E-commerce = e-szansa?

E-commerce czyli handel elektroniczny to wszystkie procedury wykorzystujące środki i urządzenia elektroniczne takie, jak: telefon stacjonarny i komórkowy, faks, Internet czy telewizję w celu zawarcia transakcji handlowej. Najbardziej popularną metodą handlu elektronicznego jest handel internetowy, a w nim prym wiodą sklepy internetowe. Termin e-commerce wszedł do powszechnego użytku w 1997 roku dzięki firmie IBM.
2011-02-25 13:00
4 minuty czytania

Formy handlu elektronicznego

Handel elektroniczny możemy podzielić ze względu na przebieg procesu sprzedażowego lub biorących udział w transakcji aktorów.
Ze względu na przebieg transakcji e-commerce dzieli się na:

  • bezpośredni – gdzie cały proces od momentu złożenia zamówienia do realizacji płatności i dostawy towaru odbywa się wyłącznie przez internet;
  • pośredni – w internecie kupujący poszukuje towarów, usług, nowych kontrahentów, przesyła dokumenty i płaci, natomiast dostawa zamówionego towaru lub usługi odbywa się w tradycyjny sposób;
  • hybrydowy – stosuje się czasowo różne formy z powodu niedostatków w rozwoju sieci lub usług telekomunikacyjnych.

Ze względu na biorących udział w transakcji aktorów handel elektroniczny dzieli się na:

  • B2B (business-to-business) - handel elektroniczny pomiędzy firmami - jest to wymiana handlowa między przedsiębiorstwami dotycząca nie tylko transakcji handlowych, ale również poszukiwania partnerów, budowaniu sieci dostawców i odbiorców, poszukiwanie informacji handlowych i innych usług.
  • B2C (business-to-consumer) - handel elektroniczny pomiędzy firmą a konsumentem  – to wszelka sprzedaż towarów i usług pojedynczym klientom za pośrednictwem sieci. Charakterystyczne dla tej formy handlu elektronicznego są wszelkiego rodzaju sklepy internetowe i aukcje drobnotowarowe.
  • C2C (consumer-to-consumer) - handel elektroniczny pomiędzy konsumentami.
  • C2B (consumer-to-business) - handel elektroniczny pomiędzy konsumentem a firmą.

Światowy rynek e-commerce

 

Niekwestionowanym liderem na światowym rynku handlu elektronicznego są Stany Zjednoczone. Tylko w czwartym kwartale 2010 roku amerykanie wydali ponad 43 miliardy dolarów. Cały rynek e-commerce wart był w tym roku ponad 140 miliardów dolarów. Zyski tylko z czwartego kwartału były o 11% większe niż w tym samym okresie w ubiegłym roku i aż o 35% większe w porównaniu z kwartałem trzecim. Taka tendencja ma się utrzymać w dalszych latach. A w jakiej kondycji jest rynek europejski? Również rozkwita. Lider rynku - Wielka Brytania - wydała na zakupy on-line ponad 52 miliardy euro. Dalsze prognozy są optymistyczne. Do 2012 roku wartość zakupów on-line ma wzrosnąć o 12 miliardów dolarów.

Rodzimy handel elektroniczny

Z szacunków Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego wynika, że w 2010 roku polski rynek e-commerce wart był 15,5 miliarda złotych. Jego wartość wrosła o 17% w porównaniu z rokiem 2009. Jednak Polska ciągle zajmuje jedno z ostatnich miejsc wśród państw europejskich. Pod względem ilości kupionych produktów i ich średniej ceny jesteśmy na ostatnim miejscu. Statystyczny Polak wydaje na zakupy on-line niecałe 88 euro, podczas gdy Brytyjczyk 862 euro, Norweg 852, a Duńczyk 817 euro. Słaba pozycja Polski spowodowana jest stosunkowo młodym rynkiem e-commerce. Zakupy on-line to nowość i nie wszyscy są do nich przekonani. Jednak prognozy są pocieszające. W Polsce, w ciągu ostatnich dwóch, lat rynek handlu elektronicznego wzrósł o 35%. Jest to wzrost najwyższy w regionie, a tendencja taka ma się utrzymywać.
Teraz w polskim internecie działa prawie 10 tysięcy sklepów. 85% nastolatków kupuje w sieci, głównie w serwisie Allegro.pl. Ponadto aż 85% internautów deklaruje, że prezenty na święta kupi właśnie w internecie.  Najpopularniejsze produkty kupowane on-line to RTV i AGD, książki, czasopisma i multimedia, komputery i sprzęt elektroniczny oraz wszelkiego rodzaju oprogramowania komputerowe.

E-korzyści

Korzyści wynikających z robienia zakupów przez sieć jest wiele, zarówno dla klienta, jak i przedsiębiorcy. Najważniejszymi zaletami dla kupującego są:

  • oszczędność czasu i wygoda, dzięki łatwemu i szybkiemu dostępowi do informacji,
  • możliwość porównywania konkurencyjnych ofert,
  • możliwość lepszego zapoznania się z ofertą (brak ograniczeń czasowych i  szczegółowe opisy produktów),
  • dostęp do zdecydowanie szerszego asortymentu towarów (nie tylko krajowych, ale i zagranicznych),
  • pewne towary, które można otrzymać bezpośrednio przez sieć, są znacznie tańsze.

Natomiast przedsiębiorca skorzysta na:

  • możliwości oszczędności i redukcji kosztów – zakupy on-line pozwalają ominąć pośredników, nie trzeba również wydawać pieniędzy na utrzymanie punktów sprzedaży detalicznej, a duże oszczędności wynikną z niskiego kosztu dotarcia do wysokiej liczby potencjalnych klientów,
  • elastyczności – ponieważ na bieżąco może aktualizować oferty,
  • przyspieszeniu procesów biznesowych,
  • dostępu do rynku światowego.

To tylko najważniejsze spośród licznych korzyści, jakie daje kontrahentom korzystanie z elektronicznego handlu. O plusach zakupów on-line świadczy coraz szybciej rosnąca liczba sklepów i filii on-line oraz coraz chętniej kupujący w nich klienci.

Efekt ROPO

 

Efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline) związany jest ze zmianą procesu podejmowania decyzji zakupowych oraz wzajemnym przenikaniem się sfery on-line i off-line.
Według najnowszych badań większość klientów korzysta z Internetu przed podjęciem decyzji o zakupie. Szukają tam produktów, usług i najlepszej oferty. Z badań przeprowadzonych  przez TNS OBOP we współpracy z Google i Media Saturn Holding wynika, że liczba takich internautów dochodzi do 74%. Poniższy rysunek graficznie przedstawia preferencje internautów podejmujących decyzję o zakupie.

 

 

Wykres ten jasno pokazuje, że większość klientów przed zakupem szuka informacji w internecie. Najwięcej, bo aż 51% internautów po wybraniu produktu preferuje jednak zakupy off-line. Wynik ten jest na tyle duży, że powinien skłonić właścicieli każdej firmy handlowo-usługowej do posiadania swojej strony z katalogiem produktów w internecie, aby szybko i bez problemów mogła ona zdobyć ogromną liczbę klientów i znacząco zwiększyć osiągane zyski.

Napisz do nas

Wybierz plik

Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe