Treść
Nowe funkcje wyszukiwarki można zwykle obserwować wcześniej w Google.com, a dopiero po pewnym okresie pojawiają się one w Google.pl. Tym razem część polskich internautów może zaobserwować już nowe wyniki wyszukiwania. W przypadku zapytań lokalnych różnica pomiędzy wynikami w Google.com, a Google.pl jest dość znacząca. Google.com:
Google.pl:
Różnica jest dość istotna. Zastosowanie wyników z map wziętych z Centrum Firm Lokalnych zmienia sens pozycjonowania. Wszystko idzie w kierunku eksponowania wyników z map. Jest to kolejny typ SERPu, który Google próbuje zdominować poprzez wyniki z aplikacji własnych. Poprzednio było tak z wynikami np. z YouTube.com. Pozostaje mieć nadzieję, że eksperyment skończy się niechęcią ze strony internautów i zmniejszeniem klikalności. Wyniki te jak potwierdza Google na swoim blogu nie są jednak eksperymentem, a trwałą zmianą. Uważam, że takie wyniki nie są ułatwieniem, ale wręcz przeciwnie utrudniają znalezienie informacji i zmniejszają satysfakcję z wyszukiwania. Co innego gdyby tych wyników było np. 3, ale jeżeli jest ich 10 to wg mnie nie ma to szansy powodzenia. W końcu główna strona wyszukiwarki ma służyć do wyszukiwania stron, a nie jest książką adresową, czy panoramą firm... Co innego z wynikami na hasło będące nazwą serwisu - tutaj przykład dla frazy "flickr":
Dodatkowe pole wyszukiwania w witrynie, która jest wyraźnie najmocniejsza na dane hasło jest wg mnie ciekawym usprawnieniem. Nie wywraca to wyników wyszukiwania do góry nogami, a ułatwi życie użytkownikom nie znających takich komend jak np. "site:flickr.com" czyli szukaj w witrynie flickr.com. Z niecierpliwością ioczekuję na kolejne zmiany w wynikach wyszukiwania. Oby poprawiały one użyteczność wyszukiwarki i były potwierdzone rzeczywistymi wynikami badań na użytkownikach, a nie tylko odzwierciedleniem pomysłów "szalonych naukowców" ;).
Aktualizacja (5.11.2010): Wyniki pojawiają się stopniowo w wyszukiwarce Google.pl - w coraz większej liczbie zapytań lokalnych w tym takich jak np. przeprowadzki kraków i zmieniają kolejność wyników naturalnych. Czas dostosować nasze strony do nowych praw w wyszukiwarce Google!