Zamieszczanie treści
Edytor dobrego CMS powinien być intuicyjny i posiadać wszystkie konieczne funkcje. Sprawdźmy, które są niezbędne przy publikowaniu treści.
Powiedzmy, że chcesz zamieścić ekspercki artykuł o blogach firmowych, okraszony licznymi przykładami i poradami. Zaczynasz od napisania tekstu. Możesz go odpowiednio sformatować korzystając z gotowych rozwiązań: Akapit, Address, Sformatowany tekst, Nagłówek 1, 2, 3 itd:
Istnieje także możliwość decydowania o wszystkich aspektach formatowania tekstu. Jeśli zdecydujesz się na tę opcję, skorzystaj z prostego menu:
Najważniejsze funkcje to: 1. krój czcionki, 2. jej rozmiar, 3. pogrubienie, pochylenie, podkreślenie i przekreślenie tekstu, 4. wyrównanie do lewej, środka, prawej lub justowanie, 5. lista wypunktowana lub numerowana.
Wypełnij pole “Wstęp”, tworząc tzw. lid - wyodrębniony, pogrubiony fragment tekstu rozpoczynający artykuł. Ja piszę lid już po stworzeniu właściwej części tekstu, bo wtedy wiem na pewno, że nie będzie odbiegał tematycznie:
Gdy tekst został napisany i odpowiednio sformatowany, czas zadbać o to, aby artykuł był bardziej atrakcyjny dla czytelnika, np. ilustrując go zdjęciami i screenami. Do wstawiania grafik służy ikonka obrazka:
Możesz wstawić grafikę znajdującą się już na jakiejś stronie www - wówczas podajesz jej adres w polu “Źródło”. Jeśli posiadasz grafikę na dysku, klikasz ikonkę z lupą. Możesz jeszcze ustawić opis zdjęcia i zmienić jego rozmiar - albo od razu kliknąć “Ok”.
Wówczas grafika pojawi się w edytorze:
Jednak zanim zapiszesz artykuł i opublikujesz go na stronie, zadbaj o...
Porządek na stronie
Aby ułatwić czytelnikom odnalezienie konkretnych artykułów, CMS zawiera dwie przydatne funkcje:
1. powiązanie nazwiska z kontem
Dzięki wybraniu nazwiska z listy powiążesz artykuł z kontem autora. To oznacza, że przy publikowanej treści wyświetli się jego zdjęcie wraz z linkami do profilów w social media:
Dzięki tej funkcji możliwe jest także stworzenie zakładki z automatycznie tworzoną listą twórców treści i wyświetlanie wszystkich tekstów wybranego autora lub autorki:
2. otagowanie artykułu
Dodajesz tagi wpisując je w odpowiednie pole przy dodawaniu nowych treści:
Dzięki tagom treści dotyczące konkretnego zagadnienia będą łatwe do odnalezienia na stronie. Kompletna lista tagów dodanych do wszystkich treści wyświetli się na stronie np. w ten sposób:
Po kliknięciu na interesujący Cię temat zobaczysz wszystkie treści na stronie opatrzone danym tagiem.
Publikacja
Gdy uporasz się z kwestią tagów i uznasz, że tekst prezentuje się tak, jak sobie tego życzysz, czas przystąpić do publikacji. Zaznacz, czy chcesz, by na stronie wyświetlał się automatyczny spis treści:
Pod polem tekstowym możesz wybrać zdjęcie ilustrujące artykuł - a także dodać podpis (np. podać źródło czy autora grafiki):
Następnie kliknij “zapisz”. To wszystko! Zajęło Ci to niespełna 10 minut. W tym czasie strona została zaktualizowana o nowe treści, sformatowane w atrakcyjny sposób. Tak prezentuje się tytuł artykułu, lid i wybrane przez Ciebie zdjęcie główne:
Oto utworzony automatycznie (na podstawie nagłówków: h2, h3) spis treści, z opcją ukrycia:
A tak wygląda tekst artykułu, z wyodrębnionymi nagłówkami i ilustracjami:
Możesz podziwiać efekty.
I żaden inżynier nie był do tego potrzebny ;)
Pozycjonowanie
Nawet najlepsze treści potrzebują odrobiny wsparcia, by wyświetlać się w wyszukiwarce na wysokich miejscach. Twój CMS powinien wspomagać ten proces. Może to robić na kilka sposobów:
1. ICEberg posiada opcję ustawiania dwóch wersji tytułu tekstu. Pierwsza to “Nazwa”, która wyświetla się na podstronie z artykułem. Wprowadzasz ją przy tworzeniu nowego dokumentu:
Ten tytuł powinien być zoptymalizowany dla wyszukiwarki i zawierać słowo kluczowe - dzięki temu będzie korzystny dla SEO. Jednak to, co odpowiada Google’owi, nie zawsze podpada pod gusta czytelników. Dlatego nowoczesny CMS posiada opcję nadania drugiego, ciekawszego i bardziej angażującego tytułu, który wyświetli się na stronie głównej:
2. Optymalny dla pozycjonowania jest URL składający się tylko ze słów kluczowych. Dlatego potrzebujesz opcji dowolnego skracania adresu podstrony - tworzenia “Unikalnego linku”. Kolor paska informuje Cię, czy długość jest optymalna dla SEO:
3. Tytuł strony (title) to napis w belce tytułowej przeglądarki, wyświetlany w wynikach wyszukiwania wraz z opisem (description) strony:
Tytuł i opis są istotne dla pozycjonowania, dlatego powinny być ustawione oddzielnie dla każdej podstrony serwisu firmowego. ICEberg informuje, czy długość wstawionego przez Ciebie tytułu i opisu są odpowiednie:
Przykład nieco zbyt krótkiego tytułu i trochę zbyt długiego opisu
4. Jeśli chcesz dopomóc wyszukiwarce w wyświetlaniu strony Twojej firmy, podaj słowa kluczowe. Także i w tym przypadku CMS sugeruje odpowiednią długość:
Jak widzisz, CMS AD 2015 nie tylko wspomaga pozycjonowanie, ale także w wielu aspektach ocenia, na ile stworzona treść jest dobra dla SEO.
5. Kolejny element ważny dla pozycjonowania, który ustawisz w CMS, to tzw. “alty” - alternatywne opisy obrazków. Jest to ważne, bo wyszukiwarki nie analizują obiektów graficznych, tylko ich opisy. Poza tym opisy alternatywne są wyświetlane nawet wtedy, gdy grafika się nie załaduje. Podpisz każdy obrazek zgodnie z tym, co się na nim znajduje, przy wstawianiu go do edytora:
Co jeszcze potrafi CMS?
Dobrze zedytowane i skutecznie wypozycjonowane treści na stronie to już duży sukces. Jednak to nie wszystko, co możesz uzyskać dzięki nowoczesnemu systemowi zarządzania treścią.
Zobacz, jakie jeszcze funkcje możesz wykorzystać w swoim serwisie contentowym:
1. Automatyczne listy treści
Dzięki dobremu CMSowi nie musisz martwić się układem strony głównej. Listy nowych treści utworzą się automatycznie, np. w takim układzie:
2. Wersjonowanie
Każda wersja tworzonej treści jest dostępna - nie stracisz efektów swojej pracy, jeśli przez pomyłkę zedytujesz tekst nieprawidłowo albo z edytora skorzysta niekompetentny pracownik i coś Ci zepsuje. Ta funkcja to tzw. wersjonowanie. Wybierasz dowolną wersję wedle daty zapisu:
3. Czas czytania
CMS automatycznie szacuje czas czytania artykułu i wyświetla go na stronie:
4. Social media
Do każdej treści przypisane są odrębne funkcje społecznościowe - udostępnienia, lajki, tweety, polecenia:
5. Komentarze
Treści mogą być również tradycyjnie komentowane przez czytelników - pole tworzenia komentarza znajduje się pod każdym artykułem:
6. Newsletter
Kolejną ciekawą funkcją jest możliwość budowania zasięgu serwisu poprzez newsletter. Stworzysz go w prosty sposób, za pomocą zaprezentowanego uprzednio edytora:
A zainteresowani czytelnicy w równie łatwy sposób dodadzą swoje maile do listy odbiorców:
7. Formularz kontaktowy
Działanie ostatniej funkcji możesz zaobserwować poniżej :) Działa bardzo prosto - zapytania do danego autora spływają na wskazany adres e-mail.
Zastosuj gotowe rozwiązania!
Zadaj mi pytanie
Podsumowując, na co należy zwrócić uwagę przy wyborze narzędzia do tworzenia serwisu contentowego?
- Sprawdź, czy posiada intuicyjny edytor treści, zawierający wszystkie niezbędne funkcje.
- Narzędzie, które warto wybrać, powinnno także wspomagać pozycjonowanie strony.
- Dobrze, jeśli system posiada dodatkowe funkcje, takie jak: automatyczne tworzenie listy artykułów na stronie głównej, wersjonowanie, funkcje społecznościowe, komentarze, zapisy na newsletter.
Jak jeszcze możesz skorzystać, zarządzając serwisem firmy poprzez nowoczesny CMS? Przede wszystkim to ogromna oszczędność czasu i pieniędzy - raz kupiony CMS nie wymaga nieustannego zlecania aktualizacji informatykowi. Poza tym wartościowa treść strony buduje wizerunek firmy i autora jako eksperta, a także wspomaga proces lead generation - generowania leadów sprzedażowych. A zatem bezpośrednio przyczynia się do odniesienia sukcesu w biznesie, pozwalając wyrazić Twoje pomysły w prosty i przyjemny sposób.
Być może najlepiej by było, gdyby każdy właściciel firmy był zarazem web designerem i programistą. Z drugiej jednak strony w dobie prostych, wielofunkcyjnych CMS jest to zupełnie niepotrzebne.
Jeśli interesują Cię koszty takiego rozwiązania, zamów wycenę systemu ICEberg.