Kwalifikacja stron do Google News
Newsy do publikacji wybiera Googlebot, czyli robot wyszukiwarki Google. Dlaczego? Stanowisko Google’a brzmi:
“W Google News nie ma redaktorów, którzy wybieraliby artykuły i decydowali o ich lepszym lub gorszym miejscu na stronie. Wyboru naszych nagłówków dokonują algorytmy komputerowe na podstawie czynników takich, jak częstotliwość i miejsce występowania danego artykułu w internecie. Jest to zgodne z tradycją wyznaczoną przez wyszukiwarkę Google, która przy określaniu najbardziej wartościowych i najciekawszych witryn polega na zbiorowym osądzie wydawców internetowych. Również w Google News decyzja o tym, które artykuły warto umieścić w eksponowanym miejscu strony głównej, jest zgodna z redakcyjnym osądem organizacji dziennikarskich działających w internecie”.
To on regularnie przeszukuje witryny, w celu przeprowadzania nieustannej aktualizacji treści Google News. W serwisie Google News znajdują się artykuły zaindeksowane w przeciągu ostatniego miesiąca. Częstotliwość aktualizowania treści ze źródeł podpiętych do Google News to mniej niż godzina. Oznacza to, że nowe treści z serwisu stosującego zasady podane przez Google będą widoczne na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na dane hasło po mniej niż 60 minutach.
Wiadomości do serwisu Google News wybierane są przez algorytm uwzględniający wskaźniki takie, jak: liczba i miejsca wystąpień artykułu w internecie, aktualność treści artykułu, jego wartość informacyjna i oryginalność. Aby witryna została dodana, musi spełnić kilka ważnych warunków technicznych, jakościowych, a także dotyczących wyglądu i treści. Prześledź je krok po kroku, wprowadź w życie i spokojnie czekaj na sukces - pojawienie się Twojej witryny w Google News.
Struktura artykułu dla Google News
Przede wszystkim: powinien być wysokiej jakości. Zadbaj o bogactwo treści, język, dobrej jakości, zróżnicowane materiały. Publikuj regularnie - przed zgłoszeniem witryny przez przynajmniej tydzień codziennie publikuj jednego newsa. Gdy spełnisz te podstawowe wymogi, kieruj się poniższymi wskazówkami.
Hierarchia serwisu internetowego
Utwórz witrynę o przejrzystej hierarchii elementów (najważniejsze informacje na środku ekranu, główne nagłówki z innych sekcji pogrubione). Nie zapomnij o linkach tekstowych. Do każdej strony powinien prowadzić co najmniej jeden statyczny link tekstowy w serwisie.
Liczba linków na podstronach
Unikaj nadmiaru linków na podstronie. Ogranicz ilość linków na poszczególnych stronach do tych, które uznasz za niezbędne. Unikaj stron będących tylko zbiorem linków bez treści.
Wysokiej jakości treści
Zamieszczaj tylko ważne treści. Witryna powinna zawierać przydatne treści interesujące czytelnika i dotyczące spraw ważnych. Unikaj czysto informacyjnych artykułów, np. o kursach walut, a także: felietonów, poradników, instrukcji czy ogłoszeń o pracę. Wiadomości o Twojej formie zamieść w innym miejscu (np. w social media, na blogu).
Słowa kluczowe
Zamieść słowa kluczowe w treści. Tzw. key-words pomogą użytkownikom w odnalezieniu strony, jednak nie może ich być więcej niż 10 (różnych, nie chodzi o wystąpienia). Nie upychaj ich na siłę, jeśli nie mają bezpośredniego związku z tematem. Stosuj tylko takie słowa kluczowe, które pomogą w klasyfikacji artykułu przesyłanego do Google News.
Ukryty tekst
Słowa kluczowe są ważne, ale nigdy nie ukrywaj tekstu. Wszelkie próby maskowania tekstu (naszpikowanego słowami kluczowymi), czy to za obrazkiem, czy przez zastosowanie białego tekstu na białym tle, odniosą skutek odwrotny od pożądanego.
Teksty na zdjęciach
Nie zamieniaj tekstu na grafikę. Istotne nazwy, treści i linki zapisuj przy pomocy zwykłego tekstu, a nie elementów graficznych. Jeżeli jednak konieczne jest użycie tekstu w postaci grafiki, dodaj słowa kluczowe w atrybucie ALT.
Wiarygodność serwisu internetowego i właściciela strony
Postaraj się o wiarygodność. W widocznym miejscu na stronie musi znajdować się formularz kontaktowy i adres e-mail do firmy lub właściciela strony. Inne treści budujące wiarygodność to “Regulamin serwisu” i strona “O nas”. Podpisuj się imieniem i nazwiskiem. Każdy artykuł powinien mieć co najmniej 3 autorów. Witryna powinna posiadać listę autorów - zamieść chociaż podstawowe informacje o nich. Nazwisku każdego autora przypisz podstronę z informacjami o nim.
Irytujące reklamy i automatycznie uruchamiające się filmy
Ogranicz reklamy i automatycznie uruchamiające się filmy. Jeśli to możliwe - do zera.
Multimedia i audio
Pamiętaj, że pliki z zawartością multimedialną lub audio nie są publikowane w Google News. Czasami indeksowane są towarzyszące im teksty na stronach z tego typu zawartością.
Unikalna treść
I last but not least - zadbaj o unikalną treść. Nie kopiuj tekstu z innych witryn! Nawet jeśli one znalazły się w Google Newsach, to nie znaczy, że Ty powtórzysz ich sukces. Unikaj artykułów sponsorowanych z linkami zawierającymi słowa kluczowe, a także treści z witryn stowarzyszonych. Są one wyświetlane w kilkuset witrynach i nie udostępniają unikatowej treści, która pozwoliłaby na odróżnienie ich od innych witryn.
Aby treści witryny mogły być uwzględnione w Google News, układ i format witryny muszą być czytelne dla robota Google. W tym celu zadbaj o kilka spraw:
Parametry techniczne strony dla Google News
Poprawne linki i obrazki
Zadbaj o linki i obrazki. Elementy i atrybuty ALT muszą zawierać opis tego, co znajduje się w elemencie docelowym lub na zdjęciu. Poza tym muszą być dokładne. Atrybut ALT jest niezbędny do zaistnienia grafiki w wyszukiwarce obrazów Google. Najlepiej po prostu nazwać to, co znajduje się na zdjęciu - podać imię i nazwisko osoby, nazwę miejsca lub wydarzenia, którego dotyczy, przepisać kluczowe elementy treści (tektu zmienionego na grafikę). Nadawaj plikom szczegółowe nazwy, utwórz konkretny atrybut ALT, np. alt=”Jacek Majchrowski, prezydent miasta Krakowa”. Zatroszcz się o wystandaryzowane rozmiary obrazków.
Strona statyczna > strona dynamiczna
Zmień stronę dynamiczną na statyczną. Roboty wyszukiwarek gorzej indeksują strony dynamiczne niż statyczne. Najbardziej pożądany URL podstrony to domena.pl/nazwa-podstrony lub w przypadku rozbudowanych serwisów: domena.pl/nazwa-kategorii/nazwa-podstrony. Adres URL artykułu musi być stały - najlepiej, żeby pozostał taki sam od momentu publikacji. Każda strona zawierająca pełną treść artykułu powinna posiadać swój własny, unikatowy URL. Google News nie akceptuje witryn, w których pod jednym URL kryje się więcej niż jeden artykuł.
Indeksowanie artykułu przez robota Google
Udostępnij robotowi Google swoją witrynę, aby mógł publikować jej treści w Google News. Upewnij się, że katalogi z artykułami nie są blokowane przez plik robots.txt, a specyfikacja w nagłówku nie blokuje dostępu do linków artykułów. Plik robots.txt niekiedy blokuje indeksowanie reklam Google AdSense oraz linków DoubleClick. Sprawdź, czy informacje w pliku robots.txt są aktualne i czy nie blokują Googlebota. Dodatkowym istotnym parametrem jest szybki hosting.
Ułatwienia dla robotów wyszukiwarek
Zezwól robotom wyszukiwarek na przemierzanie witryny bez identyfikatorów sesji czy parametrów.
Jednorodność językowa serwisu
Zadbaj o jeden język. Witryny, których artykuły są napisane w więcej niż jednym języku, nie są indeksowane przez Google News. Wymaganym językiem jest HTML (pliki PDF oraz formaty inne niż HTML nie są indeksowane). Jeśli witryna dostępna jest w kilku wersjach językowych, konieczne jest wypełnienie zgłoszenia dla każdej z wersji.
Indeksowanie filmów wideo
Google News mogą indeksować filmy YouTube znajdujące się w artykule na Twojej witrynie. Dobrym sposobem jest stworzenie kanału YouTube z filmami i udostępnienie go zespołowi Google News. Wstawiając filmy, unikaj złożonych skryptów JavaScript i Flash.
Wysokiej jakości miniatury
Ponadto koniecznie zadbaj, aby miniaturki były dobrej jakości. Wielkość: minimum 160x90 pikseli, maksymalnie: 1920x1080 pikseli. Pamiętaj też, że wstawiając metatagi umożliwiasz Google i innym stronom indeksowanie twojej witryny.
Indeskowanie stron i linków
Upewnij się, czy system zarządzania treścią tworzy strony i linki, które są indeksowane przez wyszukiwarki. Unikaj niepełnego zindeksowania strony.
Jedna domena główna serwisu
Artykuły publikuj w tej samej domenie, w której znajduje się główna witryna. Jeżeli znajdują się w innej, nie zostaną uwzględnione w Google News.
Czytelne daty i nagłówki
Zamieszczaj daty i nagłówki w formacie czytelnym dla robota Google, aby ułatwić proces indeksowania i identyfikacji strony (data i godzina w formacie RFC 850; Poniedziałek, 15-09-2014 12:18:37 UTC).
Metatagi
Upewnij się, że metatagi są używane poprawnie.
Systemy wymiany linków
Drogą do nikąd są także sytemy wymiany linków manipulujących wartością PageRank („Umieść link do mnie, a ja umieszczę link do Ciebie”).
Mapa strony
Zadbaj o mapę strony. Pamiętaj o aktualizacji mapy za każdym razem, gdy witryna strony jest aktualizowana o nowe wiadomości. Udostępniaj użytkownikom mapy witryny zawierające linki do najważniejszych stron. Mapa serwisu w formacie XML musi być ciągle aktualizowana, ponadto stale dostępna dla Googlebota oraz precyzyjnie podawać prawdziwą datę utworzenia każdej podstrony.
Strony przejściowe
Jeśli zależy Ci na miejscu w Google Newsach, strzeż się także przed tworzeniem stron przejściowych, które mają na celu manipulację użytkownikiem i przekierowanie go na strony, których w rzeczywistości nie planował odwiedzić.
Jak zamieścić artykuł w Google News?
W Google News nie ma możliwości ręcznego dodania artykułu do strony. Należy zdać się na algorytm komputerowy. Jednak aby artykuły miały szansę na pojawienie się w Google News, niezbędne jest zgłoszenie witryny. Należy przy tym pamiętać, że Google News ma prawo do negatywnego rozpatrzenia Twojego zgłoszenia.
I. Najpierw należy zgłosić witrynę w Narzędziach dla Webmasterów. Aby to zrobić, wejdź w Narzędzia dla Webmasterów, wpisz adres URL witryny i kliknij Dodaj witrynę.
II. Następnie należy wykonać czynności konieczne do weryfikacji witryny. Można to zrobić Metodą zalecaną lub jedną z Metod alternatywnych.
III. Po dokonaniu weryfikacji przejdź do strony Pulpit nawigacyjny. W obszarze Indeksowanie kliknij Mapy witryn na pasku nawigacji po lewej stronie.
IV. Kliknij Zgłoś/Testuj mapę witryny w sekcji Mapy witryn w prawym górnym rogu ekranu.
Napisz do nas
V. Podaj ścieżkę dostępu do mapy witryny w wyświetlonym polu tekstowym i kliknij Zgłoś mapę witryny.
VI. Dane i raportowanie w Narzędziach dla webmasterów najlepiej działają na poziomie witryny. Jeżeli Twoja witryna ma oddzielne sekcje dla różnych podwitryn bądź podkategorii,należy dodać każdą podwitrynę lub podkategorię jako osobną witrynę.
VII. Po zgłoszeniu mapy witryny w Narzędziach dla Webmasterów i upewnieniu się, że nasza witryna spełnia wszystkie wymagania dotyczące wyglądu i treści, wymagania techniczne, a także jakościowe, należy wypełnić formularz zgłoszenia witryny do Google News: https://support.google.com/news/publisher/contact/suggest_content_website
VIII. Po wypełnieniu i wysłaniu formularza odpowiedź powinna przyjść w ciągu 3 tygodni. Jeśli będzie pozytywna, spokojnie obserwuj, czy artykuły ze strony wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google. Jeżeli witryna została odrzucona, należy sprawdzić jeszcze raz, szczegółowo, czy witryna spełnia wszystkie wymagania techniczne i jakościowe. Nie zgłaszaj witryny zbyt pochopnie - odmowa oznacza blokadę zgłoszeń na aż 60 dni.
Spełnij wymagania dotyczące wyglądu artykułu, zadbaj o parametry techniczne i bądź dobrej myśli - Twój tekst już wkrótce powinien pokazać się w Google News. Powodzenia!