CMS a lead generation.
System ICEberg CMS, złożony jest z modułów, z których skonstruować można serwis łączący pod jedną domeną: stronę firmową, bloga, strony landing page akcji promocyjnych, squeeze page - np. z zapisem na webinarium. Dodatkowo w tym ekosystemie możesz bardzo łatwo łączyć te elementy ze sobą poprzez np. widgety czy powiązania. Możesz np. na dowolnej podstronie wkleić widget z formularzem
Poniżej wymienię te z nich, które odpowiadają za możliwość pozyskania danych od osób odwiedzających witrynę.
Newsletter
Źródło: zrzut ekranu z ICEberg CMS
Gdy osobę odwiedzającą Twoją stronę, zainteresują treści, które umieszczasz, jest duże prawdopodobieństwo, że taka osoba będzie częściej zaglądać na Twoja strone w poszukiwaniu nowości. By wyjść w stronę zainteresowanych Twoją witryną, powinieneś skorzystać z modułu newslettera. Dzięki temu, Ty uzyskasz adres email osoby, która podała go dobrowolnie, w zamian za regularne otrzymywanie od Ciebie wiadomości z informacjami i nowościami o stronie. Teraz w Twojej bazie danych posiadasz kontakt do osoby, która interesuje się umieszczonym przez Ciebie na stronie kontentem. To bardzo wartościowy kontakt.
Źródło: zrzut strony Marketing101.pl
Źródło: zrzut strony arrow
Downloader
Źródło: zrzut ekranu z ICEberg CMS
Gdy osobę odwiedzającą Twoją stronę, zainteresują treści, które umieszczasz, jest duże prawdopodobieństwo, że taka osoba będzie częściej zaglądać na Twoją stronę w poszukiwaniu nowości. By wyjść w stronę zainteresowanych Twoją witryną, powinieneś skorzystać z modułu newslettera. Dzięki temu Ty uzyskasz adres e-mail osoby, która podała go dobrowolnie, w zamian za regularne otrzymywanie od Ciebie wiadomości z informacjami i nowościami o stronie. Teraz w Twojej bazie danych posiadasz kontakt do osoby, która interesuje się umieszczonym przez Ciebie na stronie contentem. To bardzo wartościowy kontakt.
Źródło: zrzut strony Marketing101.pl
Ukryty artykuł
Innym sposobem pozyskania danych, w zamian za wartościowe informacje zawarte w artykule, prezentacji itp. jest wykorzystanie opcji ukrycia treści. Na stronie widoczna jest wtedy tylko mała część wpisu, natomiast reszta obrazu jest zamazana. Najczęściej wiąże się to z zapisem do newslettera. Jeżeli osoba jest już zapisana, wtedy nie będzie miała potrzeby ponownego podawania danych i od razu będzie miała dostęp do całego np. artykułu.
Źródło: zrzut strony Marketing101.pl
Źródło: zrzut strony Marketing przy kawie
Formularze
Dzięki modułowi “Formularz” jesteś w stanie otrzymać wiele przydatnych informacji na temat potencjalnego klienta. Wszystko zależy od tego, co chcesz osiągnąć. Formularze w ICEberg CMS dzielą się na dwa rodzaje:
- podstrona - kiedy pola treści są traktowane jako treść strony
Źródło: zrzut ekranu z ICEberg CMS
- boksy MCP - formularze, które możesz skonfigurować i za pomocą technologii MCP, umieszczać je na różnych częściach podstrony
Źródło: zrzut ekranu z ICEberg CMS
Na stronie firmowej Krakweb korzystamy z obydwu rodzajów formularzy.
- brief - formularz w formie podstrony. Jest on najbardziej rozbudowany, co oznacza, że zawiera najwięcej pól do wypełnienia. Brief pomaga w zebraniu szczegółowych informacji dotyczących potrzeb klienta względem usługi, którą chce zamówić u firmy usługowej (raczej nie stosowane przy firmach sprzedających produkty)
Źródło: zrzut podstrony z briefem - Krakweb.pl
- Zapisy na wydarzenie - tak jak brief, jest to formularz w formie podstrony. Osoby chcące się zapisać, przeważnie proszone są o imię i nazwisko, adres mailowy i nr telefonu. To są najpotrzebniejsze dane, które możesz wyciągnąć. Pozostałe informacje związane są z ilością biletów, rezerwacjami itp. Wszystkie zebrane dane natomiast pomagają później w komunikacji marketingowej.
- Kontakt - jest to formularz w postaci boksu umieszczony na stronie głównej i podstronach. Jest to chyba najpopularniejsza forma formularza. Zbieramy za jego pomocą wszystkie podstawowe informacje i dodatkowo osoba wypełniająca formularz może zapisać notatkę od siebie w polu specjalnie do tego przeznaczonym.
Źródło: zrzut formularza kontaktowego z Marketing101
Źródło: zrzut formularza kontaktowego z http://www.zuzu-la.pl
- Zapytanie - taki mini formularz składa się z pola tekstowego, w którym klient może zadać nam pytanie, oraz pola, w którym może podać adres e-mail, bądź nr telefonu. Przeważnie wybiera się tylko jedno z pól kontaktowych, by jak najmniej wymagać od użytkownika.Formularze posiadają także jeszcze jedną część wspólną. Gdy użytkownik wypełni formularz i go wyśle, to infromacje o tym wraz z danymi otrzymasz mailowo, na skonfigurowana wcześniej z CMSem skrzynkę mailową. Dodatkowo informacje o tym kto wysłał formularz zapisują się także w opcjach modułu w systemie.
Źródło: zrzut formularza z Krakweb.pl
Pop up
To baner z treścią, pojawiający się na stronie, uniemożliwiając przy okazji przeglądanie treści. Aby przejść do przeglądania strony, możemy go wyłączyć. Może wydawać się irytujący, ale jeżeli dobrze go skonfigurujemy, może okazać się pomocny.
W popupie jesteśmy w stanie umieścić każdy rodzaj treści, natomiast gdy wykorzystujemy go w ramach lead generation, to w jego treści umieszczamy albo informacje o zapisie do newslettera (tak pop up wyświetla się najczęściej, gdy użytkownik najedzie kursorem na przycisk zamknięcia strony), albo tzw. callpage, czyli popup z informacją o zostawieniu swojego numeru, po to by ktoś zadzwonił do odwiedzającego stronę, i pola, w którym numer telefonu można zostawić.
W naszym przypadku popup pozostawienia numeru skonfigurowany jest w ten sposób, że po wypełnieniu i wysłaniu numeru telefony, przychodzi nam sms z informacją o tym, że jest prośba o telefon i wtedy w ciągu 3 minut oddzwaniamy.
Źródło: zrzut ekranu z Krakweb.pl
Źródło: zrzut ekranu z Krakweb.pl https://factory.jcrew.com/
Konfigurator
Konfigurator jest narzędziem, w którym potencjalny klient jest w stanie ustawić wszystkie parametry usługi / produktu i w postaci takiego rozbudowanego zapytania, przesłać je na maile skonfigurowanego z CMSem. Konfigurator przypomina w pewnym sensie brief, natomiast w tym wypadku zamiast pytań ankietowych, mamy do czynienia z suwakami, za pomocą których zaznaczamy określone wartości.
Czego się wystrzegać
Ludzie często podają fałszywe maile, bądź dane osobowe, kiedy potrzebują dostępu do informacji, natomiast boją się, że będą otrzymywać spam. Musisz o tym wiedzieć, by być przygotowanym na taką ewentualność. Jak można z tym walczyć? Przede wszystkim przeprowadzić dwustopniową weryfikację, prosząc o dwukrotne podanie maila, czy kliknięcie linku potwierdzającego zgodność adresu mailowego, wysłany na wpisany adres. Pamiętaj też o tym, żeby nie wprowadzać w błąd osób odwiedzających Twoja stronę. Jeżeli obiecasz, że treść będzie wartościowa, a okaże się, że to tylko nieśmieszny żart, to prawdopodobnie stracisz potencjalnego klienta. Wystrzegaj się także wysyłania spamu w ramach rzekomego newslettera, ponieważ klient zawsze może się z niego wypisać i przede wszystkim dotrzymuj słowa. Jeżeli informujesz czy to przy ankiecie z zapytaniem, czy przy call page’u, że odpowiesz w danym terminie, to zrób to.
Co dalej?
Jak możesz zobaczyć, sposobów na pozyskanie danych klienta jest wiele, natomiast samo lead generation nie jest proste. Jest wiele czynników, które odpowiadają za to, czy kontakty, które uda Ci się zebrać będą wartościowe.
Zebranie wartościowych kontaktów to tak naprawdę dopiero początek. Lead generation to także analiza tych kontaktów, do której dobrze wykorzystać wcześniej zdefiniowany lejek sprzedażowy. Powiązane to jest także z lead nurturingiem, czyli czynnością polegająca na ciągłym kontakcie z potencjalnym klientem i dostarczaniem mu odpowiednich treści merytorycznych, jak i marketingowych. Wszystko to ma na celu doprowadzenie do wyjścia z ofertą sprzedażową i sfinalizowaniem transakcji. O pozostałych korkach oraz o tym, jak przez nie przejść, dowiesz się z pozostałych artykułów na blogu Krakweb. Swoją wiedzę możesz uzupełnić także czytając artykuły na Marketing101 oraz oglądając nasz kanał na YouTube. Jeżeli natomiast będziesz chciał usłyszeć opinie eksperta bądź nawiązać współpracę, skontaktuj się z nami.