Czym są pliki Cookies i do czego mnie są potrzebne?
Cookies to małe pliki tekstowe, wysyłane przez olbrzymią większość odwiedzanych przez Ciebie serwisów internetowych. Są one zapisywane na tzw. urządzeniu końcowym czyli komputerze, laptopie lub np. smartfonie, z którego korzystasz do otwierania stron internetowych. W plikach „cookies” znajdują się informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisów internetowych, np. do logowania do sklepu internetowego. Ciasteczka umożliwiają dostosowanie stron internetowych do preferencji odwiedzającego. Dzięki „cookies” możesz np. dodawać produkty do koszyka, rejestrować się, a serwis internetowy, który odwiedzasz może personalizować pokazywane Ci banery. Więcej przykładów zastosowania cookies znajdziesz poniżej.
Co ważne dane osobowe gromadzone przy użyciu „cookies” mogą być zbierane tylko w celu wykonywania niektórych, określonych funkcji na rzecz użytkownika, jak np. zapamiętania jego logowania do serwisu, zapamiętania towarów dodanych do koszyka w sklepie internetowym. Dane te są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.
Co mi dają cookies?
Dzięki plikom „cookies” korzystanie ze stron internetowych jest łatwiejsze, a ich zawartość – teksty, zdjęcia, reklamy – jest lepiej dopasowana do Twoich oczekiwań i preferencji.
Pliki „cookies”:
- umożliwiają korzystanie z kont użytkowników;
- pozwalają pozostać zalogowanym do serwisu na kolejnych odwiedzanych podstronach odwiedzanej witryny, bez konieczności logowania się na każdej kolejnej podstronie;
- pozwalają tworzyć anonimowe statystyki odwiedzalności serwisów - oceniać zainteresowanie serwisami, poznawać oczekiwania użytkowników, zrozumieć jak użytkownicy korzystają z serwisu oraz w efekcie udoskonalać serwisy internetowe czyniąc je bardziej przyjaznymi i lepiej dostosowanymi do potrzeb odwiedzających.
- umożliwiają zapamiętywanie odwiedzin na stronie i preferencji dotyczących tej strony (jak np. język użytkownika);
- pozwalają sklepom internetowym dopasować ofertę do zachowania odwiedzającego - polecać produkty związane z już wybranymi podczas tej wizyty lub wybranymi podczas poprzednich odwiedzin;
- pozwalają przechowywać towary wrzucone do koszyka w sklepie internetowym;
- sprawiają, że możliwe jest rotowanie reklamy - naprzemienne prezentowanie różnych reklam zamiast jednej i tej samej;
- pozwalają na prezentację reklam dostosowanych do Twoich zainteresowań i miejsca zamieszkania
Co musisz zapamiętać o „cookies”?
- Nie pozwalają na identyfikację użytkowników. Na ich podstawie nie może być ustalona tożsamość;
- Identyfikują dane komputera i przeglądarki używanej do przeglądania strony – np. czy dany komputer już odwiedzał stronę;
- Dane odczytane z „cookies” nie są łączone z danymi osobowymi użytkowników uzyskanymi dzięki rejestracji w serwisie;
- Nie są szkodliwe dla użytkownika, komputera ani smartfona – nie zmieniają sposobu ich działania;
- Nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniach końcowych, ani w zainstalowanym oprogramowaniu;
- Pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył;
- Na podstawie zachowań na odwiedzanych stronach internetowych przekazują serwisowi informacje, dzięki którym wyświetlana strona jest lepiej dopasowana do indywidualnych preferencji odwiedzającego.
Podstawowe typy ciasteczek
„Cookies” sesji – tymczasowe pliki przechowywane w pamięci przeglądarki do momentu zakończenia sesji przeglądarki, czyli np. do jej zamknięcia. Te pliki są niezbędne, żeby niektóre aplikacje i funkcjonalności strony internetowej działały poprawnie.
„Cookies” stałe – dzięki nim korzystanie z często odwiedzanych przez Ciebie stron jest łatwiejsze (zapamiętują np. Twoją rozdzielczość). Te pliki pozostają pamięci przeglądarki przez długi okres, który jednak można zmienić w ustawieniach przeglądarki. Ten rodzaj plików zezwala na przekazywanie informacji na serwer za każdym razem, gdy odwiedzasz daną stronę. Stałe pliki cookie to inaczej tzw. śledzące pliki „cookie” (ang. tracking cookies).
„Cookies” podmiotów zewnętrznych – (ang. third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów reklamowych, serwerów firm i dostawców usług (np. wyszukiwania albo map umieszczanych na stronie) współpracujących z właścicielem danej strony internetowej. Pozwalają one dostosowywać reklamy do preferencji i zwyczajów użytkownika. Pozwalają też oceniać skuteczność kampanii reklamowych (np. pozwalają sporządzić statystyki odsłon kreacji i kliknięć w reklamę). Na podstawie informacji pozyskanych z cookies można tworzyć tzw. ogólne profile użytkowników. Dzięki temu kobiety interesujące się zdrowiem i urodą zobaczą reklamę kobiecych kosmetyków, a nie piwa i chipsów.
Zarządzanie cookies
Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania plikami „cookies”. Umożliwia to przeglądarka internetowa, z której korzystasz. W najpopularniejszych przeglądarkach masz możliwość:
- zaakceptowania obsługi „cookies”, co pozwoli Ci na pełne korzystanie z opcji oferowanych przez witryny internetowe;
- zarządzania plikami cookies na poziomie pojedynczych, wybranych przez Ciebie witryn;
- określenia ustawień dla różnych typów plików „cookie”, na przykład akceptowania plików trwałych jako sesyjnych itp.;
- blokowania lub usuwania cookies.
Efektem zmiany ustawień w przeglądarce, w zależności od wybranej opcji, może być utrata możliwości korzystania z niektórych serwisów i usług lub z niektórych funkcji w nich dostępnych.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies w swojej przeglądarce internetowej kliknij w wybrany link poniżej:
Art. 173.
1. Przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już przechowywanej w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego jest dozwolone, pod warunkiem że:
1) abonent lub użytkownik końcowy zostanie uprzednio bezpośrednio poinformowany w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały, o:
a) celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji,
b) możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi;
2) abonent lub użytkownik końcowy, po otrzymaniu informacji, o których mowa w pkt 1, wyrazi na to zgodę;
3) przechowywana informacja lub uzyskiwanie do niej dostępu nie powoduje zmian konfiguracyjnych w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego i oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
2. Abonent lub użytkownik końcowy może wyrazić zgodę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi.
3. Warunków, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się, jeżeli przechowywanie lub uzyskanie dostępu do informacji, o której mowa w ust. 1, jest konieczne do:
1) wykonania transmisji komunikatu za pośrednictwem publicznej sieci telekomunikacyjnej;
2) dostarczania usługi telekomunikacyjnej lub usługi świadczonej drogą elektroniczną, żądanej przez abonenta lub użytkownika końcowego.