Dostępność Cyfrowa i WCAG LMS i Platform E-learningowych

Dostępność cyfrowa staje się coraz bardziej istotnym elementem w projektowaniu i wdrażaniu platform edukacyjnych, takich jak systemy zarządzania nauczaniem (LMS). Zapewnienie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami jest nie tylko wymogiem prawnym w wielu krajach, ale również świadczy o odpowiedzialnym podejściu do użytkowników oraz dbałości o wizerunek firmy czy organizacji. W artykule omówimy, czym jest dostępność cyfrowa, jakie są standardy WCAG oraz jak LMS może spełniać te wymagania, aby zapewnić dostępność dla wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Pexels / Rodion Kutsaiev

2024-07-31 10:15
3 minuty czytania

Co to jest dostępność cyfrowa?

Dostępność cyfrowa to projektowanie i wdrażanie stron internetowych, aplikacji i innych platform cyfrowych (systemów) w taki sposób, aby były one użyteczne dla wszystkich osób, w tym tych z różnymi niepełnosprawnościami.

Może to obejmować

  1. Osoby z ograniczoną zdolnością widzenia Wymaga to wsparcia dla czytników ekranowych, możliwości powiększania tekstu i zapewnienia odpowiedniego kontrastu kolorów.
  2. Osoby z niepełnosprawnościami słuchu W przypadku treści wideo lub audio, istotne jest dodanie napisów lub transkrypcji.
  3. Osoby z ograniczoną mobilnością Platformy muszą być przystosowane do nawigacji za pomocą klawiatury lub urządzeń wspomagających.
  4. Osoby z trudnościami poznawczymi Treści powinny być przedstawiane w sposób jasny i zrozumiały, z prostym interfejsem użytkownika.

To tylko wybrane aspekty. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym dlaczego warto wdrożyć WCAG przejdź do kategorii WCAG na blogu Krakweb lub umów się na spotkanie z ekspertem jeśli planujesz to zrobić w swojej firmie / organizacji. 

Standardy WCAG

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) to zestaw międzynarodowych wytycznych opracowanych przez W3C (World Wide Web Consortium), które mają na celu zapewnienie dostępności treści internetowych dla osób z niepełnosprawnościami. WCAG jest podzielony na trzy poziomy dostępności

  1. Poziom A Minimalne wymagania, które muszą być spełnione, aby uznać stronę za dostępną.
  2. Poziom AA Zalecany poziom dostępności dla większości stron internetowych, w tym platform e-learningowych. Obejmuje wymagania z poziomu A oraz dodatkowe, bardziej zaawansowane kryteria.
  3. Poziom AAA Najwyższy poziom dostępności, obejmujący wszystkie wymagania WCAG. Jest rekomendowany dla stron, które chcą maksymalnie zwiększyć dostępność swoich treści.

LMS a dostępność cyfrowa

Wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami

LMS, które są zgodne ze standardami WCAG, zapewniają wsparcie dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Obejmuje to nie tylko dostępność interfejsu samej platformy, ale również treści edukacyjnych, które są na niej zamieszczane.

Zgodność z WCAG

Wybierając LMS, firmy i organizacje powinny upewnić się, że platforma jest zgodna co najmniej z poziomem AA WCAG. Oznacza to, że LMS musi być dostosowany do potrzeb użytkowników z niepełnosprawnościami, oferując m.in. możliwość nawigacji za pomocą klawiatury, odpowiedni kontrast kolorów, dostępność dla czytników ekranowych oraz opcje powiększania tekstu.

Dostosowanie kursów e-learningowych

Każdy kurs e-learningowy, który jest tworzony i publikowany na LMS, powinien być zgodny z wytycznymi WCAG. Oznacza to, że twórcy kursów muszą zwracać uwagę na dostępność treści, w tym dodawanie napisów do materiałów wideo, zapewnienie alternatywnych opisów dla obrazów oraz przemyślanej struktury nawigacji.

Automatyczne narzędzia oceny dostępności

Nowoczesne LMS mogą oferować narzędzia do automatycznej oceny dostępności kursów. Te narzędzia mogą pomóc w identyfikacji potencjalnych problemów z dostępnością i sugerować poprawki, co ułatwia tworzenie treści zgodnych z WCAG.

Dlaczego dostępność cyfrowa jest niezbędna?

Równość dostępu

Dostępność cyfrowa jest fundamentem równego dostępu do edukacji i informacji. Zapewnia, że każda osoba, niezależnie od swoich ograniczeń, ma możliwość skorzystania z oferowanych materiałów edukacyjnych i platform szkoleniowych.

Wizerunek firmy

Firmy i organizacje, które dbają o dostępność swoich platform, budują pozytywny wizerunek jako odpowiedzialne społecznie i inkluzywne. Wdrażanie dostępnych technologii jest postrzegane jako znak nowoczesności i troski o wszystkich użytkowników.

Zgodność z prawem

W wielu krajach istnieją przepisy, które nakładają obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej dla stron internetowych i aplikacji publicznych oraz komercyjnych. Niezgodność z tymi wymaganiami może skutkować konsekwencjami prawnymi, w tym karami finansowymi.

Rozszerzenie zasięgu

Dostępność cyfrowa pozwala firmom dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w tym osób z niepełnosprawnościami, które stanowią znaczną część populacji. To otwiera nowe możliwości biznesowe i zwiększa liczbę potencjalnych klientów lub uczestników kursów.

Podsumowanie

Dostępność cyfrowa i zgodność z WCAG są kluczowymi elementami, które powinny być uwzględniane przy wdrażaniu LMS i tworzeniu kursów e-learningowych. Zapewnienie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami nie tylko spełnia wymogi prawne, ale również świadczy o trosce firmy o użytkowników i buduje pozytywny wizerunek. Dzięki LMS, które spełniają standardy WCAG, organizacje mogą tworzyć dostępne, interaktywne i angażujące kursy, które będą dostępne dla wszystkich, bez względu na ograniczenia. To inwestycja, która przynosi korzyści zarówno dla użytkowników, jak i dla firmy.

Napisz do nas

Wybierz plik

Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe