Optymalizacja, czyli dąż do doskonałości Twojej strony.
Działania mające na celu optymalizację stron ograniczają się do ingerencji tylko i wyłącznie w treści prezentowane na witrynie. To tutaj szczególną wagę przywiązujemy do nadania odpowiednich tytułów (Title), opisów (Description), wybrania i najlepszego rozmieszczenia słów kluczowych oraz odpowiedniego zredagowania nagłówków. Bardzo ważna jest również optymalizacja kodu strony. To, jak strona jest widziana przez roboty wyszukiwarki, skutkuje miejscem w naturalnych wynikach wyszukiwań. Warto również pamiętać o prędkości ładowania się strony. Ona również wpływa na ostateczny wynik promowanej witryny. Najważniejsze w optymalizacji jest jednak zachowanie standardów internetowych, które pozwalają włączyć stronę do indeksu wyszukiwarek, przez co później użytkownicy mogą ją znaleźć. Przejrzysty układ tekstu, odpowiednio zatytułowane nagłówki, oddzielone i wyeksponowane ważne elementy dla strony oraz dobrane i wplecione do tekstu słowa kluczowe pozwolą łatwiej zaindeksować stronę w wyszukiwarce i automatycznie umieszczą ją na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwań. Bardzo ważny jest również system linków wewnętrznych. Trzeba pamiętać, aby miały one odpowiednią strukturę i precyzyjny tytuł. Wszystkie te działania sprawią, że strona internetowa ma większe szanse na zajęcie wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwań.
Pozycjonowanie, czyli strona na dopingu.
Aby szybciej wypromować stronę i zapewnić jej stałe miejsce na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwań specjaliści od marketingu internetowego wynaleźli pozycjonowanie. Jest to sztuczne ustalanie pozycji strony, dzięki zdobywaniu dla niej zaplecza odnośników. Zewnętrzne linki są ważne, ponieważ to one w głównej mierze ustalają miejsce promowanej strony w wynikach wyszukiwarki. Pozycjonerzy, aby zdobyć takie odnośniki, stosują wiele metod - od wymieniania się nimi, przez dodawanie wpisów do katalogów, korzystanie z gotowych systemów wymiany, aż do własnego zaplecza gotowych stron www, na których publikują takie linki. Niestety, aby ich działania były bardziej efektywne, często korzystają z łatwiejszych i szybszych metod pozyskiwania linków, które często są nieetyczne i mogą narazić witrynę na kary ze strony Google.
Działania służące negatywnie pozycjonowaniu to:
- Duże nagromadzenie słów kluczowych - optymalna zawartość słów kluczowych na stronie to około 5%. Nadmierne ich wykorzystanie i wielokrotne powtarzanie może skutkować nałożeniem kary na stronę.
- Słowa kluczowe niezgodne z treścią.
- Ukrywanie słów kluczowych i linków - użycie tekstu w kolorze tła, umieszczenie na niewidocznym elemencie lub w miejscu zwykle nie oglądanym przez użytkownika powoduje, że na stronie można wielokrotnie powtarzać słowa kluczowe i wybrane linki. Są one niewidoczne dla użytkowników, przez co nie utrudniają im przeglądania strony, ale roboty wyszukiwarek indeksują je i umieszczają stronę na wyższej pozycji.
- Cloaking - nazwa wzięła się od angielskiego słowa płaszcz. Działanie to polega na pokazywaniu innej treści użytkownikom, a innej robotom wyszukiwarki.
- Powielona zawartość strony (duplicate content) - dla robotów wyszukiwarek strona internetowa z adresem zawierającym www i bez niego to dwie, różne strony. Należy o tym pamiętać i zdecydować się na jeden z nich, aby uniknąć kar za powielanie treści strony.
Skuteczne i etyczne pozycjonowanie opiera się na:
- Wymianie linków ze stronami o podobnej tematyce,
- Umieszczaniu stron w katalogach tematycznych,
- Rezygnacji z nawigacji w technologii Javascriptu lub Flasha,
- Usunięciu błędów (np. składniowych) z kodu strony,
- Umieszczeniu na stronie mapy serwisu,
- Optymalizacji kodu strony, usunięciu nadmiarowych znaczników HTML,
- Wartościowym opisie zawartości strony,
- Czytelnym opisywaniu odnośników - zamiast “kliknij tutaj” lepiej napisać zdanie, co kryje się pod linkiem,
- Stosowaniu "przyjaznych" adresów zawierających nazwy podstron i kategorii,
- Wyróżnianiu ważniejszych słów,
- Publikowaniu artykułów z odnośnikami do strony.
Trzeba pamiętać, że używanie słów kluczowych w mianowniku wspomaga efektywność pozycjonowania.
Za karę - do kąta!
Używanie etycznych metod pozycjonowania nie wyeliminuje Twojej strony z wyników wyszukań. Natomiast coraz częstsze nieetyczne działania spowodowały wytworzenie przez zespół Google systemu sankcji. W zależności od stopnia metody niezgodnej z regulaminem wyszukiwarki pozycjonowaną stronę mogą spotkać następujące kary:
- Filtr
- Paragraf 31
- Sandbox
- Aging Delay
- Ban
Filtr nakładany jest na stronę za niewielkie naruszenie regulaminu i oznacza z reguły spadek o okrągłą liczbę pozycji (np. 5). Może on zostać nałożony na wybrane słowa kluczowe lub na całą ich grupę. Czas trwania takiego filtra jest różny i może wynosić od tygodnia do nawet dwóch lat.
Paragraf 31
Paragraf 31 to najbardziej tajemnicza forma kary stosowana przez Google. Witryna po nałożeniu tej sankcji spada dokładnie o 30 pozycji. Jest to uciążliwe, gdyż wszystkie badania potwierdzają zależność, że użytkownicy nie zaglądają dalej, jak na drugą stronę wyników wyszukiwań. Spadek o 30 pozycji lokuje witrynę na trzeciej stronie, co skutecznie odcina ją od uwagi odbiorców. W środowisku pozycjonerów wysnuto hipotezę, że jest to filtr nakładany ręcznie przez pracowników Google, ponieważ, pomimo pozornie niewielkiego spadku, jest on wyjątkowo dokuczliwy.
Sandbox
Sandbox, czyli piaskownica, to filtr nakładany na jedną lub kilka fraz, które szczególnie często występują jako anchor text* promowanej strony. Filtr ten, jak ziarenka piasku kolekcjonuje takie linki i nie wyświetla strony na dane frazy.
Aging delay
Aging Delay to zjawisko, w którym nowo powstała strona internetowa przez kilka pierwszych tygodni jest bardzo wysoko w wynikach wyszukiwań, a następnie spada bardzo nisko lub całkowicie usunięta zostaje z wyników wyszukiwań. Późniejsze działania pozycjonerskie nie przynoszą rezultatu i strona nawet do 8 miesięcy nie może wybić się na pierwsze miejsca wyników. Filtr ten nie jest nakładany na strony zbudowane na zasadach Web 2.0.
Ban
Ostatnia i najsurowsza kara to ban. Jest nakładany bardzo rzadko i tylko w przypadku rażącego naruszenia regulaminu wyszukiwarek. Jest to całkowite usunięcie strony z wyników wyszukiwań. Aby ściągnąć tą formę kary należy usunąć wszystkie elementy wzbudzające wątpliwość, a następnie wypełnić formularz request for re-inclusion. Czas oczekiwania na rozpatrzenie prośby i ściągnięcie bana to 1-2 miesiące.
Jak więc powinno wyglądać etyczne i skuteczne pozycjonowanie?
Na samym początku pracy Twój pozycjoner powinien zebrać jak najwięcej informacji dotyczących Twojej branży i konkurencji. Musi zapoznać się z Twoimi produktami, usługami i polityką firmy. Byłoby dobrze, aby poznał również strategię Twojej firmy i cel, jaki chcesz osiągnąć, aby wiedział w jakim długofalowym projekcie bierze udział i w jakim kierunku promować Twoją firmę. Następnie razem powinniście zdecydować, który obszar rynku będzie dla was najbardziej odpowiedni i przyniesie Wam największe zyski. W tym momencie pozycjoner powinien przedstawić Ci listę słów kluczowych - zarówno tych bardzo popularnych, konkurencyjnych, jak i tych niszowych. Wybrane słowa powinny znaleźć się w strategicznych miejscach na Twojej stronie internetowej. Po wyborze fraz kluczowych pozycjoner przechodzi do optymalizacji Twojej strony. Na tym etapie optymalizuje kod, treść strony, odpowiednio rozmieszcza słowa kluczowe oraz nadaje pomocne tytuły i opisy. Teraz następuje etap najtrudniejszy - działania off-page. Pozycjoner musi spowodować, aby Twoja strona była widoczna w wyszukiwarce. Pomocne w tym momencie są linki i odnośniki, które podnoszą pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwań. Ale jak je szybko i skutecznie zdobyć, nie narażając się na sankcje ze strony Google? Możliwości jest wiele. Po pierwsze musisz być aktywny na tematycznych forach i blogach. Wartościowe wypowiedzi z linkiem do Twojej strony będą skutkowały większą liczbą odwiedzin i polecaniem sobie Twojej strony, jako źródła informacji. Kluczowa jest tu jednak zawartość witryny. Musi być ona użyteczna i pomocna. Aby użytkownicy chętnie wchodzili na Twoją stronę i polecali ją dalej muszą znaleźć na niej wartościowe treści. Zadbaj o ich merytoryczny i informacyjny charakter. Pomyśl również o problemach z jakimi boryka się Twoja grupa docelowa i pomóż jej. Opublikuj poradnik, artykuł lub video, które pomoże rozwiązać ich problemy. Wtedy użytkownicy sami będą rozsyłać między sobą link do Twojej strony, umacniając ją na wysokich miejscach w wyszukiwarce. Jeżeli nie masz możliwości stworzenia poradnika pamiętaj o zabawie. Nic tak nie gwarantuje rozgłosu i szumu wokół marki, jak śmieszny film, czy artykuł. Ważnym punktem w pozyskiwaniu linków jest również wpis do katalogów. Pamiętaj jednak, że aby był on wartościowy musi spełniać pewne wymagania i standardy. Upewnij się, że katalog jest tematyczny i moderowany. Linki umieszczane na stronach masowych nie są wartościowe i nie przyniosą oczekiwanych rezultatów.
Pomerdaj długim ogonem
Długi ogon to koncepcja, która została stworzona na potrzeby marketingu internetowego. Z czasem jednak z powodzeniem została zaadoptowana do środowiska pozycjonowania. Według niej największy ruch i największe zyski sumarycznie generują frazy niszowe, bardzo wyspecjalizowane, a nie te najbardziej ogólne i najbardziej popularne. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, wraz ze wzrostem liczby internautów rośnie również ich świadomość korzystania z wyszukiwarek. Użytkownicy wiedzą już, że pojedyncze, zgeneralizowane frazy nie będą skutkowały wynikami, jakich szukają. Przestali więc bazować na ogólnych słowach, ale zaczęli szukać informacji wpisując coraz bardziej szczegółowe i coraz dłuższe, składające się z kilku, czy nawet kilkunastu wyrazów, frazy. Takie sformułowania mogą występować w różnych kombinacjach. Dlatego jest ich tak dużo i rzadko się powtarzają. Jednak zapytania przychodzące z wielu takich sprecyzowanych fraz stanowią większość, często dochodzącą nawet do 80% wszystkich zapytań. Ponadto bardzo sprecyzowane frazy sugerują, że ludzie dokładnie wiedzą czego szukają. Istnieje wtedy większa szansa, że kiedy to znajdą, szybko to kupią. Współczynnik konwersji na frazy z długiego ogona jest więc bardzo wysoki. Również konkurencja na te słowa jest dużo mniejsza. Dzięki temu pozycjonowanie na frazy niszowe jest dużo łatwiesze i tańsze, a w końcowym podsumowaniu przynosi dużo większy zysk, niż wysokie pozycje osiągnięte na najpopularniejszych, ale ogólnych słowach.