Co to jest CMS (System Zarządzania Treścią)?

System zarządzania treścią (CMS) to aplikacja służąca do zarządzania treścią, umożliwiająca wielu współautorom tworzenie, edytowanie i publikowanie treści. Treści to najczęściej głównie artykuły / wpisy blogowe oraz podstrony ofertowe, ale również: galerie zdjęć, filmy, formularze, strony landing page i wszelkiego innego rodzaju podstrony będące połączeniem wielu formatów - tekstu, zdjęć, wideo i innych.

Unsplash / Lauren Mancke

2023-01-04 13:48
20 minut czytania

Wstęp

Treść w systemie CMS jest zwykle przechowywana w bazie danych i wyświetlana w oparciu o szablon (wygląd) lub zestaw szablonów. Szablon składa się najczęściej z wielu widoków takich jak artykuł/wpis blogowy, galeria, strona tekstowa, formularz itp, z których każdy odpowiada za wygląd innego typu podstrony. Zdjęcia, filmy oraz inne załączone pliki przechowywane są natomiast na dysku serwera. 

Wspólne cechy systemów CMS:

  • Tworzenie treści - umożliwiają użytkownikom łatwe tworzenie i formatowanie treści z użyciem edytora. 

  • Przechowywanie treści - przechowywanie treści w jednym miejscu, w jednolty sposób. 

  • Role i przepływy pracy - przypisywanie uprawnień do zarządzania treścią w oparciu o role, takie jak autorzy, redaktorzy i administratorzy

  • Publikowanie, organizowanie i przesyłanie treści

  • Wyświetlanie treści użytkownikowi serwisu

Korzyści płynące z systemu zarządzania treścią

Współpraca - współtworzenie treści / strony internetowej

Jedną z głównych zalet systemu CMS jest możliwość współpracy (kooperacji) wielu osób nad jedną / wieloma treściami. Wielu użytkowników może się zalogować jednocześnie i współtworzyć, planować lub zarządzać treścią, która ma zostać opublikowana na stronie internetowej. Ponieważ interfejs użytkownika jest zwykle oparty na przeglądarce, dostęp do systemu CMS można uzyskać z dowolnego miejsca i treści może edytować jednocześnie dowolna liczba użytkowników (najczęściej ograniczeniem jest to, że jedną treść może w danym momencie edytować tylko jedna osoba, choć nie jest to regułą). 

 

ICEberg CMS umożliwia edycję wielu treści przez wielu redatkorów jednocześnie. Posiada też możliwość blokowania edycji treści w trakcie edycji przez jednego redaktora. W przeciwieństwie do innych systemów CMS jeden redaktor może jednocześnie edytować i zablokować wiele treści. Treści są wersjonowane, co ułatwia powrót do poprzednich wersji w przypadku popełnienia błędu.

Tworzenie stron internetowych i zarządzanie nimi dla laików

Ważną zaletą systemu CMS jest to, że umożliwia on osobom nietechnicznym, które nie znają języków programowania, łatwe tworzenie własnych treści internetowych i zarządzanie nimi. Edytory typu Drag&drop ( „przeciągnij i upuść” ) standardowej platformy zarządzania treścią umożliwiają użytkownikom m.in. wprowadzanie tekstu i przesyłanie obrazów bez konieczności znajomości HTML lub CSS, dostępu do serwera FTP oraz logowania do bazy danych. Wszystkie niezbędne czynności wykonuje się przez panel systemu CMS, który odpowiednie elementy automatycznie zapisuje do bazy danych oraz na serwerze. 

 

ICEberg CMS posiada znany z innych interfejsów edytor tekstowy (podobny do najpopularniejszych edytorów takich jak Microsoft Office, Google Docs czy Open Office). Edytor ten umożliwia nie tylko formatowanie tekstu (m.in. nagłówki, fonty, linki, wstawianie obrazków i wiele innych). Pozwala też na budowanie interaktywnych treści (np. moduł artykuły pozwala na automatyczne stworzenie spisu treści, a edytor pozwala wstawiać kolorowe, zgodne z szablonem serwisu przyciski). Do edytora podłączone jest repozytorium plików, za które w ICeberg CMS odpowiada folder uploads, w którym to redaktorzy mogą tworzyć swoją strukturę folderów i plików. CMS natomiast automatycznie umieszcza tam w odpowiednich folderach m.in. zdjęcia z galerii, slajdera i innych modułów oraz tworzone przez system i jego moduły automatycznie miniaturki oraz zoptymalizowane obrazy webp. 

Oszczędności dla firm - mniejsze wydatki na dział marketingu i IT

Firma używająca systemu CMS do publikowania treści na swoich stronach internetowych i zarządzania nimi staje się bardziej niezależna od programistów oraz autora strony internetowej (agencji interaktywnej lub freelancera) przy wprowadzaniu zmian w witrynie, co przyspiesza i ułatwia publikowanie nowych stron internetowych, a przede wszystkim zauważalnie obniża koszty w dłuższej perspektywie.

 

W Krakweb instalując klientowi ICEberg CMS robimy wszystko, co możliwe, żeby pozwolić pracownikom działu marketingu i innych działów firmy na możliwie szybką i łatwą edycję. Naszym motto jest ICEberg CMS - możesz, co oznacza, że możesz przeedytować każdą treść na stronie i jest to dla Ciebie szybkie i łatwe. Dla przykładu na standardowej stronie głównej firmowej, na której znajduje się slajder, lista artykułów, lista kategorii, menu, stopka, formularz, dane firmy itp. możesz po kliknięciu w Strukturę i wejściu do edycji strony głównej, przeedytować każdy z tych elementów w odpowiedniej zakładce systemu CMS. CMS nawet w przypadku dynamicznych widgetów (szortkodów, które pozwalają na wstawienie dynamicznej treści z modułu np. galerii - np. zdjęć z jednej galerii albo listy najnowszych galerii) pozwala na szybkie przejście do edycji tego elementu. Nie musisz więc w wefekcie pamiętać, które z elementów strony gdzie się edytuje czy jakim modułem zostały wstawione na stronę. 

Przykłady systemów CMS

Istnieją setki platform CMS. Wybrane z nich to:

  • ICEberg CMS

  • WordPress

  • Drupal

  • Joomla

  • Magento

  • Squarespace

  • Wix 

 

ICEberg CMS jest autorskim systemem klasy premium. Nadaje się świetnie do średnich i dużych serwisów firmowych i korporacyjnych oraz sklepów internetowych i katalogów (np. szkoleń, wydarzeń). ICEberg CMS kierowany jest do klientów, którzy chcą oszczędzać swój czas poświęcany na edycję treści i rozwój serwisu, chcą zadbać o bezpieczeństwo danych (w szczególności danych osobowych), chcą oszczędzić budżet i realizować zmiany w serwisie samodzielnie zamiast zlecać aktualizacje, opiekę nad serwisem i zmiany w nim informatykowi. ICEberg CMS jest przyjacielem marketera, bo pomaga mu / jej odzyskać pełną kontrolę nad stroną internetową i jej treściami. 

Jak wybrać CMS? Czego oczekiwać od systemu CMS? 

Zanim wybierzesz system CMS, zastanów się, jaki kształt będzie miała Twoja strona internetowa, jaki będzie jej charakter i jakie rodzaje treści planujesz publikować. 

Zacznij od sporządzenia listy problemów biznesowych, które chcesz rozwiązać oraz wymagań wobec silnika strony. Pomoże Ci to wybrać odpowiedni system zarządzania treścią – taki, który wspiera Twoje wymagania biznesowe – a nie ten najbardziej popularny czy lubiany.

Dostępne są bardzo różnorodne CMS-y, których każdy ma własny zestaw funkcji i korzyści. Niektóre są idealne dla blogerów (WordPress); inne mogą być dostosowane do witryn e-commerce z funkcjami ustalania cen i funkcjonalności sklepu internetowego (Magento). Szczegóły będą się różnić w zależności od potrzeb i zasobów Twojej firmy.

Oto kilka kwestii, które musisz wziąć pod uwagę, wybierając najlepszy dla Ciebie system CMS. 

Koszty systemu CMS. Jaki jest Twój budżet?

Dla firm z dużym budżetem istnieją rozbudowane systemy zarządzania treścią z funkcjami korporacyjnymi - zaprojektowanymi w celu ułatwienia życia twórcom treści i redaktorom. 

Jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem znajdziesz jednak mnóstwo innych rozwiązań dla siebie.

 

ICEberg CMS to rozwiązanie, które możesz wdrożyć już w budżecie 10-30 tyś zł, jednak ma też zastosowania w większych serwisach, w firmach z budżetami wielkości setek tysięcy na wdrożenie. Jest tak dzięki nowej architekturze i rozwiązaniom technicznym zastosowanym w ICEberg CMS 5. W trakcie 15 lat istnienia Krakweb wdrażane przez nas serwisy, oparte o ICEberg CMS 3 i 4 były odwiedzane przez dziesiątki i setki tysięcy użytkowników miesięcznie każdy (np. jeden z serwisów konkursu konsumenckiego zrealizowany przez nas dla marki Wawel S.A. został odwiedzony przez 0,5 mln użytkowników, którzy dodali kilkadziesiąt tysięcy prac konkursowych). ICEberg CMS w wersji 5 jest wielokrotnie szybszy i wydajniejszy od swoich poprzedników. Posiada lepszy cache (pamięć podręczną), lepiej zoptymalizowane skrypty, jeszcze lepiej wykorzystuje kompresję obrazów do nowoczesnych formatów - webp. W efekcie jest to rozwiązanie doskonałe do postawienia dużego, wydajnego serwisu internetowego o dużym obciążeniu. 

 

Koszty hostingu i domeny

Twój serwis internetowy ( i jego system zarządzania treścią internetową) będzie wymagał hostingu, więc przy podejmowaniu decyzji dobrze jest wziąć pod uwagę koszty domeny i hostingu. Koszt domeny to około 100zł netto rocznie (123zł z VAT), natomiast koszt serwera to zwykle kilkaset złotych rocznie - od około 200zł dla najmniejszych serwisów do 1000zł dla serwisów średnich. W ramach serwera dysponujesz określoną powierzchnią dyskową (zwykle jest to kilka do kilkudziesięciu GB miejsca), określoną ilością pamięci RAM, a także dodatkowymi parametrami takimi jak czas wykonywania skryptów, dostępne narzędzia, biblioteki. W przypadku serwerów współdzielonych (shared), które są dobrym rozwiązaniem dla najmniejszych, najmniej wymagających serwisów parametry te zwykle nie są gwarantowane, a w warunkach szczegółowych (regulaminie) firma hostingowa (często “małym druczkiem” podaje parametry bezpieczeństwa, ograniczenia i udostępniane zasoby pamięci czy procesora). W serwerach typu VPS oraz dedykowanych mamy większą kontrolę i wiedzę o tych parametrach. Dla wszystkich z wyjątkiem rozpoczynających swoją przygodę i startujących z małymi serwisami polecamy raczej serwery klasy VPS niż współdzielone, a przynajmniej ich rozważenie. 

 

ICEberg CMS ma określone wymagania technologiczne względem serwera. Wynikają one w szczególności z wbudowanego w system mechanizmu kolejek oraz zaawansowanej wyszukiwarki, która została z systemem zintegrowana. Wdrażając system oferujemy jednak 1 rok serwera w cenie wdrożenia oraz rynkowe warunki cenowe za przedłużenie hostingu. Nie ma problemu jednak też, żeby Twój serwis znajdował się na Twoim serwerze, który masz już wykupiony w jednej z popularnych firm hostingowych. Otrzymasz listę technologii, których obsługę musisz zweryfikować, czyli przesłać tą listę osobie odpowiedzialnej w Twojej firmie za serwer lub opiekunowi klienta w firmie hostingowej. 

Jakie operacje  będą przez CMS realizowane?

Kolejnym ważnym aspektem  jest to, jakie operacje  CMS będzie musiał realizować. Czy Twoja firma chce publikować codziennie setki nowych artykułów? A może potrzebujecie aktualizować dostępność i ceny tysięcy produktów? Tworzyć galerie z setkami zdjęć? Im więcej treści danego typu planujesz publikować, tym bardziej powinieneś / powinnaś rozważyć CMS, który skupiony jest na treściach tego typu. Przykładowo, jeśli najważniejsze dla Ciebie są produkty, wybierz CMS e-commerce, czyli np. Magento. 

 

ICEberg CMS jest systemem, który posiada kilka podstawowych zastosowań: 

  1. strona firmowa i korporacyjna

  2. e-commerce (sklep internetowy, katalog - np. katalog szkoleń, katalog wydarzeń)

ale też umożliwia budowę niemal dowolnego typu serwisu dzięki wielości dostępnych modułów oraz łatwości stworzenia kolejnego modułu połączonej z pełnym wpływem na kod systemu i możliwości modułów, jaki posiadamy. 

Jakie technologie musi obsługiwać lub integrować CMS?

Jeśli Twoja firma korzysta już z CRM, ERP lub programu do analityki internetowej, musisz rozważyć CMS, który ma integrację z wdrożonym przez Was systemem. Warto postawić na system, który posiada dobrej jakości API i dokumentację.

Przykładowo ICEberg CMS 4 jest zintegrowany m.in. z Google Analytics, CRMem opartym o Microsoft Dynamics, SMSapi, a wiele integracji można przeprowadzić w kilku kliknięciach w ciągu maksymalnie kilku minut czasu - dzięki odpowiednim zakładkom w panelu administracyjnym ICEberg CMS

Jako Krakweb realizowaliśmy też integracje z różnorodnymi systemami CRM, ERP, e-commerce. Jeśli chcesz sprawdzić, czy można szybko zintegrować narzędzia, których używasz z ICEberg CMS - napisz do nas maila, a wszystko wyjaśnimy. 

Łatwe tworzenie i edycja treści przez CMS 

Im większa firma, tym większy zespół, a w efekcie użytkownik systemu CMS jest bardziej oddalony od specjalisty IT / developera, który wdraża CMSa i zarządza infrastrukturą. 

 

UI - interfejs użytkownika systemu CMS

Interfejs użytkownika (UI) panelu administracyjnego musi być zatem przyjazny dla użytkownika i intuicyjny.

Absolutną podstawą prostej pracy z treściami jest jest edytor WYSIWYG z funkcjami „przeciągnij i upuść”, który ułatwia redaktorom tworzenie i edytowanie treści bez większych umiejętności technicznych. 

Dla firm, które planują zarządzać treścią nie tylko stron internetowych, ale też aplikacji mobilnych rozwiązaniem jest tzw. Headless CMS, czyli system posiadający API.  

 

W ICEberg CMS posiadamy API, które umożliwia m.in. udostępnianie treści z bazy danych (czyli treści edytowanych przez CMSa, dostępnych na stronie internetowej) do innych miejsc i aplikacji (oczywiście dane są w odpowiedni sposób zabezpieczone), dzięki czemu możliwe jest np. stworzenie aplikacji mobilnej korzystającej z danych np. produktów / szkoleń. W ten sposób stworzyliśmy m.in. aplikację mobilną na systemy Android i iOS dla TQMsoft. Aplikacja ta umożliwia wyszukanie interesującego szkolenia oraz rezerwację szkoleń. 

Różne grupy użytkowników - różne uprawnienia - różne możliwości 

W przypadku zespołów co najmniej dwu-osobowych (czyli właściwie niemal w przypadku każdej średniej i większej firmy, ale też w wielu firmach mikro) potrzebne są odpowiednie uprawnienia - prawa dostępu w systemie CMS. Szef firmy, manager marketingu, specjalista ds. marketingu oraz pracownik operacyny koordynujący pracę biura powinni mieć różne prawa dostępu w systemie CMS. 

Prawa te możemy przydzielać zarówno do określonych działów strony (folderów), jak i do określonych czynności (np. dodawanie treści, publikacja, kasowanie, edycja). 

Dzięki temu utrzymamy kontrolę nie tylko nad procesem publikacji, dostępem do danych i treści, ale także bezpieczeństwem. 

 

W procesie publikacji treści należy rozważyć różne role użytkowników, w tym rolę menedżera.  Dobre zarządzanie zasobami cyfrowymi (DAM) jest kluczem do tworzenia procesów tworzenia i publikacji treści w Twojej firmie oraz wartościowych serwisów internetowych.

 

ICEberg CMS oferuje zaawansowane możliwości przydzielania precyzyjnych uprawnień do dostępu, edycji treści oraz innych akcji na treściach i innych elementach systemu (m.in. ustawieniach). Dzięki temu możemy np. przydzielić specjaliście ds. marketingu dostęp jedynie do kategorii blog firmowy i dodawanie tam treści, ale bez możliwości publikacji (publikacja jest odpowiedzialnością np. managera). 

Strona internetowa dopasowana do wielkości firmy

W zależności od wielkości Twojej strony internetowej oraz Twojej firmy będziesz mieć różne wymagania. 

Większe firmy zazwyczaj mają bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące aplikacji do zarządzania treścią i mogą wymagać funkcji dostępnych tylko w korporacyjnych systemach zarządzania treścią. Dowiedz się więcej - jak system ICEberg CMS wspiera duże firmy w zarządzaniu treściami serwisów korporacyjnych. 

Małe firmy powinny skupić się na wyborze systemu z łatwym w obsłudze interfejsem użytkownika. 

 

Dowiedz się więcej o intuicyjnym interfejsie użytkownika ICEberg CMS.

CMS zintegrowany z analityką. Jak zmierzysz współczynniki sukcesu?

Właściciel każdego serwisu internetowego powinien mierzyć ruch i monitorować ważne dla niego wskaźniki. Najczęściej wskaźnikami takimi są konwersja, czas spędzony na stronie, liczba odwiedzanych podstron. W zależności od celów firmy oraz oczekiwsanego zakresu i dokładności monitoringu można użyć takich narzędzi jak Google Analytics (darmowe, najpopularniejsze narzędzie na rynku), Mixpanel, Matomo Hotjar, Clarity.

 

8 darmowych narzędzi analitycznych:

  • Smartlook.

  • Google Analytics.

  • Clicky.

  • Matomo.

  • Hotjar.

  • Woopra.

  • Open Web Analytics.

  • Clarity.

 

 

CMS umożliwia redaktorom serwisu dokonywanie szybkich zmian w treściach w witrynie bez konieczności angażowania programisty. 

Mając zainstalowane odpowiednie narzędzie analityczne, możesz więc zmierzyć wpływ tych zmian na Twoją witrynę, np. przeprowadzając test A/B. Dobry system CMS umożliwia zrobienie tego szybko i łatwo, bez skomplikowanych integracji.

 

ICEberg CMS posiada w interfejsie użytkownika możliwość szybkiego i łatwego umieszczenia skryptów analitycznych poprzez doklejenie ich do całego serwisu, wybranej jego części oraz wybranych podstron. Dzięki temu możesz a.szybko zintegrować np. Google Analytics z serwisem b. dodać skrypt monitorujący wybrane akcje w wybranej kategorii lub jednej domenie w  serwisie wielodomenowym c. szybko dodać mierzenie konwersji np. w nowo stworzonej podstronie typu landing page. 

System CMS przyjazny dla SEO Czy silnik strony internetowej jest przyjazny dla pozycjonowania? [X]

Jednym z najważniejszych źródeł ruchu do Twojego serwisu internetowego jest wyszukiwarka Google.  Jeśli zwiększanie widoczności w wyszukiwarce internetowej (Google lub innej) jest ważne dla Ciebie i Twojej firmy, to  potrzebujesz systemu CMS, który automatycznie optymalizuje dodawane treści do wymagań wyszukiwarki, czyli wspiera SEO. 

 

W zakresie optymalizacji SEO CMS automatycznie wypełnia takie elementy kodu jak tag tytułu (title), tworzy przyjazne adresy URL, tagi alt na obrazach i tworzy odpowiednią strukturę linków wewnętrznych. Dobry przyjazny SEO CMS pozwala przejąć kontrolę nad każdym elementem optymalizacji dla wyszukiwarki (SEO) i np. zmieniać adres URL podstrony i title niezależnie od siebie lub automatycznie, automatycznie dodaje przekierowania 301 do treści po zmianie ich URL, optymalizuje wielkość obrazów, skryptów i szybkość całego serwisu. 

Wiele systemów CMS posiada wtyczki pomagające zarządzanie optymalizacją SEO. 

 

Optymalizacja treści nie ogranicza się jednak do dostosowywania ich do wymagań wyszukiwarki. Należy również zadbać o dostosowanie serwisu i jego treści do  innych platform, takich jak Facebook i inne media społecznościowe.

 

ICEberg CMS wspiera użytkownika na wielu poziomach optymalizacji SEO.  CMS jest szybki, posiada przyjazne adresy, automatycznie tworzy przyjazne URLe, optymalizuje wgrywane obrazki, automatycznie tworzy przekierowania. Posiada też zestaw narzędzi wspomagających pracę marketera nad SEO. Jednym z nich jest moduł audytu wewnętrznego w serwisie. Moduł ten wskazuje te treści, które należy udoskonalić pod względem np. skrócenia adresu URL, czy rozbudowy treści. 

Technologie CMS 

Większość wymagających stron internetowych i firm korzysta z indywidualnych projektów graficznych, aw w efekcie tego indywidualnych szablonów (niestandardowych układów) i integruje serwisy internetowe z istniejącymi systemami marketingowymi. 

Może to wymagać pracy programisty lub agencji wdrożeniowej. Nie wszyscy programiści i agencje znają wszystkie systemy CMS. Dlatego ważne jest, aby wybrać oprogramowanie, z którym programiści będą umieć łatwo i szybko zacząć pracować. 

Najlepiej jednak wybrać system, który nie wymaga ingerencji programistów do integracji skryptów analitycznych oraz integracji z innymi narzędziami.

Typowe języki programowania dla platform to PHP, .NET, Javascript po stronie serwera.

 

ICEberg CMS posiada API umożliwiające integrację zewnętrznych narzędzi (np. aplikacji mobilnych). Integracja narzędzi analitycznych (np. standardowa integracja Google Analytics jest przeprowadzana poprzez wklejenie tylko identyfikatora usługi lub GTM w panelu administracyjnym w jednym polu).

 

Mamy nadzieję, że wyciągnąłeś / wyciągnęłaś z tego artykułu zarówno ogólną wiedzę odnośnie systemów CMS i ich możliwości, jak również poznałeś / poznałaś możliwości ICEberg CMS jako nowoczesnego systemu CMS dla serwisów firmowych i korporacyjnych. Więcej o systemach CMS oraz ICEberg CMS w kolejnych artykułach z serii Akademia CMS. 

 

Wspólne cechy systemów CMS

  • Tworzenie treści - umożliwiają użytkownikom łatwe tworzenie i formatowanie treści z użyciem edytora. 
  • Przechowywanie treści - przechowywanie treści w jednym miejscu, w jednolty sposób. 
  • Role i przepływy pracy - przypisywanie uprawnień do zarządzania treścią w oparciu o role, takie jak autorzy, redaktorzy i administratorzy
  • Publikowanie, organizowanie i przesyłanie treści
  • Wyświetlanie treści użytkownikowi serwisu

Korzyści płynące z systemu zarządzania treścią (CMS)

Współpraca - współtworzenie treści / strony internetowej

Jedną z głównych zalet systemu CMS jest możliwość współpracy (kooperacji) wielu osób nad jedną / wieloma treściami. Wielu użytkowników może się zalogować jednocześnie i współtworzyć, planować lub zarządzać treścią, która ma zostać opublikowana na stronie internetowej. Ponieważ interfejs użytkownika jest zwykle oparty na przeglądarce, dostęp do systemu CMS można uzyskać z dowolnego miejsca i treści może edytować jednocześnie dowolna liczba użytkowników (najczęściej ograniczeniem jest to, że jedną treść może w danym momencie edytować tylko jedna osoba, choć nie jest to regułą). 

 

ICEberg CMS - info #1

ICEberg CMS umożliwia edycję wielu treści przez wielu redaktorów jednocześnie. Posiada też możliwość blokowania edycji treści w trakcie edycji przez jednego redaktora. W przeciwieństwie do innych systemów CMS jeden redaktor może jednocześnie edytować i zablokować wiele treści. Treści są wersjonowane, co ułatwia powrót do poprzednich wersji w przypadku popełnienia błędu.

 

Tworzenie stron internetowych i zarządzanie nimi dla laików

Ważną zaletą systemu CMS jest to, że umożliwia on osobom nietechnicznym, które nie znają języków programowania, łatwe tworzenie własnych treści internetowych i zarządzanie nimi. Edytory typu Drag&drop ( „przeciągnij i upuść” ) standardowej platformy zarządzania treścią umożliwiają użytkownikom m.in. wprowadzanie tekstu i przesyłanie obrazów bez konieczności znajomości HTML lub CSS, dostępu do serwera FTP oraz logowania do bazy danych. Wszystkie niezbędne czynności wykonuje się przez panel systemu CMS, który odpowiednie elementy automatycznie zapisuje do bazy danych oraz na serwerze. 

ICEberg CMS - info #2

ICEberg CMS umożliwia edycję wielu treści przez wielu redaktorów jednocześnie. Posiada też możliwość blokowania edycji treści w trakcie edycji przez jednego redaktora. W przeciwieństwie do innych systemów CMS jeden redaktor może jednocześnie edytować i zablokować wiele treści. Treści są wersjonowane, co ułatwia powrót do poprzednich wersji w przypadku popełnienia błędu.

Wiele podstron otwartych do edycji - ICEberg CMS 5

 

Oszczędności dla firm - mniejsze wydatki na dział marketingu i IT

Firma używająca systemu CMS do publikowania treści na swoich stronach internetowych i zarządzania nimi staje się bardziej niezależna od programistów oraz autora strony internetowej (agencji interaktywnej lub freelancera) przy wprowadzaniu zmian w witrynie, co przyspiesza i ułatwia publikowanie nowych stron internetowych, a przede wszystkim zauważalnie obniża koszty w dłuższej perspektywie.

ICEberg CMS - info #3

W Krakweb instalując klientowi ICEberg CMS robimy wszystko, co możliwe, żeby pozwolić pracownikom działu marketingu i innych działów firmy na możliwie szybką i łatwą edycję. Naszym motto jest ICEberg CMS - możesz, co oznacza, że możesz przeedytować każdą treść na stronie i jest to dla Ciebie szybkie i łatwe. Dla przykładu na standardowej stronie głównej firmowej, na której znajduje się slajder, lista artykułów, lista kategorii, menu, stopka, formularz, dane firmy itp. możesz po kliknięciu w Strukturę i wejściu do edycji strony głównej, przeedytować każdy z tych elementów w odpowiedniej zakładce systemu CMS. CMS nawet w przypadku dynamicznych widgetów (szortkodów, które pozwalają na wstawienie dynamicznej treści z modułu np. galerii - np. zdjęć z jednej galerii albo listy najnowszych galerii) pozwala na szybkie przejście do edycji tego elementu. Nie musisz więc w efekcie pamiętać, które z elementów strony gdzie się edytuje czy jakim modułem zostały wstawione na stronę.

Widget wstawiony w edytorze - ICEberg CMS 5

Przykłady systemów CMS

Istnieją setki platform CMS. Wybrane z nich to:

  • ICEberg CMS
  • WordPress
  • Drupal
  • Joomla
  • Magento
  • Squarespace
  • Wix

 

ICEberg CMS - info #4

ICEberg CMS jest autorskim systemem klasy premium. Nadaje się świetnie do średnich i dużych serwisów firmowych i korporacyjnych oraz sklepów internetowych i katalogów (np. szkoleń, wydarzeń). ICEberg CMS kierowany jest do klientów, którzy chcą oszczędzać swój czas poświęcany na edycję treści i rozwój serwisu, chcą zadbać o bezpieczeństwo danych (w szczególności danych osobowych), chcą oszczędzić budżet i realizować zmiany w serwisie samodzielnie zamiast zlecać aktualizacje, opiekę nad serwisem i zmiany w nim informatykowi. ICEberg CMS jest przyjacielem marketera, bo pomaga mu / jej odzyskać pełną kontrolę nad stroną internetową i jej treściami.

Panel logowania - ICEberg CMS 5

Jak wybrać CMS? Czego oczekiwać od systemu CMS?

Zanim wybierzesz system CMS, zastanów się, jaki kształt będzie miała Twoja strona internetowa, jaki będzie jej charakter i jakie rodzaje treści planujesz publikować. 

Zacznij od sporządzenia listy problemów biznesowych, które chcesz rozwiązać oraz wymagań wobec silnika strony. Pomoże Ci to wybrać odpowiedni system zarządzania treścią – taki, który wspiera Twoje wymagania biznesowe – a nie ten najbardziej popularny czy lubiany.

Dostępne są bardzo różnorodne CMS-y, których każdy ma własny zestaw funkcji i korzyści. Niektóre są idealne dla blogerów (WordPress); inne mogą być dostosowane do witryn e-commerce z funkcjami ustalania cen i funkcjonalności sklepu internetowego (Magento). Szczegóły będą się różnić w zależności od potrzeb i zasobów Twojej firmy.

Oto kilka kwestii, które musisz wziąć pod uwagę, wybierając najlepszy dla Ciebie system CMS.

Koszty systemu CMS. Budżet na wdrożenie serwisu internetowego.

Dla firm z dużym budżetem istnieją rozbudowane systemy zarządzania treścią z funkcjami korporacyjnymi - zaprojektowanymi w celu ułatwienia życia twórcom treści i redaktorom. 

Jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem znajdziesz jednak mnóstwo innych rozwiązań dla siebie.

 

ICEberg CMS - info #5

ICEberg CMS to rozwiązanie, które możesz wdrożyć już w budżecie 10-30 tyś zł, jednak ma też zastosowania w większych serwisach, w firmach z budżetami wielkości setek tysięcy na wdrożenie. Jest tak dzięki nowej architekturze i rozwiązaniom technicznym zastosowanym w ICEberg CMS 5. W trakcie 15 lat istnienia Krakweb wdrażane przez nas serwisy, oparte o ICEberg CMS 3 i 4 były odwiedzane przez dziesiątki i setki tysięcy użytkowników miesięcznie każdy (np. jeden z serwisów konkursu konsumenckiego zrealizowany przez nas dla marki Wawel S.A. został odwiedzony przez 0,5 mln użytkowników, którzy dodali kilkadziesiąt tysięcy prac konkursowych). ICEberg CMS w wersji 5 jest wielokrotnie szybszy i wydajniejszy od swoich poprzedników. Posiada lepszy cache (pamięć podręczną), lepiej zoptymalizowane skrypty, jeszcze lepiej wykorzystuje kompresję obrazów do nowoczesnych formatów - webp. W efekcie jest to rozwiązanie doskonałe do postawienia dużego, wydajnego serwisu internetowego o dużym obciążeniu.

PageSpeed - Tqmsoft

Koszty hostingu i domeny

Twój serwis internetowy ( i jego system zarządzania treścią internetową) będzie wymagał hostingu, więc przy podejmowaniu decyzji dobrze jest wziąć pod uwagę koszty domeny i hostingu. Koszt domeny to około 100zł netto rocznie (123zł z VAT), natomiast koszt serwera to zwykle kilkaset złotych rocznie - od około 200zł dla najmniejszych serwisów do 1000zł dla serwisów średnich. W ramach serwera dysponujesz określoną powierzchnią dyskową (zwykle jest to kilka do kilkudziesięciu GB miejsca), określoną ilością pamięci RAM, a także dodatkowymi parametrami takimi jak czas wykonywania skryptów, dostępne narzędzia, biblioteki. W przypadku serwerów współdzielonych (shared), które są dobrym rozwiązaniem dla najmniejszych, najmniej wymagających serwisów parametry te zwykle nie są gwarantowane, a w warunkach szczegółowych (regulaminie) firma hostingowa (często “małym druczkiem” podaje parametry bezpieczeństwa, ograniczenia i udostępniane zasoby pamięci czy procesora). W serwerach typu VPS oraz dedykowanych mamy większą kontrolę i wiedzę o tych parametrach. Dla wszystkich z wyjątkiem rozpoczynających swoją przygodę i startujących z małymi serwisami polecamy raczej serwery klasy VPS niż współdzielone, a przynajmniej ich rozważenie. 

 

ICEberg CMS - info #6

ICEberg CMS ma określone wymagania technologiczne względem serwera. Wynikają one w szczególności z wbudowanego w system mechanizmu kolejek oraz zaawansowanej wyszukiwarki, która została z systemem zintegrowana. Wdrażając system oferujemy jednak 1 rok serwera w cenie wdrożenia oraz rynkowe warunki cenowe za przedłużenie hostingu. Nie ma problemu jednak też, żeby Twój serwis znajdował się na Twoim serwerze, który masz już wykupiony w jednej z popularnych firm hostingowych. Otrzymasz listę technologii, których obsługę musisz zweryfikować, czyli przesłać tą listę osobie odpowiedzialnej w Twojej firmie za serwer lub opiekunowi klienta w firmie hostingowej.

Jakie operacje będą przez CMS realizowane?

Kolejnym ważnym aspektem jest to, jakie operacje CMS będzie musiał realizować. Czy Twoja firma chce publikować codziennie setki nowych artykułów? A może potrzebujecie aktualizować dostępność i ceny tysięcy produktów? Tworzyć galerie z setkami zdjęć? Im więcej treści danego typu planujesz publikować, tym bardziej powinieneś / powinnaś rozważyć CMS, który skupiony jest na treściach tego typu. Przykładowo, jeśli najważniejsze dla Ciebie są produkty, wybierz CMS e-commerce, czyli np. Magento.

ICEberg CMS - info #7

ICEberg CMS jest systemem, który posiada kilka podstawowych zastosowań: 

  1. strona firmowa i korporacyjna
  2. e-commerce (sklep internetowy, katalog - np. katalog szkoleń, katalog wydarzeń)

ale też umożliwia budowę niemal dowolnego typu serwisu dzięki wielości dostępnych modułów oraz łatwości stworzenia kolejnego modułu połączonej z pełnym wpływem na kod systemu i możliwości modułów, jaki posiadamy. 

tqmsoft-katalog-szkolen-zintegrowany-z-crm-iceberg-cms-5

Jakie technologie musi obsługiwać lub integrować CMS?

Jeśli Twoja firma korzysta już z CRM, ERP lub programu do analityki internetowej, musisz rozważyć CMS, który ma integrację z wdrożonym przez Was systemem. Warto postawić na system, który posiada dobrej jakości API i dokumentację.

ICEberg CMS - info #8

Przykładowo ICEberg CMS 4 jest zintegrowany m.in. z Google Analytics, CRMem opartym o Microsoft Dynamics, SMSapi, a wiele integracji można przeprowadzić w kilku kliknięciach w ciągu maksymalnie kilku minut czasu - dzięki odpowiednim zakładkom w panelu administracyjnym ICEberg CMS

Jako Krakweb realizowaliśmy też integracje z różnorodnymi systemami CRM, ERP, e-commerce. Jeśli chcesz sprawdzić, czy można szybko zintegrować narzędzia, których używasz z ICEberg CMS - napisz do nas maila, a wszystko wyjaśnimy.

Łatwe tworzenie i edycja treści przez CMS

Im większa firma, tym większy zespół, a w efekcie użytkownik systemu CMS jest bardziej oddalony od specjalisty IT / developera, który wdraża CMSa i zarządza infrastrukturą. 

UI - interfejs użytkownika systemu CMS

Interfejs użytkownika (UI) panelu administracyjnego musi być zatem przyjazny dla użytkownika i intuicyjny.

Absolutną podstawą prostej pracy z treściami jest edytor WYSIWYG z funkcjami „przeciągnij i upuść”, który ułatwia redaktorom tworzenie i edytowanie treści bez większych umiejętności technicznych. 

Dla firm, które planują zarządzać treścią nie tylko stron internetowych, ale też aplikacji mobilnych rozwiązaniem jest tzw. Headless CMS, czyli system posiadający API.

ICEberg CMS - info #9

W ICEberg CMS posiadamy API, które umożliwia m.in. udostępnianie treści z bazy danych (czyli treści edytowanych przez CMSa, dostępnych na stronie internetowej) do innych miejsc i aplikacji (oczywiście dane są w odpowiedni sposób zabezpieczone), dzięki czemu możliwe jest np. stworzenie aplikacji mobilnej korzystającej z danych np. produktów / szkoleń. W ten sposób stworzyliśmy m.in. aplikację mobilną na systemy Android i iOS dla TQMsoft. Aplikacja ta umożliwia wyszukanie interesującego szkolenia oraz rezerwację szkoleń.

Różne grupy użytkowników - różne uprawnienia - różne możliwości w panelu administracyjnym CMS

W przypadku zespołów co najmniej dwu-osobowych (czyli właściwie niemal w przypadku każdej średniej i większej firmy, ale też w wielu firmach mikro) potrzebne są odpowiednie uprawnienia - prawa dostępu w systemie CMS. Szef firmy, manager marketingu, specjalista ds. marketingu oraz pracownik operacyny koordynujący pracę biura powinni mieć różne prawa dostępu w systemie CMS. 

Prawa te możemy przydzielać zarówno do określonych działów strony (folderów), jak i do określonych czynności (np. dodawanie treści, publikacja, kasowanie, edycja). 

Dzięki temu utrzymamy kontrolę nie tylko nad procesem publikacji, dostępem do danych i treści, ale także bezpieczeństwem. 

W procesie publikacji treści należy rozważyć różne role użytkowników, w tym rolę menedżera. Dobre zarządzanie zasobami cyfrowymi (DAM) jest kluczem do tworzenia procesów tworzenia i publikacji treści w Twojej firmie oraz wartościowych serwisów internetowych.

ICEberg CMS - info #10

ICEberg CMS oferuje zaawansowane możliwości przydzielania precyzyjnych uprawnień do dostępu, edycji treści oraz innych akcji na treściach i innych elementach systemu (m.in. ustawieniach). Dzięki temu możemy np. przydzielić specjaliście ds. marketingu dostęp jedynie do kategorii blog firmowy i dodawanie tam treści, ale bez możliwości publikacji (publikacja jest odpowiedzialnością np. managera).

Strona internetowa dopasowana do wielkości firmy

W zależności od wielkości Twojej strony internetowej oraz Twojej firmy będziesz mieć różne wymagania. 

Większe firmy zazwyczaj mają bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące aplikacji do zarządzania treścią i mogą wymagać funkcji dostępnych tylko w korporacyjnych systemach zarządzania treścią. Dowiedz się więcej - jak system ICEberg CMS wspiera duże firmy w zarządzaniu treściami serwisów korporacyjnych. 

Małe firmy powinny skupić się na wyborze systemu z łatwym w obsłudze interfejsem użytkownika. 

 

CMS zintegrowany z analityką. Jak zmierzysz współczynniki sukcesu?

Właściciel każdego serwisu internetowego powinien mierzyć ruch i monitorować ważne dla niego wskaźniki. Najczęściej wskaźnikami takimi są konwersja, czas spędzony na stronie, liczba odwiedzanych podstron. W zależności od celów firmy oraz oczekiwsanego zakresu i dokładności monitoringu można użyć takich narzędzi jak Google Analytics (darmowe, najpopularniejsze narzędzie na rynku), Mixpanel, Matomo Hotjar, Clarity.

8 darmowych narzędzi analitycznych

8 darmowych narzędzi analitycznych

  • Smartlook.
  • Google Analytics.
  • Clicky.
  • Matomo.
  • Hotjar.
  • Woopra.
  • Open Web Analytics.
  • Clarity.

 

Zmiany treści strony przez CMS a analityka

CMS umożliwia redaktorom serwisu dokonywanie szybkich zmian w treściach w witrynie bez konieczności angażowania programisty. 

Mając zainstalowane odpowiednie narzędzie analityczne, możesz więc zmierzyć wpływ tych zmian na Twoją witrynę, np. przeprowadzając test A/B. Dobry system CMS umożliwia zrobienie tego szybko i łatwo, bez skomplikowanych integracji.

 

ICEberg CMS - info #11

ICEberg CMS posiada w interfejsie użytkownika możliwość szybkiego i łatwego umieszczenia skryptów analitycznych poprzez doklejenie ich do całego serwisu, wybranej jego części oraz wybranych podstron. Dzięki temu możesz a.szybko zintegrować np. Google Analytics z serwisem b. dodać skrypt monitorujący wybrane akcje w wybranej kategorii lub jednej domenie w serwisie wielodomenowym c. szybko dodać mierzenie konwersji np. w nowo stworzonej podstronie typu landing page. 

System CMS przyjazny dla SEO. Czy silnik strony internetowej jest przyjazny dla pozycjonowania?

Jednym z najważniejszych źródeł ruchu do Twojego serwisu internetowego jest wyszukiwarka Google. Jeśli zwiększanie widoczności w wyszukiwarce internetowej (Google lub innej) jest ważne dla Ciebie i Twojej firmy, to potrzebujesz systemu CMS, który automatycznie optymalizuje dodawane treści do wymagań wyszukiwarki, czyli wspiera SEO. 

W zakresie optymalizacji SEO CMS automatycznie wypełnia takie elementy kodu jak tag tytułu (title), tworzy przyjazne adresy URL, tagi alt na obrazach i tworzy odpowiednią strukturę linków wewnętrznych. Dobry przyjazny SEO CMS pozwala przejąć kontrolę nad każdym elementem optymalizacji dla wyszukiwarki (SEO) i np. zmieniać adres URL podstrony i title niezależnie od siebie lub automatycznie, automatycznie dodaje przekierowania 301 do treści po zmianie ich URL, optymalizuje wielkość obrazów, skryptów i szybkość całego serwisu. 

Wiele systemów CMS posiada wtyczki pomagające zarządzanie optymalizacją SEO. 

Optymalizacja treści nie ogranicza się jednak do dostosowywania ich do wymagań wyszukiwarki. Należy również zadbać o dostosowanie serwisu i jego treści do innych platform, takich jak Facebook i inne media społecznościowe.

 

ICEberg CMS - info #12

ICEberg CMS wspiera użytkownika na wielu poziomach optymalizacji SEO. CMS jest szybki, posiada przyjazne adresy, automatycznie tworzy przyjazne URLe, optymalizuje wgrywane obrazki, automatycznie tworzy przekierowania. Posiada też zestaw narzędzi wspomagających pracę marketera nad SEO. Jednym z nich jest moduł audytu wewnętrznego w serwisie. Moduł ten wskazuje te treści, które należy udoskonalić pod względem np. skrócenia adresu URL, czy rozbudowy treści. 

 

Technologie CMS

Większość wymagających stron internetowych i firm korzysta z indywidualnych projektów graficznych, a w efekcie tego indywidualnych szablonów (niestandardowych układów) i integruje serwisy internetowe z istniejącymi systemami marketingowymi. 

Może to wymagać pracy programisty lub agencji wdrożeniowej. Nie wszyscy programiści i agencje znają wszystkie systemy CMS. Dlatego ważne jest, aby wybrać oprogramowanie, z którym programiści będą umieć łatwo i szybko zacząć pracować. 

Najlepiej jednak wybrać system, który nie wymaga ingerencji programistów do integracji skryptów analitycznych oraz integracji z innymi narzędziami.

Typowe języki programowania dla platform to PHP, .NET, Javascript po stronie serwera.

ICEberg CMS - info #13

ICEberg CMS posiada API umożliwiające integrację zewnętrznych narzędzi (np. aplikacji mobilnych). Integracja narzędzi analitycznych (np. standardowa integracja Google Analytics jest przeprowadzana poprzez wklejenie tylko identyfikatora usługi lub GTM w panelu administracyjnym w jednym polu).

Zakończenie

Mamy nadzieję, że wyciągnąłeś / wyciągnęłaś z tego artykułu zarówno ogólną wiedzę odnośnie systemów CMS i ich możliwości, jak również poznałeś / poznałaś możliwości ICEberg CMS jako nowoczesnego systemu CMS dla serwisów firmowych i korporacyjnych. Więcej o systemach CMS oraz ICEberg CMS w kolejnych artykułach z serii Akademia CMS. 

Napisz do nas

Wybierz plik

Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe