Wdrażanie wytycznych WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) przez firmy niesie za sobą wiele korzyści. Oto 10 14 argumentów, które mogą przekonać przedsiębiorstwa do podjęcia tego kroku:
- Zwiększenie dostępności: WCAG pomagają w tworzeniu stron internetowych dostępnych dla osób z różnymi niepełnosprawnościami, co zwiększa zasięg firmy, ułatwia docieranie do większej grupy odbiorców.
- Zgodność z przepisami prawa: W wielu krajach obowiązują przepisy wymagające dostosowania stron internetowych do osób niepełnosprawnych. Przestrzeganie WCAG może uchronić firmę przed karami i pozwami. W Polsce aktualnie (stan na 05.08.2024) nie obowiązują jeszcze przepisy, które wymuszają na firmach zgodność z WCAG i wdrażanie dostępności. Nie wykluczone jednak, że takie przepisy się pojawią.
- Poprawa wizerunku firmy: Organizacje wdrażające WCAG mogą budować pozytywny wizerunek jako firmy odpowiedzialnej społecznie i inkluzywnej. Transparentność i zgodność z międzynarodowymi standardami, takimi jak WCAG, może zwiększyć wiarygodność firmy, co jest istotne w budowaniu długotrwałych relacji z klientami i partnerami.
- Zwiększenie zasięgu: Ułatwienie dostępu do treści online większej liczbie osób, w tym osobom starszym czy z problemami zdrowotnymi, pozwala na dotarcie do szerszego grona odbiorców.
- Lepsza użyteczność dla wszystkich: Strony internetowe zgodne z WCAG są często bardziej przejrzyste i łatwiejsze w nawigacji, co korzystnie wpływa na doświadczenie użytkowników, niezależnie od ich stanu zdrowia. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule: UX, dostosowanie strony do użytkownika, docieranie do nowych odbiorców, zgodność z przepisami - WCAG w 2024 r. to więcej niż tylko ułatwienia dla osób z niepełnosprawnością.
- Optymalizacja SEO: Implementacja WCAG może poprawić strukturę strony i jej semantykę, co z kolei może pozytywnie wpłynąć na wyniki w wyszukiwarkach.
- Zwiększenie konkurencyjności: Firmy, które dbają o dostępność, mogą zyskać przewagę konkurencyjną, zwłaszcza na rynkach, gdzie klienci cenią sobie odpowiedzialność społeczną.
- Redukcja ryzyka prawnego: Przestrzeganie wytycznych WCAG zmniejsza ryzyko pozwów sądowych związanych z dyskryminacją osób z niepełnosprawnościami. Ma to w szczególności zastosowanie na rynku amerykańskim, gdzie pojawił się nowy typ pozwów - ADA lawsuits / ADA website compliance lawsuits, w których kancelarie pozywają firmy o brak zgodności z wymogami amerykańskich przepisów ADA. W Polsce kary grożą w szczególności instytucjom publicznym, które są prawnie zobowiązane do wdrożenia dostępności, w tym dostępności cyfrowej.
- Budowanie lojalności klientów: Inwestowanie w dostępność strony pokazuje, że firma dba o wszystkich klientów, co może zwiększyć ich lojalność i pozytywne nastawienie do marki.
- Przygotowanie na przyszłość: Zmieniające się przepisy oraz rosnąca świadomość społeczna dotycząca dostępności sprawiają, że firmy, które już teraz wdrażają WCAG, są lepiej przygotowane na przyszłe wymagania.
- Podniesienie efektywności pracowników: Wdrożenie WCAG nie tylko wpływa na klientów, ale również na pracowników z niepełnosprawnościami, którzy mogą mieć łatwiejszy dostęp do wewnętrznych zasobów firmy, co przekłada się na ich większą produktywność, lepszą wiedzę na temat firmy, procedur itd. Ma to jednak zastosowanie, jak w punkcie 5. - nie tylko do pracowników z niepełnosprawnościami, ale jest ułatwieniem dla wszystkich pracowników.
- CSR. Odpowiedzialność korporacyjna. Wpływ na społeczeństwo: Przestrzeganie WCAG przez firmy przyczynia się do budowy bardziej inkluzywnego społeczeństwa, co ma pozytywny wpływ na życie wielu osób, a także może być częścią szerszej strategii CSR (Corporate Social Responsibility).
- RWD. Lepsze wsparcie mobilne: WCAG zawierają zasady, które wspierają tworzenie stron przyjaznych dla urządzeń mobilnych. Dzięki temu, firmy mogą lepiej obsługiwać rosnącą liczbę użytkowników korzystających z internetu na smartfonach i tabletach.
- Lepsza komunikacja z klientami: Strony internetowe zgodne z WCAG ułatwiają użytkownikom dostęp do informacji i komunikację z firmą, co może przełożyć się na lepszą obsługę klienta i szybsze rozwiązywanie problemów.
Wdrożenie WCAG przy tworzeniu nowego serwisu internetowego nie musi wiązać się z dodatkowym dużym budżetem. Musisz jednak wybrać CMS wspierający dostępność i zgodny z WCAG - taki jak ICEberg CMS 5 oraz agencję z kompetencjami w zakresie dostępności cyfrowej i wdrażania WCAG - jak Krakweb.