Nieufny konsument
Nie ufa otrzymywanym przekazom. Aktywnie poszukuje w Internecie najlepszego dla siebie rozwiązania - zapoznając się z artykułami, raportami, porównując dostępne produkty, szuka opinii i okazji. Użytkownicy są dziś znacznie bardziej świadomi swoich potrzeb niż jeszcze kilka lat temu. To poczucie świadomości, umiejętność jednoznacznego określenia własnych potrzeb drastycznie zmienia sposób nawiązywania relacji nadawca – odbiorca.
Reklamy telewizyjne, radio i poczta - stary marketing
Stare metody takie jak reklamy telewizyjne czy radiowe, a także telemarketing i klasyczna poczta zawodzą i wydają się nachalne z punktu widzenia przeglądającego. Kolorowe bannery nie robią już na nikim wrażenia. Outbound marketing powoli schodzi ze sceny, a na jego miejsce pojawia się zupełnie nowe podejście do klienta, produktu i marketingu samego w sobie. Mowa oczywiście o metodzie Inbound. To prawdopodobnie do niej należy przyszłość. Pomaga ona w osiąganiu celów poprzez mniej nachalny przekaz, docierający do odbiorcy razem z wartościowymi materiałami takimi jak wiedza branżowa i narzędzia do jej stosowania, których potencjalny klient sam poszukuje.
Co to jest Inbound Marketing?
Inbound Marketing jest to aktywny marketing przychodzący. Polega na prezentowaniu użytecznej treści odbiorcy, a także ułatwienie jej znalezienia poprzez pozycjonowanie i akcje marketingowe w Social Media. To podejście do marketingu jest stosunkowo nowe, a jego popularność wzrasta z roku na roku. Metoda ta zdobywa popularność na świecie i nie ogranicza się już tylko do działów marketingu. Według raportu Hubspot “State of Inbound 2014-2015” (pełny raport znajdziesz pod tym adresem: http://offers.hubspot.com/2014-state-of-inbound), będącej liderem w Inbound Marketingu, ponad 25% respondentów podało, że działy sprzedaży w ich firmach korzystają metody Inbound.
Content Marketing - podstawa kampanii Inbound
Głównym elementem Inbound marketingu jest treść, której zadaniem jest nawiązanie swoistej więzi między firmą a jej klientami. Dzieje się to poprzez zapoznawanie się klientów z treściami wartościowymi z ich punktu widzenia, które są tworzone i publikowane przez oddziały firmy do spraw marketingu i sprzedaży. W przypadku małych przedsiębiorstw zadania te są realizowane przez zewnętrzne podmioty. Treści te muszą być użyteczne i skłaniać do kolejnych odwiedzin. Oczekiwanym efektem jest stworzenie nawyku odwiedzania danego profilu lub witryny. Mimo, iż Content Marketing jest rdzeniem i podstawą Inbound'u, samo tworzenie treści nie wystarczy.
Pozycjonowanie
Potencjalny klient musi przecież treści odnaleźć, co w dobie ogromnej ilości materiałów dostępnych online wcale nie jest takie oczywiste. Pierwszym skojarzeniem, jakie w tej chwili przychodzi nam do głowy są oczywiście wyniki wyszukiwania w popularnych wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google, Yahoo czy Bing. Im wyższą pozycję zajmuje dana strona, tym większe szanse na to, że ktoś ją odwiedzi. W zasadzie internauci biorą pod uwagę tylko pierwszą stronę wyników podczas wyszukiwania. Pozycjonowanie, zwane również SEO (z ang. Search Engine Optimization) jest drugim kluczowym elementem Inbound Marketingu i bezpośrednio łączy się z Content Marketingiem. Szybkość i łatwość dostępu często decyduje o sukcesie.
Social Media
Dochodzimy tym samym do trzeciego i ostatniego elementu składowego Inbound Marketingu. Gdy mamy już stworzoną ciekawą i użyteczną treść, a nasza witryna zajmuje wysokie miejsce w wyszukiwaniach dobrze wspomóc swoje działania potężnym narzędziem jakim są Social Media. Internetowa społeczność zrzesza się i komunikuje za pomocą wielu portali społecznościowych, jednakże kilka z nich zajmuje dominującą pozycję w sieci. Facebook, YouTube czy Twitter stały się ikonami Social Media, a ich marka oraz renoma przyciągają z roku na rok kolejne rzesze użytkowników. Jest to ogromna baza potencjalnych klientów, do których warto skutecznie dotrzeć. Tworzenie profilu, który będzie miał dużą ilość polubień lub obserwujących nie jest jednak proste.
Reasumując InBound Marketing jest złożonym procesem, zbudowanym z trzech ściśle powiązanych ze sobą części:
- Content - użyteczna treść
- SEO - optymalizacja stron internetowych
- Social Media - portale społecznościowe, takie jak Facebook i Twitter
Dodatkowo składa się z kilku, ściśle następujących po sobie etapów:
Marketing treści
Jak już wspomniałem wcześniej, Content jest podstawą całej koncepcji Inbound marketingu. To właśnie treść ma zatrzymać odwiedzającego stronę na dłużej. Dobre publikacje przynoszą szereg korzyści:
- Budują wizerunek firmy i ich autora jako specjalisty
- Tworzą więź między odbiorcą, a nadawcą
- SEO - odpowiednio napisana treść wspomaga pozycjonowanie strony dzięki zastosowaniu słów kluczowych, które potencjalny czytelnik wpisze w wyszukiwarkę w celu odnalezienia konkretnej treści.
- Lead - jeśli treść okaże się ciekawa, osoba odwiedzająca stronę może do niej powrócić w przyszłości lub nawet pozostawić kontakt, np. w postaci dołączenia do newslettera. Pozostawienie po sobie informacji kontaktowych, umożliwiających nawiązanie relacji w przyszłości nazywamy właśnie leadem. Zazwyczaj są to podstawowe dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz adres e-mail. Pozostawienie leadu jest drugim celem content marketingu.
Tematyka w content marketingu
Publikowane treści muszą dotyczyć tematów zbieżnych z działalnością firmy. Dobra jakość treści nie gwarantuje przekształcenia odwiedzających w klientów. Szczególnie jeśli materiały, które publikujesz nie mają związku z działalnością Twojej firmy. Są one zbędne z punktu widzenia odwiedzającego. Obecnie pod pojęciem contentu kryje się coś więcej niż tylko tekst. Bardzo często są to materiały video i zdjęcia, ale także podcasty, infografiki, prezentacje i ebooki. Dobrym przykładem udanego contentu wszelkiego rodzaju są materiały firmy Hubspot:
źródło: https://library.hubspot.com/
Udostępnianie treści
Dostępne jest wiele kanałów, za pomocą których możesz zaprezentować przygotowane przez Ciebie materiały. Do najpopularniejszych platform udostępniania treści należą:
- Youtube,
- Slideshare,
- Vimeo
Jeśli zaś chodzi o serwisy społecznościowe, prym wiodą:
GOOGLE+ |
źródło: www.iconfinder.com
Inne potencjalne miejsca publikacji to fora dyskusyjne i blogi. Firmowy blog jest ciekawym uzupełnieniem kampanii marketingowej i dodatkowym kanałem służącym komunikacji z klientami. Im szerszy zakres dystrybucji materiałów, tym większa szansa na dotarcie do potencjalnych klientów.
Regularne dostarczanie treści powoduje wzrost zaintersowania. Po co odwiedzać stronę lub blog, na którym się nic nie dzieje? Jeśli klient wie, że codziennie lub przynajmniej okresowo treści ulegają zmianie, skłania go to do częstego odwiedzania witryny w celu zapoznania się z nowymi materiałami.
6 porad dotyczących tworzenia treści
Od eksperta Macieja Chmielowskiego - CEO w Krakweb, specjalisty ds. marketingu:
- Nie promuj – głównym celem content marketingu jest spełnianie potrzeb użytkownika dlatego pożegnaj się z promowaniem wprost Twojej oferty.
- Pisz użyteczne treści – pisz tak, aby użytkownik bez posiadania specjalistycznej wiedzy rozumiał to, co masz mu do przekazania i mógł skorzystać z Twojego doświadczenia.
- Treść powinna rozwiązywać problem – tworzone przez Ciebie treści powinny odwoływać się do realnych problemów Twoich klientów i pomóc im je rozwiązywać
- Powołuj się na statystyki i raporty – aby tekst był merytorycznie bogaty nawiązuj w nim do statystyk i raportów stworzonych przez firmy – autorytety w Twojej dziedzinie
- Treść to nie tylko tekst – wykorzystuj (i twórz) również materiały graficzne i video. Dużą popularnością cieszą się szczególnie infografiki
- Pisz dla użytkownika, ale w związku z tym, czego potrzebujesz – pamiętaj, że teksty choć użyteczne dla użytkownika powinny powinny przede wszystkim odpowiadać Twoim celom marketingowo - sprzedażowym
Social Media Marketing
Odwiedzający stronę robi to, ponieważ jest świadomy swoich potrzeb i potrafi je nazwać oraz odnaleźć w sieci. Za pomocą portali społecznościowych można dotrzeć do grona osób, które jeszcze nie skonkretyzowały swoich potrzeb lub nie potrafią ich odpowiednio nazwać. Może się to odbić na skuteczności ich poszukiwań. Używanie mediów społecznościowych jest więc wyjściem naprzeciw potrzebom użytkowników. W ten sposób oszczędzamy ich czas, który jest bardzo cenny. Dobrze przeprowadzona kampania w mediach społecznościowych może znacząco podnieść ilość wejść na stronę docelową kampanii reklamowej (tzw. landing page), co przełoży się na wyższą liczbę potencjalnych klientów i przeprowadzonych transakcji. Więcej o landing page przeczytasz tu: https://krakweb.com/projektowanie-landing-page
Komunikacja w Social Media
Media społecznościowe tworzone są w dużej mierze przez ich użytkowników, co pozwala zmniejszyć dystans między Tobą a Twoimi klientami. Dzięki temu narzędziu możesz komunikować się ze swoimi klientami, zaangażować ich w powstawanie usług i produktów poprzez możliwość wyrażania swoich opinii i sugestii. Wbrew pozorom działania w social media wymagają strategii. Tylko szereg działań, realizowanych konsekwentnie może zapewnić sukces. Działania te wymagają czasu i dają wymierne korzyści dopiero w perspektywie tygodni i miesięcy. Podstawą jest regularne publikowanie treści na swoim profilu w social media. Im będą one ciekawsze i bardziej użyteczne dla czytającego, tym większa szansa, że zacznie on regularnie czytać publikowane przez nas posty.
Może wydawać się, że większe efekty daje kampania o charakterze wirusowym, czyli samoczynne rozprzestrzenianie się treści pomiędzy Internautami. Dane Hubspot wskazują jednak na co innego ( możesz się z nimi zapoznać tu: http://offers.hubspot.com/how-to-acquire-customers-with-social-media). Jak pokazuje poniższy wykres na przykładzie YouTube, wzmożona aktywność użytkowników polegająca na rozsyłaniu i wymianie linków do filmu wynosi około 15 dni. Po tym czasie liczba wejść na stronę powraca do wcześniejszego stanu.
http://offers.hubspot.com/how-to-acquire-customers-with-social-media
Idea Inbound Marketingu
Ideą Inbound marketingu jest nawiązanie stałej relacji między nadawcą a odbiorcą, więc tymczasowy efekt nie jest satysfakcjonujący. Nie znaczy to jednak, że należy całkowicie zrezygnować z kampanii viralowej, powinna jednak mieć ona charakter uzupełniający do innych działań, ukierunkowanych na zdobycie leadów np. W postaci polubień naszego profilu na facebooku.
Moda na serwisy społecznościowe spowodowała gwałtowny wzrost ich liczby, jednakże kilka z nich zdominowało całą branżę. Wybór odpowiedniego może przesądzić o sukcesie lub porażce całej kampanii marketingowej. Do najpopularniejszych należą obecnie: Facebook, Twitter i Google +.
4 porady dotyczące działań w mediach społecznościowych
Od eksperta Macieja Chmielowskiego - CEO w Krakweb, specjalisty ds. marketingu:
- Określ główny cel i grupę docelową – np. Dotarcie do nowych klientów lub pogłębienie relacji z obecnymi
- Zdefiniuj główną myśl, która będzie motywem przewodnim np. Rozrywka lub porady związane z produktem
- Wypisz tematy, które chcesz poruszać i opisz styl wypowiedzi: luźny czy oficjalny
- Określ harmonogram dodawania treści – największym zaangażowaniem fanów cieszą się profile, na których posty pojawiają się od 1 do 4 razy w tygodniu.
SEO
Tworzenie nawet najbardziej wartościowej treści mija się z celem, jeśli nie jest ona widoczna dla potencjalnych odbiorców. W XXI wieku Internet rozrósł się do niebotycznych rozmiarów. Według raportu firmy Netcraft Ltd. zajmującej się monitorowaniem Internetu w grudniu 2013 roku istniało 861 023 217 stron internetowych, a w styczniu 2014 już 861 379 152! Wprawdzie brak danych na rok 2015, ale wzrost o 355 935 w ciągu zaledwie miesiąca obrazuje jak szybko rozrasta się sieć. Ze skróconą treścią raportu możesz zapoznać się pod tym adresem: http://www.macmoney.pl/statystyki-internetu-czyli-globalna-siec-w-liczbach/ . Duża ilość danych z jednej strony daje niemal nieograniczone możliwości znalezienia interesujących nas rzeczy, z drugiej ogromny wybór może sprawić, że nie dotrzemy do tych najciekawszych. Aby tworzone przez nas materiały nie zagubiły się w tej ogromnej przestrzeni, należy poświęcić trochę uwagi SEO.
Optymalizacja dla wyszukiwarki
Pomyśl chwilę jak typowy Internauta - w końcu jesteś nim i podlegasz takim samym prawom. Przeszukując sieć, jak dużo stron wyników przeglądasz? Nie jest to imponująca liczba. Dlatego właśnie SEO to siła napędowa Inbound Marketingu. Dzięki niemu można pozyskać ruch użytkowników na stronie, który później będzie można przekształcić w odbiorców Twoich produktów m.in. dzięki wcześniej omówionym działaniom. Pozycjonowanie teraz to już nie tylko pozyskiwanie linków i optymalizacja strony, aby uzyskać jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce internetowej. To także działania w Social Mediach (w tym m.in. blogi), wartościowe treści oraz dbanie o wizerunek w sieci, który pozwala na zwiększenie widoczności twojej strony. Jak widać SEO wymaga uwagi i zaangażowania, ale odwdzięczy się wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania. Bardzo ważnym aspektem SEO jest dobór odpowiednich słów kluczowych. To one stanowią lwią część pozycjonowania. Dobrze dobrane frazy, użyte w odpowiedniej ilości i miejscach tekstu mają niebagatelny wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce.
Jak wybrać słowa kluczowe?
Planer słów kluczowych – to narzędzie, które pomoże Ci wybrać słowa kluczowe, na które chcesz pozycjonować swoją stronę. Po wpisaniu słowa prezentuje ono jak często dana fraza była wyszukiwana przez użytkowników wyszukiwarki Google oraz sugerowaną stawkę. Pozwala to na efektywne dysponowanie środków na pozycjonowanie Twojej strony w Internecie.
źródło: https://www.google.pl/adwords/
4 porady SEO dla optymalizacji strony WWW
4 pierwsze kroki, które możesz wykonać sam, jeśli tylko znasz podstawy HTML i masz dostęp do panelu CMS:
- Dodaj frazy (słowa kluczowe) - w nagłówkach i treści. 2-3 razy w zależności od długości tekstu.
- Sformatuj treści dla pozycjonowania – dodaj nagłówki zapomoca znacznika h
- Zoptymalizuj grafiki i linkii na stronie – uzupełnij znaczniki alt (obrazów) i title (linków)
- Uzupełnij znaczniki keywords, title i description – dodaj frazę na początku tytułu, stwórz zachęcający klienta, perswazyjny opis
Trendy marketingowe
Inbound Marketing zdecydowanie zyskuje na popularności i jego stosowanie obecnie oznacza przewagę. Wkrótce stanie się jednak standardem i koniecznością, warto więc wdrożyć go w życie już teraz. Pamiętaj, że natarczywy przekaz męczy użytkownika i zniechęca go. Jednocześnie marketing ma służyć Twoim celom więc musisz odpowiednio wyważyć atrakcyjność treści względem jej zgodności z oczekiwanymi efektami.
Wraz ze zwiększającą się ilością dostępnych treści odbiorcy stają się bardziej wymagający i surowi w ocenie. Jakość tworzonych materiałów także stale rośnie by sprostać oczekiwaniom i taka tendencja się utrzyma. Jak wskazuje portal business2community.com Content Marketing nadal będzie skuteczną metodą, dodatkowo nagradzaną przez Google w wynikach wyszukiwania. Możesz zapoznać się z tymi informacjami tu: http://www.business2community.com/inbound-marketing/top-5-inbound-marketing-trends-watch-2015-01109385
Także pozycja Social Media będzie się umacniać. Facebook i inne portale społecznościowe odgrywają coraz większą rolę w budowaniu marek i zaufania do nich. Dlatego warto zainwestować swój czas i odpowiednie środki do poprowadzenia profesjonalnego profilu na jakimś portalu, np. Facebooku i Twitterze. Wprawdzie popularność Twittera w Polsce nie jest oszałamiająca, ale z roku na rok liczba aktywnych użytkowników zwiększa się.
Nowy algorytm wyszukiwarki Google
21 kwietnia 2015 roku w życie wszedł nowy algorytm Google, promujący w trakcie pozycjonowania responsywne strony internetowe. Wiąże się to z popularyzacją urządzeń mobilnych takich jak tablety i smartphony. Spowodowało to zamieszanie w SEO, a sytuacja nadal jest rozwojowa. Strona nieprzystosowana do wyświetlania się na takim sprzęcie będzie odstraszać i uzyska niższą pozycję w Google. Więcej informacji uzyskasz tu: https://krakweb.com/responsywnosc-a-pozycjonowanie
Reasumując Inbound marketing jest nowoczesnym podejściem do odbiorcy i produktu, który mu oferujemy. Reprezentuje ze sobą pewną wartość dodaną, a nie tylko spełnia funkcję marketingową. Outbound marketing z roku na rok coraz bardziej odchodzi do lamusa, a agresywne działania marketingowe dają efekt odwrotny od zamierzonego i są tylko marnotrawstwem środków i czasu przeznaczonego na ich stworzenie i dystrybucję.
Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci zrozumieć ideę Inbound Marketingu i szybko przyswoisz sobie zaprezentowane tu rady i zasady. Świat się ciągle zmienia, a marketing razem z nim. Jeśli potrzebujesz pomocy lub opinii, śmiało! Napisz do nas!