LinkedIn - „Facebook dla profesjonalistów”
Przeżywamy prawdziwy rozkwit mediów społecznościowych. Niewątpliwy prym wiedzie tu Facebook - według danych agencji We are social ze stycznia 2017 liczba użytkowników serwisu wynosiła 1,871 mld aktywnych użytkowników miesięcznie. Liczba użytkowników serwisu LinkedIn wypada przy tej liczbie dość blado - to „jedynie” 106 mln unikalnych użytkowników logujących się do portalu w skali miesiąca, natomiast ogółem jest to nieco ponad 500 mln założonych kont. Pamiętajmy jednak, że mowa o drugim po Facebooku najszybciej rozwijającym się portalu społecznościowym, wobec czego te dane w krótkim czasie wzrosną znacząco. W ostatnich 3 latach LI rośnie w tempie 50 mln użytkowników rocznie. Posiadanie konta w LinkedIn powoli staje się standardem dla osób dbających o swoją karierę zawodową. Jeśli Ty również zamierzasz utworzyć tam konto - a według mnie zdecydowanie musisz to rozważyć ;) - poniższe porady mogą Ci się przydać.
Zdjęcie profilowe
Pamiętając o tym, że LinkedIn to serwis służący rozwojowi zawodowemu, wybierz swoje zdjęcie profilowe. Oczywiście powinno ono być jak najbardziej profesjonalne. Proponuję Ci wykorzystanie w LinkedIn tej samej fotografii której używasz w CV oraz innych miejscach w Internecie gdzie wypowiadasz się jako specjalista. Ułatwi to rekruterom „identyfikację” Twojej osoby. Poza zdjęciem profilowym pamiętaj też o ustawieniu zdjęcia w tle (analogiczną opcję na pewno znasz dobrze z Facebooka). Zadbaj o to, by nawiązywało ono do branży, w której się rozwijasz bądź w której jesteś specjalistą.
Nagłówek
Kolejnym krokiem, którego nie możesz pominąć, tworząc swój profil w LinkedIn, jest opracowanie interesującego nagłówka. Dodaj krótką informację na temat swojego wykształcenia, a następnie w kilku słowach opisz, czym zajmujesz się zawodowo - podaj nazwę swojego aktualnego stanowiska i branży. Na te informacje możesz poświęcić maksymalnie 120 znaków. W podsumowaniu sekcji napisz więcej o swoim nastawieniu do pracy, pasjach i umiejętnościach (aż do 2000 znaków). Nie lej jednak wody. Pamiętaj o tym, że publikowane przez Ciebie treści powinny mieć jak największy związek z Twoim życiem zawodowym.
LinkedIn automatycznie umieści w tym miejscu Twoje aktualne stanowisko oraz nazwę firmy, w której pracujesz. Możesz jednak wykorzystać tę sekcję do wstawienia krótkiego zwracającego uwagę zwrotu do rekrutera, pracownika lub potencjalnego partnera biznesowego. Ja np. często piszę w tym miejscu o tym, kogo aktualnie rekrutuję, a jeżeli nie rekrutuję, zamieszczam informację o mojej specjalizacji lub nagłówek mówiący o tym, w jaki sposób mogę pomóc potencjalnym klientom.
Maciej Chmielowski, CEO Krakweb, konsultant mar-tech, certyfikowany trener, prowadzi szkolenia m.in. z tematyki LinkedIn.
Uzupełnij wszystkie sekcje
Poza sekcją szczegółowo opisującą Twoje wykształcenie i doświadczenie zawodowe, ważnym elementem profilu na LinkedIn są informacje o Twoich umiejętnościach. Dobrze, gdy są one potwierdzone przez co najmniej kilka osób - inaczej mogą wydać się mało wiarygodne.
Poza potwierdzeniem Twoich umiejętności dobrze, żebyś uzyskał kilka rekomendacji. Udzielić ich mogą Twoi byli lub aktualni przełożeni, mentorzy, klienci, a nawet koledzy i koleżanki ze studiów. Prosząc o rekomendację, musisz określić swój stopień relacji biznesowej z daną osobą.
Warto w tym miejscu wspomnieć o tym, że rekomendacji można udzielać również z własnej inicjatywy, nie będąc o to poproszonym. Istnieje również opcja prośby o poprawienie udzielonej rekomendacji i ukrycia widoczności danego wpisu. Wykorzystaj te funkcjonalności i zadbaj o to, by rekomendacje widoczne w Twoim profilu były wartościowe dla ewentualnych przyszłych pracodawców. Łatwo się domyślić, że opinia wydana przez byłego szefa będzie ceniona wyżej niż opinia kolegi ze studiów.
Główny cel - budowanie sieci zawodowej
Jak każdy serwis społecznościowy, LinkedIn służy nawiązywaniu i podtrzymywaniu więzi, w tym przypadku - więzi zawodowych. Nie bez powodu serwis ten nazywa się „Facebookiem dla profesjonalistów”. Nazwa ta sugeruje, że użytkownicy, chcąc korzystać z możliwości LinkedIn w pełni, powinni być aktywni, nie ograniczać się zaś do dodania CV do serwisu. Udostępniając ciekawe treści, lajkując i komentując artykuły, budujesz rozpoznawalność marki osobistej i zwiększasz prawdopodobieństwo znalezienia przez rekruterów. Poza wymienionymi już aktywnościami możesz zapraszać rekruterów do własnej sieci zawodowej - to świetny sposób na przykucie ich uwagi. Zaproszenie możesz spersonalizować, dodając kilka słów o tym, dlaczego zależy Ci na nawiązaniu kontaktu z daną osobą. Opcja ta dostępna jest po kliknięciu w listę rozwijaną pod przyciskiem „Nawiąż kontakt”. Poza tym LinkedIn stwarza możliwość nawiązania relacji biznesowych - właściciele firm mogą zapraszać innych przedstawicieli branży do nawiązania współpracy poprzez np. oferowanie im swoich usług. Oczywiście nie zapominaj o byciu aktywnym - zamieszczenie CV i uzupełnienie swojego profilu w 100% to tylko początek możliwości, jakie daje Ci serwis. Warto skorzystać ze wszystkich - niech nie ominie Cię żadna okazja biznesowa! ;)