Hasztag czy hashtag?

Chcesz docierać do większej grupy odbiorców w social media? Nie wiesz jak wyszukać opinie dotyczące interesującego Cię tematu na Twitterze? A może na Instagramie chcesz oglądać tylko zdjęcia kotów, a nie wiesz jak je odfiltrować? Czas zapoznać się z hasztagiem.
2016-04-21 15:26
8 minut czytania

Co to jest hashtag?

Hashtag służy do tematycznego grupowania zdjęć czy wypowiedzi. Jest to połączenie starego, dobrego „płotka” znanego z klawiatur komputerowych czy telefonicznych, ze słowem kluczem, bądź z całym kluczowym wyrażeniem - tak zwanym tagiem.

Co to jest tag?

Tagi są znacznikami, słowami kluczami, które grupują informacje na ten sam temat. Często używane są na blogach. Na marketing101, takie tagi możesz znaleźć pod każdym artykułem. Klikając w interesujące Cię zagadnienie, zyskujesz dostęp do innych artykułów na blogu, które poruszały ten sam temat. Dzięki temu czas, który poświęciłbyś na szukanie interesujących Cię wpisów, możesz poświęcić od razu na ich czytanie.

przykład tagów na marketing101Zrzut z bloga Marketing101: https://krakweb.com/evergreen-content

Dzięki temu prostemu zabiegowi użytkownicy portali społecznościowych mogą w łatwy sposób odnajdywać interesujące ich informacje. Hasztagiem może być #marketing, ale także na przykład #kochajzycie (do którego wrócimy w dalszej części artykułu). Trzeba pamiętać, że między # a frazą, z której chcesz zrobić hasztag, nie może być spacji.

Skąd się wziął hasztag?

Zanim powstał hashtag w takiej formie jakiej go znamy teraz, już wcześniej za pomocą # i odpowiedniej treści, można było grupować tematy. Poniżej przedstawiam krótką historię hasztagu.

Historia powstania hasztagu

Źródło: Opracowanie własne

Hash vs. hasz w Polsce

Nazwa hashtag, w naszym kraju została spolszczona. Średnia miesięczna zapytań o hashtag w Polsce, w wyszukiwarce Google wynosi 9900, natomiast jego polski odpowiednik hasztag został wyszukiwany średnio 4400 razy. W artykule pozwolę sobie na korzystanie z obydwóch nazw zamiennie.  

Hasztag bardziej mobilny

Okazuje się, że hasztag jest najczęsicej wykorzystywany przez użytkowników urządzeń mobilnych. 70% ohasztagowanych wpisów jest umieszczanych właśnie z urządzeń mobilnych, natomiast tylko 30% z komputerów stacjonarnych.

Procentowe uzycie hasztagu ze względu na urzędzenie

Źródło: opracowanie własne.

Hashtag w socialmedia

Hashtag jest już aktywny we wszystkich mediach społecznościowych, natomiast nie wszędzie został on tak ciepło przyjęty jak na Twitterze.

Twitter

Twitter (o którym więcej dowiesz się z prezentacji: http://www.slideshare.net/krakweb/twitter-podstawy ) jest ojcem hasztagu. To właśnie tam hasztag został użyty po raz pierwszy w obecnej formie. Użytkownicy Twittera chętnie wykorzystują hasztagi w komunikacji. Pomagają im one w odnalezieniu interesujących ich wątków oraz w ich śledzeniu. Twitter stara się wspierać hasztagi. Oprócz ich wyszukiwarki, na tym portalu znajdziemy także informacje o najpopularniejszych w danym momencie hasztagach - znajduje się ona po lewej stronie pod nazwą Trendy.

Popularne hashtagi

Trendy są dobierane dla każdego użytkownika indywidualnie w zależności od tego, jakie osoby obserwuje i w jakiej lokalizacji się znajduje. Oprócz najpopularniejszych hasztagów wyświetlają w Trendach wyświetlają także najczęściej wyświetlane słowa. Na poniższym przykładzie trendów z dnia 6.04.2016 możemy zauważyć, że jednymi z najpopularniejszych tematów były #egzamingimnazjalny, który odbył się dzień wcześniej, a także nieohasztagowana fraza Kulczyk Holding (wkroczenie CBA do siedziby firmy miało miejsce właśnie w tym dniu).

trendy Twitter 06.04.2016

Zrzut z Twittera z dnia 06.04.2016, https://twitter.com/

Instagram

W miejscu, gdzie ludzie dzielą się zrobionymi przez siebie zdjęciami czy filmikami hashtag także stał się bardzo popularny. Użytkownicy Instagramu z chęcią używają hasztagów do oznaczania swojej twórczości. W odróżnieniu od Twittera zalecane jest używanie większej ilości hasztagów. Tak jak Twitter, Instagram wspiera hasztagi i także ma możliwość wyszukiwania interesujących Cię haseł.

Facebook

W największym portalu społecznościowym, jakim niewątpliwie jest Facebook, hasztagi zostały potraktowane po macoszemu. Stało się tak niekoniecznie dlatego, że użytkownicy nie chcą z nich korzystać. Problem z hasztagami na Facebooku polega na tym, że większość jego użytkowników korzysta z profili prywatnych. Dlatego też sprawdzenie wpisów takich osób, gdy nie masz ich w znajomych jest niemożliwe. Tak więc wyszukiwanie hasztagów na Facebooku, ogranicza się tylko do grona naszych znajomych i profili publicznych.

Hasztag poza Internetem

Czy jest możliwe używanie hasztagów podczas komunikacji werbalnej? Odpowiedź brzmi “Tak, ale po co?”. Jeżeli zastanawia Cię jakby to wyglądało, to zapraszam do oglądnięcia fragmentu programu “Late Night with Jimmy Fallon”. Prowadzący program wraz z Justinem Timberlake’m w dowcipny sposób pokazują użycie hasztagów podczas rozmowy.

Fragment programu “Late Night with Jimmy Fallon” . Źródło : https://www.youtube.com/watch?v=57dzaMaouXA

Hasztag w marketingu

Hashtag oprócz tego, że jest narzędziem ułatwiającym komunikację zwykłym użytkownikom mediów społecznościowych, jest także wyśmienitym narzędziem marketingowym. Przedsiębiorstwa, które posiadają swoje konta w social mediach (więcej na temat mediów społecznościowych możesz przeczytać tutaj: http://goo.gl/DEOGWJ ) i chcą mieć z nich użytek, powinny umieć posługiwać się hasztagiem i najlepiej, żeby robiły to sprawnie.

Reklama:
Profesjonalnie zajmiemy się twoją kampanią

W marketingu, hashtag może pomóc Ci:  

  • zwiększyć zasięg,
  • promować markę/produkt,
  • organizować i prowadzić konkursy,
  • prowadzic działania o charakterze real-time marketingowym.

Zwiększanie zasięgu

Wrzucając treść na media społecznościowe chcesz, by dotarła ona do jak największej liczby odbiorców. Hasztag jest do tego świetnym narzędziem, jeżeli tylko  dobrze go użyjesz. Na Twitterze od 1 do 2 hasztagów w tweetcie jest w stanie zapewnić dwa razy większy zasięg, niż gdyby wpis ich nie posiadał. Musisz jednak pamiętać, że więcej nie zawsze znaczy lepiej. Wpisy z optymalną ilością hasztagów (1-2) mają o 21% większy zasięg niż te, w których ich liczba jest większa. Na Instagramie jest zupełnie odwrotnie. Tutaj optymalną ilością hasztagów pod zdjęciem jest 11. To właśnie ta ilość powoduje zwiększenie społeczności, a co za tym idzie większą ilość follower’sów Twojej marki. Co się zaś tyczy Facebook’a - największy zasięg mają wpisy bez hasztagów. Jeżeli koniecznie chcesz w swoim wpisie jakieś umieścić, to nie więcej niż dwa, tak samo jak na Twitterze

Zalecana ilośc hasztagów na portalach społecznościowych

Źródło: opracowanie własne.

Zobacz jak hasztagami, posługują się profesjonaliści.

Zrzut profilu Jakuba Prószyńskiego na Twitterze


Zrzut z Twittera Jakuba Prószyńskiego: https://twitter.com/JakubProszynski?lang=pl.

Zrzut tablicy z Facebook’a Bartłomieja Raka z Socjomani: https://www.facebook.com/bartlomiejrak?fref=ts

Promowanie marki/produktu

Oprócz kwestii zwiększania zasięgu, hasztagów możesz użyć również by zwiększyć świadomość marki czy też produktu. Dobrym przykładem takiego wykorzystywania hasztagów są wpisy Tymbarku na Twitterze. Wykorzystał on swoje hasło “Kochaj życie”, w postaci hasztagu #kochajzycie, we wszystkich mediach społecznościowych, na których się znajduje.
Konsumenci marki Tymbark dobrze znają to hasło z reklam telewizyjnych czy banerów reklamowych i chętnie używają #kochajzycie do tagowania i łączenia się w Tymbarkową społeczność.

zrzut strony Tagboard #kochajzycie

Zrzut strony Tagboard: https://tagboard.com/kochajzycie/search

Organizowanie konkursów

Dzięki podstawowej funkcji hasztagu, czyli grupowaniu wyrażeń i ich łatwego wyszukiwania, popularnym sposobem wykorzystywania go przez firmy jest tworzenie konkursów.
W połowie marca 2016 roku taki konkurs zorganizowała marka Lion. Zasady były proste. Wystarczyło oznaczyć swoje zdjęcie lub film na Instagramie hasztagiem #DzikieHistorie. Po upływie czasu trwania konkursu, skład sędziowski w łatwy sposób wyszukał materiały oznaczone hasłem konkursowym i wybrał zwycięzcę. Dzięki takim konkursom firma angażuje swoich klientów oraz sympatyków do działania, a także dodatkowo utrzymuje z nimi stały kontakt.

Zrzut z Instagrama #dzikiehistorie

Zrzut strony Instagram po wyszukaniu #dzikiehistorie: https://www.instagram.com.

Real-time marketing

Media społecznościowe charakteryzują się tym, że wszystkie informacje są w nich zamieszczane w czasie rzeczywistym. Gdy odbywają się duże wydarzenia (jak np. rozdanie Oscarów), wielu użytkowników komentuje te sytuacje na bieżąco, często oznaczając je odpowiednim hasztagiem. Jest to dobry sposób by mieć stały kontakt z osobami, które lubią czy śledzą Twój profil. Dobrym przykładem wykorzystywania real-time marketingu w mediach społecznościowych jest marka Oreo, która cały czas trzyma rękę na pulsie.
Więcej informacji na temat real-time marketingu znajdziesz w artykule “Real Time Marketing - przebudzenie” na naszym blogu.

zrzut z Twittera marki Oreo

Zrzut z Twittera marki Oreo: https://twitter.com/Oreo?lang=pl

zrzut z Twittera marki Oreo

Zrzut z Twittera marki Oreo: https://twitter.com/Oreo?lang=pl

Efektywne korzystanie z hasztagów

Teraz, gdy już wiesz, czym jest owy hashtag i do czego może się przydać, powinieneś nauczyć się, jak go napisać i używać, by spełniał swoje zadanie zgodnie z oczekiwaniami. Pamiętaj, że nie każda treść będzie dla Ciebie równie wartościowa. Dlatego też poniżej znajdziesz kilka przydatnych rad odnośnie tego, jak powinno się prawidłowo tworzyć hasztagi i z nich korzystać.

  1. Ilość - jeżeli chcesz zwiększyć zasięg i dotrzeć do dużej liczby odbiorców to: użyj poad 11 publikując na Instagramie. Jeżeli jednak korzystasz z Twittera i Facebooka, to liczba hasztagów w tych mediach nie powinna przekraczać 2.
  2. Częstotliwość - pamiętaj o zasadzie “Co za dużo, to niezdrowo”. Gdy zbyt często używasz hasztagów w swoich wpisach, to osoby obserwujące Twój profil mogą czuć się przez Ciebie atakowane, a co za tym idzie zamiast wzbudzać sympatię, będziesz tylko irytował odbiorców swoich treści.
  3. Treść - hasztag musi być krótki, łatwo zapadający w pamięć, pasujący do prowadzonej kampanii oraz unikatowy, bądź niezbyt powszechny. Pamiętaj też, że ryzykownym jest oznaczanie wpisu hasztagiem dotyczącym jakiejś delikatnej sytuacji.
  4. Świadomość marki - w miarę możliwości staraj się używać hasztagów z nazwą swojej firmy.
  5. Sprawdzenie - zanim wstawisz hashtag pod swoim tweetem, zdjęciem czy postem, dobrze będzie, gdy wcześniej go sprawdzisz. Chodzi o to, by pod tym samym hasłem nie kryła się inna treść, która mogłaby osłabić Twój wizerunek
  6. Wygląd - wiemy że tworząc hasztag nie używamy spacji. Więc jeśli w hasztagu znajduje się więcej niż jedno słowo (jest to jakiś zwrot), trzeba pamiętać o pisaniu każdego osobnego wyrazu z dużej litery. Znacznie ułatwia to użytkownikom odczytanie treści.
  7. Wielokanałowość - równocześnie z wprowadzeniem hasła pod postacią hasztagu do mediów społecznościowych, użyj go także w innych formach np. na etykietach produktów, w spotach reklamowych czy reklamach outdoor’owych. Takie posunięcie zwiększy zainteresowanie kampanią w mediach społecznościowych i zachęci Twoich odbiorców do używania hasztagu.
  8. Monitoring - jeżeli już stworzyłeś i zaszczepiłeś swój wyjątkowy hashtag w świadomości użytkowników, to najwyższa pora by zacząć obserwować tych, którzy się nim posługują. Dzięki temu będziesz miał bezpośredni obraz tego, kto używa Twojego pomysłu i z jakimi sytuacjami bądź rzeczami go wiąże. To pomoże w podtrzymywaniu stałych relacji z potencjalnymi klientami, a także pozwoli na analizę oraz szybkie reagowanie w wypadku ewentualnych, niepożądanych sytuacji.
  9. Agitacja - na początku życia swojego hasztagu, zachęć do używania go w swoich wpisach przez osoby, które śledzą Twój fanpage, bądź Cię follow’ują. Możesz to zrobić na przykład organizując konkurs z wykorzystaniem hashtagu.

Najpopularniejsze hasztagi

Dzięki funkcjonalności niektórych narzędzi, możemy sprawdzić jakie hasztagi są w modzie. I tak, w Polsce w roku 2015 ze względu na wybory  hasztagi na Twitterze zdominowała polityka (#debata, #wybory2015). Jeżeli chodzi o Instagram, to dobrze wiedzieć o hasztagach, z których korzystają uzywkonicy na całym świecie. Są to np. #follow4follow dzięki któremu użytkownicy wzajemnie się obserwując zwiększają zasięg swoich zdjęć, czy #instagood dla zdjęć, z których użytkownicy są zadowoleni.

najpopularniejsze hasztagi

Narzędzia wspomagające kampanie wykorzystujące hasztagi

Na koniec mamy dla Ciebie kilka linków, dzięki którym Twoje kampanie hasztagowe w mediach społecznościowych mogą stać się bardziej efektywne:

  • hashtags.org
    Dzięki tej stronie możesz dowiedzieć się, jak często Twój hashtag, albo inny, który Cię interesuje, był używany w przeciągu ostatnich 24 godzin. Możesz też wykupić pakiety, dzięki którym będziesz mógł śledzić wybrane przez siebie hasła oraz uzyskiwać o wiele dokładniejsze informacje.

zrzut hashtags.org

Zrzut strony hashtags.org: https://www.hashtags.org/

  • hashtagify.me
    Rzadko kiedy używa się tylko jednego hasztagu. Na tej stronie będziesz mógł sprawdzić, jak słowo kluczowe, które Cię interesuje, jest powiązane z 10 innymi hasztagami.

zrzut strony hashtagify

Zrzut strony hashtagify.me: https://www.hashtagify.me

  • RiteTag
    To właśnie tutaj możesz sprawdzić:

    • jakie są szanse na to, że użytkownicy Twittera znajdą Twój hashtag,

    • jak bardzo dany hashtag jest popularny,

    • jak często był używany w przeciągu ostatniej godziny przez unikalnych użytkowników,

    • czy przy danym haśle są dodane zdjęcia lub linki.

zrzut strony Ritetag

Zrzut strony RiteTag: https://ritetag.com/

  • Tweetreach
    To narzędzie da Ci możliwość do obserwowania użytkowników, którzy będą w swoich wpisach używali Twojego hasztagu.

zrzut strony Tweetreach

Zrzut strony Tweetreach :https://tweetreach.com/

  • Top-Hashtags

Top-hashtags.com umożliwi Ci sprawdzenie, jakie hasztagi w chwili obecnej są najczęściej wykorzystywane na Instagramie.

zrzut strony Top-Hashtags

Zrzut strony Top-Hashtags: http://top-hashtags.com/

  • Tagboard
    Jeżeli używasz hasztagów na więcej niż jednym portalu społecznościowym, to Tagboard pozwoli Ci monitorować je wszystkie na raz. Wpisując w wyszukiwarkę interesującą Cię frazę, możesz zobaczyć jaki użytkownik posługuje się danym hasztagiem na Facebook’u, Twitterze, Instagramie, Flickrze, Google+ czy Vine’ie. Masz także możliwość sprawdzenia danego hasła pod kątem tylko jednego portalu.

zrzut strony Tagboard

Zrzut strony Tagboard: https://tagboard.com

 

Napisz do nas

Wybierz plik

Głęboko wierzę w to, że powyższy artykuł pozwolił Ci zrozumieć czym jest hashtag i jak go używać, by przyniósł Tobie i Twojej działalności jak największe korzyści. Jeżeli natomiast w dalszym Ciągu nie czujesz się pewnie i masz obawy odnośnie używania takiego narzędzia marketingowego, zgłoś się do nas. W Krakweb z miłą chęcią pomożemy Ci w kreowaniu Twojej marki w social mediach, używając do tego między innymi hasztagów.

Źródła:

  1. http://blog.hubspot.com/marketing/hashtags-twitter-facebook-instagram#Facebook 

  2. http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/32497/How-to-Use-Hashtags-on-Twitter-A-Simple-Guide-for-Marketers.aspx 

  3. http://blog.hubspot.com/marketing/twitter-hashtag-tips 

  4. http://blog.hubspot.com/marketing/history-of-hashtags 

  5. http://www.hongkiat.com/blog/hashtag-tools-for-marketing/ 

Napisz do nas

Wybierz plik

Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe