Fraza na początku tytułu
Umieść główne, pozycjonowane słowo kluczowe na początku znacznika meta title. Im wcześniej umieścisz frazę w tytule tym mocniej Google powiąże podstronę z tą frazą. Najlepiej zacznij tytuł od frazy. Stosując tą zasadę uzyskasz znacznie lepsze wyniki od stron, których właściciele nie zwracają na to uwagi.
Zasadę tą najłatwiej sprawdzisz zmieniając tytuły kilku artykułów - poprzez proste przeformułowanie zdania i obserwację pozycji strony na słowo kluczowe, które przesuwasz na początek. To tani i prosty eksperyment SEO, który może dać zadziwiające wyniki.
Google wytłuszcza w wynikach wyszukiwania wpisaną przez użytkownika frazę - zarówno całą jak i jej fragmenty. Jak widać w poniższym przykładzie wyników wyszukiwania na frazę "marketing social media" wyszukiwarka wygrubiła zarówno słowa "marketing" jak i frazę "social media". Wygrubienie to dodatkowe zwrócenie uwagi użytkownika wyszukiwarki na dany wynik i większa szansa na kliknięcie.
URL - krótki, zawierający keyword
Niech adres podstrony będzie krótki i zawiera najważniejsze słowo kluczowe.
Kluczowe jest pierwsze 3-5 słów w adresie URL.
Łącząc te dwa zalecenia: stwórz adres URL długości 3-5 słów, zawierający frazę.
Adresy URL powinny być:
- logiczne - łatwe do podyktowania / zapamiętania / odgadnięcia - np: www.krakweb.pl/pozycjonowanie ,
- łatwe do wpisania w przeglądarce oraz umieszczenia na materiałach reklamowych - krótkie, bez polskich znaków i znaków specjalnych
- odzwierciedlać strukturę serwisu o ile to możliwe
3 popularne błędy w URL
- zmienne i ich wartości liczbowe w adresach - najczęściej: "?id=" np. piz.san.edu.pl/index.php?id=10
- długie adresy URL. im dłuższy URL tym gorszy dla SEO (po pierwsze dla użytkownika, a w efekcie dla wyszukiwarki) np. adres: https://krakweb.com/quizy-w-marketingu-marketing-wirusowy-content-marketing-czy-lead-generation jest zdecydowanie zbyt długi i jego wybór był błędną decyzją, a adres https://krakweb.com/wyniki-wyszukiwania jest właściwej długości
- niepotrzebne podkatalogi (w szczególności o wartościach liczbowych) - często spotykana sytuacja w Wordpressie: http://www.spidersweb.pl/2016/06/spidersweb-dwa-miliony-uzytkownikow.html (mimo popularności wordpressa i powszechności takich adresów URL w mojej opinii w większości sytuacji jest to błąd z punktu widzenia SEO, bo nie ma istotnej korzyści ze stworzenia w URLu katalogu głównego z rokiem i podkatalogu z miesiącem, w którym to dopiero umieszczony jest artykuł. Znacznie lepsze byłoby tworzenie folderów z działów serwisu lub tematów)
Tytuł podstrony w znaczniku H1
Jeżeli już zadbasz, żeby słowo kluczowe było umieszczone na początku znacznika title umieść też ten sam tytuł w znaczniku H1, czyli najważniejszym nagłówku tej podstrony. Wiele CMSów (w szczególności najpopularniejszy na świecie Wordpress), a raczej ich szablony rozwiązują ten problem automatycznie - umieszczają w znaczniku H1 tytuł podstrony. Dla pewności sprawdź jednak, czy tak jest w Twoim wypadku.
Popularnym błędem jest np. umieszczanie tytułów podstrony w divach lub w znaczniku p czyli paragrafie z dodatkowymi stylami.
Zaangażowanie użytkownika
Dodaj do strony treści - grafiki i filmy, żeby zwiększyć zaangażowanie użytkownika i wydłużyć czas jego interakcji ze stroną. Przy okazji zmniejszych współczynnik odrzuceń. Długość odwiedzin i współczynnik odrzuceń to dwa niezwykle ważne czynniki SEO w 2016 roku. Multimedia zwiększają wartość Twojej treści. Jeżeli nie masz swoich multimediów (np. filmów na kanale Youtube) to użyj filmów innych użytkowników. Odsiej wcześniej oczywiście konkurencję :)
Słowo kluczowe w h2
Umieść słowo kluczowe w conajmniej jednym znaczniku h2. Zaobserwowaliśmy (na podstawie wyników uzyskanych w wyszukiwarce Google w wyniku optymalizacji serwisu marketing101.pl), że ważne są nagłówki H1, H2, maksymalnie H3, a niższe nie mają już istotnego znaczenia.
Struktura nagłówków
Stworzona przeze mnie struktura treści stosowana przez nas we wszystkich postach wygląda następująco:
- znacznik H1 to tytuł podstrony
- znacznik H2 to tytuł akapitu w artykule / sekcji w landing page
- znacznik H3 to tytuł kolumny w akapicie / innego mniejszego bloku tekstowego
Banalne, prawda? Na bazie obserwacji mogę jednak napisać, że większość klientów przychodzącyh do nas ze swoimi stronami internetowymi, nie ma zastosowanej tej podstawowej zasady.
Ważne jest, żeby struktura ta była logiczna, uporządkowana i zrozumiała dla użytkownika i wyszukiwarki.
Słowo kluczowe na początku treści
Powtórz 2-3 razy słowo kluczowe we wstępie artykułu i w jego pierwszym akapicie. Google ocenia treść artykułu po treści jego początku i umieszczone tam słowa silniej wiąże z jego treścią
Linki wychodzące do wartościowych stron
Uzupełnij artykuł kilkoma linkami do stron związanych tematycznie, uzupełniających merytorycznie Twoją treść. Warto umieszczać linki do stron edukacyjnych (szczególnie w domenach .edu / .edu.pl), stron rządowych (.gov / .gov.pl) i innych wartościowych, cieszących się powszechną renomą serwisów. Brian Dean poleca umieszczać 2-4 linki wychodzące na 1000słów.
Linki wewnętrzne do treści
Dodaj do artykułu kilka linków do innych artykułów w tym samym serwisie. Możesz to zrobić automatycznie (poprzed wtyczkę / widget). Warto jednak też umieszczać linki tekstowe. Linki wewnętrzne przedłużą średni czas odwiedzin w serwisie (część użytkowników kliknie w nie, przeczyta kolejny artykuł powiązany tematycznie i zostanie dłużej w serwisie). Warto linkować w sposób intuicyjny - zwiększający wartość dla użytkownika - czyli np. odsyłać po informacje uzupełniające do innych podstron.
Szybkość strony
Google promuje szybko działające strony. Zadbaj o szybkość działania serwera, popraw szybkość kodu, zoptymalizuj obrazki (zmniejsz je do maksymalnej, niezbędnej rozdzielczości i wielkości). Szybkość strony sprawdzisz poniższymi narzędziami.
Narzędzia sprawdzania szybkości stron www
- Google Page Speed https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ ,
- GTMetrix https://gtmetrix.com/,
- Test zgodności z urządzeniami mobilnymi https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
Przyspieszanie strony
Wybrane, popularne techniki przyspieszania stron www to:
- Użycie CDN
- kompresja obrazów
- kompresja skryptów
- szybszy hosting (z większą ilością zasobów - procesor, pamięć, z szybszymi dyskami SSD)
Według badania MunchWeb 75% użytkowników nie odwiedzi ponownie strony, która ładuje się więcej niż 4 sekundy.
Responsywność strony
Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych znacznie zyskało na istotności w związku z "Mobile is eating the world" czyli rosnącą popularnością urządzeń mobilnych. Właściwie to mobile już zjadł nasz świat,
W efekcie Google nie tyle promuje strony posiadające wersję responsywną co karze strony tej wersji nie posiadające. Jest to powiązane m.in. ze skróconym czasem przebywania użytkownika mobilnego na naszej stronie. Użytkownicy wiedząc, że strony mogą być mobilne szybko irytują się na stronach nie dostosowanych do komórek i wychodzą - wracają do wyszukiwarki w celu znalezienia strony dostosowanej do komórek. Google, żeby dostosować się do zachowań i oczekiwań użytkowników zrzuca strony niemobilne na dalsze strony wyników wyszukiwania, czego efektem jest drastyczny spadek ich widoczności i odwiedzalności.
Więcej informacji o responsywności znajdziesz w tym artykule: https://krakweb.com/responsywnosc-a-pozycjonowanie
Synonimy słów kluczowych
To jedna z nowych teorii. Wyczytałem ją u Briana Deana (backlinko). Moje podejście do tego tematu prezentuję poniżej.
Fakty są następujące:
- użytkownicy wyszukiwarki wpisują do Google coraz dłuższe frazy
- użytkownicy używają coraz bardziej precyzyjnych zapytań
- rośnie popularność fraz z "długiego ogona"
- o pozycję na frazy z długiego ogona walczy mniej stron (mniejsza konkurencja)
Wnioski:
- wiele z zapytań z długiego ogona to synonimy fraz popularnych i warto w treści użyć w nagłówkach H2 synonimów frazy głównej
Optymalizacja obrazów SEO
Umieść frazę w alt dla znacznika img, czyli w tekście alternatywnym dla obrazu. Podstawową funkcją alt'a jest określenie (dla osób niepełnosprawnych, korzystających z przeglądarek "czytających stronę www") co znajduje się na obrazku. Google korzysta z alta, żeby określić co znajduje się na obrazku.
Warto umieścić też dodatkowo tą nazwę w nazwie pliku czyli nazwać go np. strona-www-wawelradoscwyzwala.jpg zamiast nowyscreen_wrw_1958.jpg
Długość tekstu
Dłuższe teksty lepiej się pozycjonują. Nie chodzi o wodolejstwo. Długie, merytoryczne opracowania, bogate w materiały uzupełniające są bardziej wartościowe dla użytkownika. Treści tego typu leżą u podstaw Content Marketingu.
Jedną z przyczyn wzrostu widoczności i odwiedzin serwisu Marketing101 jest właśnie fakt pisania treści dłuższych niż serwisy konkurencyjne.
Struktura treści
Nadaj stworzonej treści uporządkowaną, łatwą w zrozumieniu i użyciu strukturę. U podstaw tej struktury leży podział tekstu na akapity i nadanie im tytułów umieszczonych w znacznikach H2.
Bonus
Dodatkowe porady SEO:
- Dodaj do tytułów wyróżniki przyciągające uwagę użytkownika wyszukiwarki. Przykładowe wyróżniki to słowa: "najlepszy" , "przewodnik", "2016"
- Umieść na stronie widgety mediów społecznościowych. Lajki i szery (Lubię to i udostępnienia) nie są silnymi czynnikami wpływającymi na SEO (ich wpływ nie został do tej pory potwierdzony ani oficjalnie ani w wyniku przeprowadzonego i opublikowanego eksperymentu). Jednak lajki i szery wpływają na zasięg i ułatwiają dystrybucję stworzonej przez Ciebie treści.
- Zachęć użytkowników do interakcji - w szczególności komentowania. Komentarze mogą być indeksowane i traktowane jako content same w sobie. Komentarze wywołują kolejne komentarze. Warto zachęcić do dodania pierwszego komentarza (najtrudniej zachęcić pierwszego użytkownika) oraz odpowiadać na komentarze.
- Pamiętaj, że optymalizacja musi być weryfikowana po każdej zmianie na stronie. Często musi być ponawiana - gdy zastosujemy nowe moduły, widoki czy zmienimy treści. SEO to proces, a nie jednorazowa czynność.
Zadaj mi pytanie
PS. Wdrażając strony internetowe oparte o ICEberg CMS - nasz autorski system zarządzania treścią przeznaczony dla stron korporacyjnych i firmowych oraz sklepów internetowych - traktujemy powyższą listę jako podstawę optymalizacji wykonywanej w ramach wdrożenia. ICEberg CMS rozwiązuje w domyślnej konfiguracji większość z tych problemów automatycznie - stosuje przyjazne URLe, umieszcza tytuł podstrony w H1 itp itd. O te elementy, które nie dzieją się same dbamy zaś w ramach wdrożenia strony www lub prowadzenia kampanii (czynniki związane z treścią).