Pinterest - podstawowe funkcje
Aktywność na Pintereście opierają się na: dodawaniu pinów - czyli grafik lub video, przepinaniu pinów innych użytkowników oraz na tworzeniu własnych tablic.
Tablica na Pinterest
Tablica to miejsce, w którym gromadzone są piny, które użytkownik uznaje za warte zapisania. Idea jest prosta - zadaniem użytkownika jest zgromadzenie obrazów oraz filmów, które są dla niego atrakcyjne, inspirujące czy stanowią zbiór ciekawych elementów odnoszących się do konkretnego tematu. Informacje o trendach znajdziesz na oficjalnym blogu prowadzonym na platformie Pinterest (https://blog.pinterest.com/en). Dobrym przykładem zbioru inspiracji jest poniższy tekst.
Zrzut przedstawiający blog Pinterest: https://blog.pinterest.com/en
Interakcje na Pinterest
Zgromadzona na Pinterest społeczność (której większość stanowią kobiety) może komentować, polubić lub przepiąć każdy z udostępnionych publicznie pinów. Publikując treści w tym serwisie należy zadbać o odpowiedni opis pinów. Aby interakcja była największa opis powinien zachęcać do przypięcia. Oznaczanie treści hasztagami jest polecane przez część źródeł, jednak spora grupa odradza tego typu działanie. Hasztagi pozwalają jednak użytkownikowi w łatwy sposób przenieść się na stronę, która gromadzi więcej treści na dany temat.
Poruszanie się po platformie Pinterest jest wg mnie bardzo intuicyjne, a samo dodanie możliwości przypinania na stronie www daje wiele ciekawych opcji - przede wszystkim szybko przekieruje zainteresowaną osobę właśnie do Twojego serwisu. A oto przecież chodzi, prawda? Pamiętaj jednak, że jeśli nie jesteś użytkownikiem tej platformy to nie tylko tracisz możliwość promocji swojej marki. Nie możesz także oglądać pinów publikowanych przez innych.
Infografika - opracowanie własne na podstawie artykułów źrodłowych. Źródło ikon: Iconfinder/Linh Pham Thi Dieu
Pinterest - dodatkowe możliwości
Pinterest to jednak nie tylko kilka prostych akcji. Serwis oferuje także dodatkowe funkcjonalności, które nie tylko urozmaicą Twoją tablicę, ale też ułatwią promocję przygotowanych przez Ciebie treści czy innych materiałów.
Rich pins
Pierwszą z nich jest opcja “rich pins” - to specjalne piny, które pozwalają na umieszczanie na tablicach między innymi takich treści jak artykuły czy przepisy. Poradnik jak je umieszczać na swojej stronie znajdziesz w serwisie Pinterest dla developerów - https://developers.pinterest.com/docs/rich-pins/overview/.
Tablice współdzielone
Nie zapominaj jednak o innych funkcjonalnościach - jedną z nich jest tworzenie tablic współdzielonych z innymi, a kolejną publikowanie tablic ukrytych, do których tylko Ty i osoby, którym prześlesz zaproszenie macie dostęp. Umożliwia to nie tylko stworzenie ciekawej tablicy i opublikowanie jej kiedy będzie już gotowa, ale też ułatwia poszukiwanie inspiracji, czy rozwiązań. Potrzebujesz przykładów? Wyobraź sobie, że potrzebujesz nowych wizytówek, wymieniasz stronę firmową, lub dopiero szukasz inspiracji na logo. Zapraszasz do współpracy kilka osób. Każdy z Was ma możliwość przypięcia swoich inspiracji i pomysłów, a ukryta tablica daje możliwość swobodnego ich przypinania. Layout, sposób ułożenia tekstu, zdjęcia i kolorystyka - to elementy, które mogą okazać się pomocne gdy zechcesz wdrażać własne projekty
.
Infografika - opracowanie własne na podstawie artykułów źrodłowych. Źródło ikon: Iconfinder/Design Revision
Marka na Pinterest
Choć samo użytkowanie Pinterest jest dość proste i opiera się na powtarzalnych akcjach, czyli przypinaniu, wchodzeniu w interakcję z innymi użytkownikami portalu i tworzeniu tablic, to budowanie spójnego wizerunku marki nie jest już takie łatwe. Poniższe zasady pomogą Ci jednak w stawianiu pierwszych kroków w tym serwisie.
Liczy się (dobre) pierwsze wrażenie
Pamiętaj o podstawach. Profil to pierwszy punkt styku z marką na Pintereście. Zadbaj o jego wygląd. Krótki i chwytliwy opis profilu, uzupełnienie grafiki profilowej, dobre opisanie tablic i odpowiedni wybór okładek (a może stworzenie tych dedykowanych?) to pierwszy krok. O czym musisz pamiętać?
Choć może kusić Cię kreskówkowa stylistyka, lub wręcz przeciwnie - marzysz o szczypcie minimalizmu, nie zapominaj o jednym. Pinterest to tylko kanał. Potraktuj go więc jako jeden z elementów składających się na wizerunek Twojej marki. Niech będzie spójny stylistycznie z pozostałymi kanałami. Spójność nie nie oznacza jednak, że musi być taki sam. Spójrz jak my rozwiązaliśmy tę kwestię.
Zrzut profilu na Pinterest Krakweb: https://pl.pinterest.com/krakweb
Identyfikacja wizualna vs Pinterest
Okładki naszych tablic nie tylko nawiązują do tego, co jest ich zawartością, ale także do wyglądu naszej strony www i wynikają z identyfikacji wizualnej Krakweb. Ich nazwy są w języku angielskim. Nasza decyzja podyktowana była przede wszystkim tym, że na Pintereście to właśnie ten język dominuje i postawiliśmy na komunikację do odbiorców angielsko-języcznych. Jeśli spojrzysz na naszą stronę możesz dostrzec, że elementy zastosowane w jej tle zostały powielone oraz zmieniono ich barwę. Obrandowaliśmy także nasze tablice przy użyciu sygnetu, który jasno sygnalizuje, kto jest ich właścicielem. Podobny zabieg można zaobserwować na przykład na profilu marki Christian Loboutin.
Zrzut profilu na Pinterest Christian Loboutin: https://pl.pinterest.com/louboutinworld/
Promocja marki vs wartość dla użytkownika - zachowaj balans
Potencjał sprzedażowy Pinteresta jest ogromny. Użytkownicy tego serwisu, zachęceni publikowanymi tam zdjęciami produktów, skłonni są do dokonywania zakupów. Nie oznacza to jednak, że Twój profil powinien stać się miejscem, gdzie zgromadzisz tylko swoje produkty lub portfolio swojej firmy.Tego typu profil nie przyciągnie odwiedzających, bo będzie po prostu nieciekawy. Nie będzie różnił się istotnie od Twojej strony ofertowej. Pinterest to wielka galeria inspiracji. Zainspiruj więc swojego odbiorcę różnorodnymi grafikami związanymi z Twoją marką. Nie rezygnuj z treści prezentujących ofertę, staraj się jednak z nimi nie przesadzać. Mogę one być częścią, ale nie głównym elementem Twojego profilu. Przykładem równowagi pomiędzy promocją, a innymi treściami są działania marki KitchenAid. Na jej tablicach pojawiają się nie tylko produkty własne, ale także różnego rodzaju zdjęcia potraw, czy inspiracji związanych na przykład z dekoracją wnętrz. Część z nich pochodzi z bloga prowadzonego przez markę.
Zrzut przedstawiający profil KitchenAid na Pinterest: https://pl.pinterest.com/kitchenaidusa/
Źródło inspiracji. Pokaż swoją kreatywność
Pinterest najprawdopodobniej nie będzie jedynym serwisem w sieci, w którym Twoja marka będzie posiadać swój profil. Spróbuj zatem zastanowić się od jakiej strony chcesz się na nim zaprezentować. Jedną z najciekawszych i zgodnych z samą ideą serwisu formą prezentacji jest przypinanie inspiracji. Nie bój się przypinać i uzupełniać swojego konta o kolejne z nich. Wiele marek na swoich kontach tworzy tzw. moodboardy - określeniem tym zazwyczaj nazywa się zbiory inspiracji, oddające pewien nastrój, ideę. W innych serwisach czy też na blogach, moocboardy często przedstawiane są w formie kolaży. Jednak to właśnie Pinterest jest narzędziem, które pozwoli w łatwy sposób zgromadzić je na jednej tablicy. Pokazanie warstwy inspiracji to częsty zabieg stosowany przez marki oraz blogerów związanych z modą czy osoby zawodowo zajmujące się badaniem trendów, ale też przez osoby działające w szeroko pojętej branży kreatywnej. Przykładem są moodboardy tworzone przez Gudy Herder.
Źródło: Blog Gudy Herder http://www.eclectictrends.com/how-to-create-a-color-mood-board/
Najlepszym przykładem na to jak inne marki wykorzystują Pinterest tworząc tablice inspiracji jest Awwwards. Marka specjalizująca się w promocji i nagradzaniu twórców internetowych, przede wszystkim w dziedzinie web designu, na swoim koncie gromadzi ciekawe inspiracje. Natura, architektura czy pojmowany tradycyjnie design to tylko niektóre z nich. Dlaczego warto brać z nich przykład? Fakt, że na co dzień projektujesz strony internetowe nie oznacza, że nie możesz podzielić się inspiracjami, które nie będą bezpośrednio nawiązywać do tego co robisz. Spójrz na profil Awwwards, znajdziesz na nim tablice nawiązujące do designu wnętrz, czy inspirujące fotografie oraz longboardy.
Zrzut przedstawiający profil Awwwards na Pinterest: https://pl.pinterest.com/awwwardscom/
Promocja produktów. Daj upust kreatywności
Jak już wiesz, nie możesz prezentować tylko swoich produktów. Nie oznacza to jednak, że nie powinieneś prezentować ich wcale. Zastanów się w jakim kontekście możesz je umieścić. Czy potrafisz zestawić je z innymi, znalezionymi w serwisie grafikami? Jeśli posiadasz dobre, ciekawe ujęcia swoich produktów nie czekaj, tylko udostepnij je także na Pinterest. Myślisz, że nikogo nie zainspirują? Zastanów się nad ich ujęciem w inny, ciekawy sposób. Komunikując się poprzez tę platformę nie zapominaj o tym, jak ciekawymi dla użytkowników są wszelkie nietypowe ujęcia i połączenia produktów. Z pewnością znasz przynajmniej kilka zdjęć, na których prezentowane są ubrania, kwiaty, kosmetyki, książki czy magazyny, które razem tworzą ciekawe i inspirujace połączenie. Pomyśl także o swoim produkcie jak o elemencie moodboardu. Być może zdjęcie paneli podłogowych nie stanie się dla nikogo inspiracją wartą przypięcia, ale zbliżenie na wytłoczony na nich wzór słoi drewna, czy ich fakturę może już stać się dobrym uzupełnieniem niejednej tablicy. Użytkownicy Pinteresta mogą wykorzystać taką grafikę na wiele sposobów - na przykład jako inspirację do remontu i urządzania mieszkania, ale też jako elementu moodboardu, kojarzącego się z naturą. Przykłady moodboardów znajdziesz między innymi na stronie Ikea:
Zrzut przedstawiający moodboardy opublikowane na stornie: http://inspiration.ikea.de/moodboards
Pamiętaj o interakcjach
Podstawową zasadą social mediów jest dwustronność komunikacji. Choć Pinterest bywa nazywany wirtualną tablicą korkową, to nie traktuj go jak własnej tablicy ogłoszeń, gdzie powiesisz kilka ciekawostek i uzupełnisz nimi swoją ofertę. Taka tablica nie będzie dla użytkowników atrakcyjna. Pamiętaj o tym, że nadal funkcjonuje tam społeczność. A do niej możesz trafić na kilka sposobów. Udostępnianie materiałów to tylko jeden z nich. Poświęć kilka minut dziennie na polubienie interesujących treści, skomentuj je w ciekawy sposób. Przepnij na swoje tablice to, co uznasz za wartościowe. Nie bój się także obserwować innych. Odwiedzaj ich profile, szukaj inspiracji, zamieszczaj odpowiedzi.
Infografika - opracowanie własne na podstawie artykułów źrodłowych. Źródło ikon: Pixabay.com
Podstawowe działania na Pintereście nie są skomplikowane. Nim jednak je rozpoczniesz, zapoznaj się dobrze z tym serwisem. A może masz już swoje osobiste konto, które zyskało grono obserwatorów i chciałbyś przekształcić je w konto swojej marki? Pinterest daje taką możliwość. Przekształcając je, możesz zmienić nazwę oraz adres profilu i oznaczyć go jako firmowy. Nie musisz się jednak martwić o swoje tablice ani osoby śledzące. Wszystkie aktywności zostaną zachowane. Pozostaje tylko zacząć - inspirować i samemu znaleźć inspiracje.
Napisz do nas
Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu strategii działań i prowadzeniu konta na Pinterest lub w innych kanałach społecznościowych? Skontaktuj się z nami przez formularz po prawej lub sprawdź naszą ofertę na www.krakweb.pl.
Źródła i artykuły uzupełniające:
- http://dajemyslowo.com/blog/pinteresujace-tresci-w-twoim-profilu/
- https://blog.kissmetrics.com/ultimate-pinterest-marketing-guide/
- http://www.socialmediaexaminer.com/how-to-promote-with-pinterest/
- https://socjomania.pl/wlasna-firma-na-pinterest-11-praktycznych-funkcjonalnosci
- https://socjomania.pl/pinterest-w-polsce-warto-sie-nim-zainteresowac-bo
- https://blog.bufferapp.com/pinterest-marketing-tips