77% internautów kupuje online
Wyniki tegorocznych badań przedstawione w raporcie mówią, że aż 77% internautów dokonało przynajmniej raz zakupów online. W tej grupie dominują kobiety w udziale 53%. Najliczniejsze są osoby w przedziale wiekowym pomiędzy 35-49 lat, w 41% z wyższym wykształceniem oraz w 32% mieszkańcy największych miast. Nie bez wpływu na dokonywanie zakupów online jest także sytuacja materialna gospodarstwa domowego.
Wpływ pandemii na e-commerce
Pandemia i jej ograniczenia w handlu tradycyjnym zmieniła rynek oraz zachowania konsumenckie. Dane mówią, że 30% e-konsumentów kupuje więcej produktów w sieci, 33% robi zakupy przez internet częściej, a dla 13% kanał online stał się źródłem pierwszego wyboru przy dokonywaniu zakupów różnych produktów. Powodem przeniesienia części zakupów do online przez 62% badanych jest nieograniczona dostępność sklepów internetowych. Ponad połowa badanych docenia szybkość tego rodzaju zakupów. Duża część osób zauważa, że kupno towarów online jest bardziej ekonomiczne od tradycyjnych zakupów. Ważnym czynnikiem jest także bezpieczeństwo, co ma szczególne znaczenie w czasie pandemii.
Kto nie kupuje online?
Osoby, które nie dokonują zakupów online stanowią obecnie 23% z ogółu internautów. Głównymi przyczynami tego rodzaju decyzji jest chęć obejrzenia produktu przed dokonaniem zakupu oraz przekonanie, co do wyższości handlu tradycyjnego nad zakupami w formie online. 53% niekupujących w sieci stanowią mężczyźni, ponad 35% to seniorzy, z tego 27% to mieszkańcy terenów wiejskich oraz w 42% osoby z niższym wykształceniem.
Mobile commerce, m-commerce czyli e-commerce na smartfonach
Z badania wynika także, że urządzenia mobilne są coraz bardziej popularne w procesie zakupów online. Pomimo tego, że na pierwszym miejscu urządzeniem najbardziej popularnym w procesie zakupów online jest w dalszym ciągu laptop (78%wskazań), to jednak jego przewaga nad drugim w zestawieniu smartfonem jest stosunkowo niewielka, bowiem 76% badanych, szczególnie w młodszej grupie badanych do 25 roku życia robi zakupy w sieci przy pomocy telefonu. W grupie wiekowej między 15, a 25 rokiem życia, aż 92% kupuje za pośrednictwem telefonu. 51% kupujących wybiera do e-zakupów komputer stacjonarny, a 24% badanych tablet. Należy jednak wspomnieć, że mimo rosnących rankingów popularności zakupów mobilnych, aż 80% osób dokonujących zakupów za pośrednictwem tego typu urządzeń napotyka na różne problemy i trudności. Dotyczą one w (38% wskazań) niewygodnych formularzy czy niedostosowania stron sklepów do urządzeń mobilnych.
Badanie zachowań konsumentów online
Napisz do nas
Celem powyższego badania było poznanie zachowań, zwyczajów i motywacji związanych z zakupami online. Przedmiotem badania były zachowania zakupowe kupujących, czynniki mające wpływ na zakupy w sieci, napotykane problemy ale i także świadomość czy rozpoznawalność marki. Raport został przygotowany przez firmę Gemius. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane przy pomocy ankiety elektronicznej na reprezentatywnej próbie 1769 użytkowników mających ukończone 15 lat. Dane zbierano w maju i czerwcu 2021 roku.