Identyfikacja graficzna
Zacznijmy od materiałów związanych z identyfikacja wizualną Twojej marki. Żeby stworzyć stronę www potrzebny jest agencji komplet materiałów - istniejących i używanych elementów identyfikacji graficznej firmy/projektu.
Potrzebne będą:
- Logo w wersji wektorowej (np. plik ai, cdr, ewentualnie eps) lub w przypadku braku takiego logo znak firmowy w pliku “bez tła” (np. png, svg) w rozmiarze co najmniej 300px szerokości. Jeżeli posiadają państwo różne wersje logotypu (np. Pionowa, pozioma, bez podpisu, wersja angielska itp.) to również prosimy o przesłanie.
- Księga znaku - jeżeli istnieją wytyczne co do użycia logo firmy to są one niezbędne na pierwszym etapie projektowania strony. Grafik musi wiedzieć w jaki sposób może użyć logo na stronie i jakie kolory/czcionki powinien zastosować aby strona była spójna z identyfikacją firmy/projektu
- Kolory = Wytyczne co do kolorystyki - być może są one zawarte w księdze znaku, jeżeli jednak nie mają Państwo takiego dokumentu to prosimy o przygotowanie kodów kolorystycznych (koniecznie w przestrzeni barwnej RGB)
- Czcionki - podobnie jak w przypadku kolorów, jeżeli nie mają państwo księgi znaku to prosimy o wskazanie co najmniej typu czcionki jaki powinien zostać użyty na stronie (np. szeryfowa jak “Times”, bezszeryfowa jak “Arial” lub odręczna, dekoracyjna itp.)
Materiały reklamowe
Jeżeli posiadasz aktualne materiały reklamowe związane bezpośrednio z firmą/projektem, którego dotyczyć będzie strona, to też będzie dobrze gdy je nam prześlesz. Podziel się oczywiście tylko tymi materiałami, z których jesteś zadowolony, lub tymi, które są źródłem wiarygodnych informacji.
Materiały, które mogą się przydać na etapie projektowania i wdrażania strony to m.in.:
- Ulotki,
- Katalogi,
- Plakaty,
- Banery,
- Infografiki,
- Teczki reklamowe,
- Prezentacje,
- i inne.
Wymienione materiały nie muszą być przesłane w dużych plikach. Mogą to być tylko pliki poglądowe np. pdf lub jpg.
Fotografie
Przygotuj zdjęcia jak najlepszej jakości, które ilustrują zarówno firmę jak i związane z nią tematy, usługi a także zdjęcia zespołu oraz wnętrza firmy. Najlepsze będą zdjęcia oryginalne, wykonane przez fotografa, przesłane w formatach jpg, png, tiff, eps lub ewentualnie raw.
Jeżeli nie posiadasz takich zdjęć, możesz wyszukać wysokiej jakości fotografie na następujących serwisach:
- Darmowych:
- Pixabay.com
- Pexels.com
- Unsplash.com
- Freepik.com - część zdjęć z tego serwisu wymaga oznaczenia autora
- Wiki Commons - zbiór zdjęć Wikipedii, które zwykle są słabszej jakości, ale można tutaj znaleźć np. mapki lub fotografie miast, wiosek itp.
- Płatnych:
UWAGA! Jeżeli będziesz decydować się na zakup zdjęć z serwisów płatnych, to proszę pamiętać, że zdjęcie do pokazu slajdów lub do dużego nagłówka, tła strony - zdjęcie duże widoczne na pełnym ekranie - musi mieć minimum 1200px szerokości! Najlepiej jednak gdyby jego szerokość była większa lub równa 1920px.
Inne grafiki
Wśród innych grafik, które mogą przydać się podczas tworzenia i uzupełniania strony są m.in.:
- Ikony (usług, elementów nawigacji itp.)
- Możesz pobrać lub zakupić ikony z serwisów takich jak iconfinder.com lub flaticon.com jednak trzeba uważać na ich status prawny. Większość ikon darmowych może być używana pod warunkiem oznaczenia autora.
- Infografiki
- Zdjęcia zespołu
Treści
Teksty na podstrony
Dobrą praktyką jest przygotowanie jak największej części treści tekstowych, które będą miały zostać na nią wstawione, już na wczesnym etapie powstawania strony. Najlepiej przesyłać je zleceniobiorcom w plikach .doc bez formatowania (tzn. bez powiększania, kolorowania czcionek). Przyspieszy to proces uzupełniania strony.
Wśród treści niezbędnych na pierwszym etapie konieczne będą:
- Drzewo struktury strony - czyli podział na kategorie i podkategorie, lub inaczej elementy głównego menu i jego rozwinięcia. Przykład drzewka strony to m.in. mapa strony np. na stronie naszego klienta: http://www.slawkow.pl/mapa-strony
- Opisy funkcjonalności działów - można połączyć je z drzewem struktury - powinny się w nich znaleźć informacje o tym co ma się znaleźć na danej podstronie. Przykładowo: “na stronie kontakt prosimy wstawić informacje kontaktowe, mapka google i formularz kontaktowy”.
- Pełne dane kontaktowe i koordynaty GPS lokalizacji. Mapy Google nie zawsze ustawiają marker w odpowiednim miejscu na mapie. Aby uniknąć błędów prosimy o wskazanie dokładnego punktu w postawi szerokości i długości geograficznej lub zrzutu ekranu z zaznaczonym poprawnym punktem na mapie.
Ustawienia
Do celów poprawnego działania strony potrzebne będą następujące ustawienia:
- Adres e-mail służący do wysyłki wiadomości ze strony - tzw adres SMTP - potrzebny będzie adres email, użytkownik, hasło, serwer SMTP, port wysyłki i informacja o ewentualnym zabezpieczeniu. Stworzysz go z poziomu panelu zarządzania serwerem - w zakładce służącej do zarządzania kontami pocztowymi.
- Adresy e-mail, na które mają przychodzić wiadomości od użytkowników ze strony (np. zapytania ofertowe) - przyporządkowane do formularzy na stronie (każdy formularz to min. 1 - max. 2 adresy mail na które mogą przychodzić wiadomości. W tym miejscu wystarczy, że podasz te adresy (nie są nam potrzebne do niczego hasła do nich).
- Dane dostępowe do serwera FTP - jeżeli masz już swój serwer (wykupione konto) i korzystasz ze swojego dostawcy takiego jak np. Home.pl czy Nazwa.pl to prześlij następujące dane: adres serwera (może być adres IP lub adres słowny w formacie np. nazwaserwera.nazwadostawcy.pl), nazwa użytkownika, hasło. Pamiętaj: wraz ze stroną otrzymujesz serwer na bezpłatny okres startowy 12 miesięcy, więc możesz zdecydować o pozostawieniu strony u nas.
- Dane dostępowe do bazy danych - jeżeli korzystasz z wybranej już firmy hostingowej (swojego dostawcy miejsca i baz danych na serwerze) to utwórz nową bazę danych oraz prześlij następujące dane: adres panelu phpmyadmin, nazwa bazy danych, nazwa serwera bazy danych, hasło do bazy.
- Dane kontaktowe do osób odpowiedzialnych za materiały graficzne oraz konfigurację Twojego serwera / domeny / poczty e-mail. Są one potrzebne na wypadek ewentualnych konsultacji w temacie użycia logotypu lub braku odpowiednich bibliotek na serwerze.
Sposób przesyłania materiałów
Jeżeli masz taką możliwość dobrze byłoby żebyś materiały wysyłał(-a) w następujący sposób:
- Przesłaj materiałów do strony zbiorczo - w jednym mailu / jednej paczce / jednym dokumencie
- Wyślij wszystkie materiały potrzebne do projektu graficznego w terminie 1-3 dni od podpisania umowy (maksymalny termin określa umowa, ale szkoda czasu)
- Duże pliki przesłaj za pomocą chmury - dysku typu: Google Drive / Dropbox / Onedrive lub serwisu do uploadu dużych plików - np. WeTransfer.com
- Załączniki o wadze do 25MB możesz przesłać mailem.
- Teksty do strony przesłaj w pliku tekstowym Worda (lub dowolnego innego pakietu biurowego jak np. OpenOffice) - w pliku doc / docx lub udostępnić w formie dokumentu online - na Google Drive.
- Zdjęcia - patrz duże pliki
Pamiętaj o opisaniu plików w sposób umożliwiający ich łatwą identyfikację - tj. Uwzględnienie w nazwie pliku jednoznacznego wskazania co w nim się znajduje (np. fasada-siedziby-firmy.jpg), lub opisanie tego w postaci indeksu (np. Tabelka z numerami zdjęć i opisem w drugiej kolumnie) bądź powoływanie się na nazwy zdjęć w dokumencie z wymaganiami.
Podsumowanie
Powyższy poradnik powstał w oparciu o nasze doświadczenie pracy z klientem, więc mimo wielu uniwersalnych wskazówek jest on subiektywny.
Jeżeli chcesz go wykorzystać do pracy z inną agencją najlepiej będzie, kiedy dopytasz się wykonawcę Twojej strony www, o to czego, kiedy i w jakiej formie potrzebuje. Nie zmienia faktu jednak, że wymienione przez nas czynności, ułatwią Twoją współpracę z freelancer'ami czy agencjami. Dzięki temu wszystkim będzie się lepiej i sprawniej pracować :)