. Odwiedzający powinni mieć możliwość łatwego znajdowania produktów, poruszania się po kategoriach sklepu / katalogu i uzyskiwania dostępu do ważnych jego elementów, takich jak koszyk na zakupy, pasek wyszukiwania i profil / pulpit nawigacyjny konta. Przejrzysta i dobrze zorganizowana nawigacja poprawia wrażenia użytkownika (user experience), zmniejsza współczynniki odrzuceń (parametr Bounce Rate) i zachęca odwiedzających do eksploracji większej części witryny (parametr czas w witrynie).
Na nawigację składają się nie tylko menu główne - zwykle górne (w topie serwisu) lub boczne (zwykle w lewej kolumnie). Nawigacja to również boksy graficzne, slajder, linki tekstowe, a nawet linki w stopce. Wszystko to tworzy sieć drogową, po której prowadzimy użytkownika do jego celu - bez względu na to, czego szuka w serwisie - produktu, formularza reklamacyjnego, informacji o firmie, zapisu na newsletter, rabatów, czy czegoś zupełnie innego.
Projektowanie nawigacji w serwisie jest elementem projektu funkcjonalnego. Trendy i dobre praktyki w zakresie nawigacji w szczególności i user experience ogólnie zmieniają się w kolejnych latach. W związku z tym projekt Twojego e-commerce’u trzeba aktualizować i wprowadzać zmiany do interfejsu - ewolucyjne, gdy robisz to regularnie lub rewolucyjne, gdy nie robiłeś tego od dawna.
A Ty, kiedy pracowałeś(-aś) ostatnio nad nawigacją Twojego serwisu? Jak dużych zmian ona potrzebuje? Porozmawiaj z ekspertem. Umów się na bezpłatną konsultację.
Wyszukiwanie i filtrowanie produktów
Solidna wyszukiwarka ma kluczowe znaczenie w serwisie e-commerce - szczególnie dla klientów, którzy myślą o konkretnym produkcie. Zaawansowana funkcja wyszukiwania umożliwia użytkownikom wyszukiwanie według nazwy produktu, kategorii, przedziału cenowego lub innych odpowiednich filtrów.
Opcje filtrowania pomagają klientom zawęzić wyniki wyszukiwania i listy produktów np. w kategorii na podstawie określonych atrybutów, takich jak na przykład rozmiar, kolor, marka lub dostępność, dzięki czemu zakupy są bardziej satysfakcjonujące - użytkownik otrzymuje informacje szybciej, w przyjazny sposób.
Wyszukiwarka powinna podpowiadać produkty - np. po wpisaniu 3 pierwszych znaków nazwy produktu pokazywać w rozwinięciu pola wyszukiwania produkty, o nazwach zaczynających się od tych 3 znaków / mających te 3 znaki w nazwie. Podpowiedzi skracają drogę do poszukiwanego produktu, pozwalają znajdywać szybciej. Zwiększają satysfakcję kupującego.
Inną pożądaną funkcją wyszukiwarki jest obsługa błędów i literówek. Gdy klient pomyli się, wpisując nazwę produktów, a otrzyma mimo tego poprawne wyniki - szansa na to, że kupi w Twoim sklepie jest większa.
Indeksowanie treści - w szczególności opisów produktów, tagów i innych parametrów. Wyszukiwarka w Twoim sklepie może szukać nie tylko w nazwach produktach, ale też opisach, tagach, parametrach.
Efekt taki możesz osiągnąć między innymi poprzez integrację skutecznego narzędzia - wyszukiwarki takiej jak np. Meilisearch. Meilisearch jest jednym z nowoczesnych silników wyszukiwarek, które można zintegrować ze sklepem internetowym.
ICEberg CMS 5 posiada integrację z Meilisearch i umożliwia bezpłatne rozpoczęcie przygody z zaawansowaną wyszukiwarką e-commerce* (Meilisearch posiada jednak limit, który sprawia, że większe sklepy internetowe muszą płacić. Nie martw się jednak. Inwestycja w Meilisearch zwróci się z nawiązką. Sprawdzisz ją i nie będziesz chciał/-a zrezygnować).
Dowiedz się więcej - jakie możliwości dają nowoczesne wyszukiwarki w serwisach e-commerce. Umów się na konsultację z ekspertem.
Atrakcyjne listy produktów
Przekonujące i atrakcyjne wizualnie listy produktów są niezbędne, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Wysokiej jakości zdjęcia produktów, szczegółowe opisy, kluczowe cechy, specyfikacje i recenzje klientów przyczyniają się do budowania zaufania i wpływania na decyzje zakupowe. Dostarczane informacje powinny być dokładne, aktualne i zawierać informacje, powinny pomagać klientom w dokonywaniu świadomych wyborów. Listy produktów spotykamy w wielu miejscach serwisu internetowego. Zarówno w boksach na stronie głównej, listach na stronie kategorii, jak i nawet podobne produkty na dole karty produktu - we wszystkich tych miejscach spotykamy listy produktów. Mogą one wyglądać tak samo (element listy może mieć takie same elementy, listy te mogą być oparte o jeden szablon) lub mieć różne układy. Ważne jest jednak to, żeby finalnie element listy produktu zachęcał do kliknięcia - wejścia do środka -przejścia do karty produktu, lub (jeszcze lepiej, choć rzadko to możliwe) do dodania produktu do koszyka od razu - bez wchodzenia.
Płynny koszyk i proces realizacji transakcji
Bezproblemowy proces koszyka i realizacji transakcji ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania porzucaniu koszyka i ułatwiania udanych transakcji. Klienci powinni mieć możliwość łatwego dodawania produktów do koszyka, przeglądania zawartości koszyka (m.in. dzięki widgetowi koszyka), wprowadzania modyfikacji i bezproblemowego przejścia do kasy. Usprawniony proces realizacji transakcji, w tym wiele opcji płatności, obowiązkowa możliwość realizacja transakcji przez gości (bez zakładania konta) bezpieczna bramka płatności (najlepiej kilku dostawców, żeby użytkownik wybrał tego, którego zna i któremu ufa), wszelkiego rodzaje gwarancje jak długi czas zwrotu, zwiększają wygodę i budują zaufanie kupującego, w efekcie zmniejszają współczynnik odrzuceń, zwiększają liczbę transakcji..
Mobilny sklep internetowy - responsywność
W epoce zdominowanej przez urządzenia mobilne (ponad połowa odwiedzin jest realizowanych z telefonów, jeśli chodzi natomiast o transakcje, to statystyki są różne, zależne od branży i wartości zakupu) zapewnienie, że witryna e-commerce jest przystosowana do urządzeń mobilnych, jest koniecznością. Projekt przyjazny dla urządzeń mobilnych i zoptymalizowane wrażenia użytkownika na różnych rozmiarach ekranów i urządzeniach mają kluczowe znaczenie dla zdobycia większej bazy klientów. Responsywny projekt poprawia dostępność, pozwala klientom robić zakupy w biegu i zapewnia spójne wrażenia na wszystkich platformach.
Dowiedz się jak projektujemy w Krakweb - czy Mobile First Design będzie dobrym rozwiązaniem dla Twojej firmy? Porozmawiaj z ekspertem. Wystarczy 20 minut na konsultację Twojego projektu.
Konto klienta. Rejestracja i logowanie w sklepie. Zarządzanie kontem klienta
Zapewnienie klientom możliwości tworzenia kont i zarządzania ich profilami jest kluczowe dla budowania długotrwałych relacji. Zarządzanie kontem umożliwia klientom zapisywanie ich danych osobowych, przeglądanie historii zamówień, śledzenie przesyłek i zarządzanie preferencjami. Oferowanie spersonalizowanych rekomendacji opartych na wcześniejszych zakupach i listach życzeń dodatkowo poprawia jakość obsługi klienta i sprzyja lojalności.
Na założeniu konta korzysta zarówno sklep, jak i kupujący. Zakomunikuj to odpowiednio, zaoferuj wartościowe korzyści z posiadania konta w sklepie, a klient będzie wracał i dokonywał więcej zakupów.
Z drugiej strony jak już wspomnieliśmy powyżej koniecznością jest też możliwość dokonania transakcji bez zakładania konta.
Zabezpieczenia. Solidne środki bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo ma ogromne znaczenie w e-commerce. Wdrażanie szyfrowania SSL to absolutna podstawa, żeby użytkownik wszedł w ogóle do serwisu i rozważał dokonanie transakcji, bezpieczna bramka płatnicza - to oczekiwana przez użytkownika warunek dokonania transakcji, a przestrzeganie przepisów o ochronie danych to warunek bezpieczeństwa Twojego i klienta. Kary za wycieki danych i nieprzestrzeganie RODO są bowiem olbrzymie. A świadomych klientów przybywa. Te środki bezpieczeństwa pomagają budować zaufanie klientów i chronić poufne informacje. Wyświetlanie plakietek bezpieczeństwa i zapewnianie klientów o bezpieczeństwie ich transakcji budzi dodatkowe zaufanie i zmniejsza ryzyko nieuczciwych działań.
Dowiedz się więcej. Umów się na konsultację z ekspertem
Obsługa klienta i czat na żywo
Szybka i sprawna obsługa klienta ma kluczowe znaczenie dla odpowiadania na zapytania, rozwiązywania problemów i zapewniania pozytywnych wrażeń z zakupów. Oferowanie wielu kanałów wsparcia, takich jak czat na żywo, e-mail i telefon, umożliwia klientom łatwy kontakt. W szczególności czat na żywo umożliwia pomoc w czasie rzeczywistym i zwiększa zadowolenie klientów, prowadząc do zwiększenia liczby konwersji i lepszego utrzymania klientów. Możesz w tym zakresie skorzystać z wielu dostępnych na rynku rozwiązań komercyjnych. Wśród nich znajdują się m.in. LiveChat (jedno z najwyżej ocenianych rozwiązań, pochodzące z Polski), Tidio, Hubspot Chat, Drift, Olark, Zendesk Chat. Korzystaliśmy z kilku ze wspomnianych czatów i każdy wzbogaci Customer Experience, czyli doświadczenia użytkownika Twojego serwisu internetowego i w efekcie pomoże sprzedawać więcej. Czaty te oferują łatwe do dostosowania (m.in. kolorystycznie do Twojego brandingu) okienka, łatwo wstawia się je na stronę, oferują automatyzacje - m.in. gotowe odpowiedzi, gotowe powitania i różnorodne inne możliwości. Możesz też skorzystać bezpłatnie z Czata Facebooka, czyli zintegrować Messengera ze stroną. Jest to szczególnie pomocna możliwość, gdy znasz dobrze to narzędzie i jesteś aktywnym uczestnikiem ekosystemu Facebooka.
Śledzenie zamówień i powiadomienia
Przejrzystość w realizacji zamówień jest kluczem do wzbudzenia zaufania klientów. Zapewnienie możliwości śledzenia zamówień pozwala klientom monitorować postęp ich przesyłek i być na bieżąco ze statusem dostawy. Ponadto wysyłanie wiadomości e-mail z potwierdzeniem zamówienia, powiadomień o wysyłce i aktualizacji dostawy pomaga klientom być na bieżąco i poprawia ogólne wrażenia po zakupie. Automatyzacja powiadomień pomaga oszczędzać czas - Ty zmieniasz status zamówienia w systemie CMS Twojego e-commerce, a klient otrzymuje spersonalizowanego maila z dostosowanym komunikatem, przesłanym w mailu spójnym kolorystycznie z Twoim sklepem i Twoim brandingiem. Wszystko to możliwe jest w nowoczesnych systemach CMS - takich jak ICEberg CMS 5.
Analityka i raportowanie
Zbieranie i analiza danych o zachowaniach użytkowników strony internetowej wydajność i wskaźniki sprzedaży są niezbędne do podejmowania świadomych decyzji biznesowych i optymalizacji witryny e-commerce. Narzędzia analityczne dostarczają cennych informacji na temat preferencji klientów, popularnych produktów, współczynników konwersji i źródeł ruchu. Wykorzystanie tych danych umożliwia firmom identyfikację obszarów wymagających poprawy, personalizację strategii marketingowych i stymulowanie wzrostu. Część danych zbierze za Ciebie Twój sklep internetowy, a część zewnętrzne narzędzie analityczne takie jak np. Google Analytics 4. Mądra integracja i konfiguracja Google Analytics i wartościowe funkcje analityczne systemu CMS pomogą Ci szybciej rozwijać Twój biznes. Szybciej wyciągniesz wnioski i podejmiesz odpowiednie decyzje. Dane możesz zebrać w jeden Dashboard (Tablicę) np. w narzędziu Looker Studio od Google.
Podsumowanie
Skuteczna witryna e-commerce obejmuje szereg kluczowych funkcji, które współpracują ze sobą, aby zapewnić wyjątkowe wrażenia użytkownika, zwiększyć liczbę konwersji i zbudować długoterminowe relacje z klientami. Od przyjaznej dla użytkownika nawigacji i atrakcyjnych list produktów po bezproblemowe procesy kasowe i solidne środki bezpieczeństwa, każda funkcja odgrywa istotną rolę w ogólnym sukcesie przedsięwzięcia e-commerce. Nadając priorytety tym podstawowym funkcjom i stale dostosowując się do zmieniających się oczekiwań klientów, firmy mogą prosperować w konkurencyjnym świecie handlu internetowego.