Plan wdrożenia internetowego katalogu produktów

Silna obecność w Internecie ma kluczowe znaczenie dla zachowania konkurencyjności firmy. Jednym z ważnych aspektów tej obecności online jest dobrze zaprojektowany katalog produktów. Wdrożenie katalogu produktów online może być dla firmy skutecznym sposobem na zaprezentowanie swoich produktów i usług, zwiększenie zasięgu, a koniec końców - na zwiększenia sprzedaży. Jednak stworzenie skutecznego internetowego katalogu produktów wymaga starannego planowania i wykonania. W tym artykule omówimy kilka kluczowych kroków, które należy wykonać, planując wdrożenie katalogu produktów online.

Pexels / Cup of Couple

2023-08-07 11:37
5 minut czytania

Korzyści z internetowego katalogu produktów

Zwiększenie widoczności oferty firmy

Katalog produktów online pozwala firmom dotrzeć do szerszego grona odbiorców niż katalog fizyczny. Klienci mają dostęp do katalogu z dowolnego miejsca na świecie, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, co oznacza, że ​​firmy mogą łatwiej przyciągać nowych klientów i zatrzymywać obecnych. Katalog produktów online jest częścią strony firmowej lub jest z niej podlinkowany, zatem trafia do niego każdy klient zainteresowany produktami, ma go dostępnego o jedno kliknięcie. Łatwo i tanio go też promować i dostarczać odbiorcom.

Niskie koszty dotarcia katalogu do klienta

Katalog produktów online jest znacznie tańszy w produkcji i dystrybucji niż katalog fizyczny. W przypadku fizycznego katalogu firmy muszą drukować i wysyłać kopie do swoich klientów, co może być kosztowne. Koszty druku zależą od nakładu, liczby stron, papieru i wielkości. Jednak w wielu firmach każdorazowy coroczny wydruk katalogu produktów jako broszury kosztuje więcej niż wdrożenie katalogu produktów online, który jest niemal w całości kosztem jednorazowym. 

Z drugiej strony katalog online można łatwo aktualizować i dystrybuować cyfrowo - dołączając linka do stopki maila, wysyłając dedykowany mu mailing, promując go w social mediach, kampaniach płatnych i w każdym miejscu, gdzie w internecie promuje się firma. 

Łatwość aktualizacji

Z aktualizacją katalogu drukowanego musisz poczekać do kolejnego roku lub kolejnego wydania. Katalog produktów online zaktualizujesz samodzielnie w kilka minut. Możesz szybko i regularnie aktualizować katalog online. Wprowadzasz nowy produkt do oferty? Tego samego dnia masz go w katalogu produktów online. Co więcej, możesz go mieć na stronie jeszcze zanim będziesz go mieć fizycznie na magazynie i (odpowiednio, jasno komunikując to klientom) możesz zbierać zamówienia na niego, zapytania o niego. 

Zwiększona sprzedaż

Dobrze zaprojektowany katalog produktów online może pomóc firmom zwiększyć sprzedaż, prezentując produkty w atrakcyjny wizualnie i wciągający sposób. Klienci mogą łatwo przeglądać katalog, oglądać zdjęcia produktów, czytać opisy produktów i dokonywać zakupów bezpośrednio ze strony internetowej. Poza możliwością bezpośredniego zakupu istnieje też szereg innych możliwości pozyskania klienta i zamówienia dzięki katalogowi produktów online. Popularną funkcją jest możliwość wysłania zapytania ofertowego o produkt. Nie wszyscy decydują się udostępnić możliwość zakupu produktów online. Nie wszystkie produkty są dostępne do zakupu. Jednak o każdy produkt w katalogu można wysłać zapytanie. Każde zapytanie ma dla firmy wartość. Każde może zamienić się w sprzedaż. 

Integracja z innymi narzędziami

 

Katalog produktów online można łatwo zintegrować z innymi narzędziami działającymi w firmie - systemem magazynowym, systemem ERP itp. Dzięki temu, jeśli chcesz prezentować klientom stany magazynowe (bez względu na to, czy robisz to precyzyjnie w liczbie sztuk, czy ogólnikowo - podając informację, że stan jest duży / mały / średni) - możesz zapomnieć o ręcznej aktualizacji. Aktualne dane w zadanej częstotliwości lądować będą na stronie i mogą być zawsze aktualne. A co za tym idzie, klient otrzyma precyzyjne, aktualne informacje, co zwiększy jego satysfakcję. 

Jeśli natomiast współpracujesz z hurtownią lub kilkoma hurtowniami i udostępniają one swoje pliki produktowe / swoje API możesz automatycznie pobierać od nich aktualne dane produktów, zdjęcia i publikować w Twoim sklepie. 

Zalet wdrożenia katalogu produktów online jest więcej! Chcesz je poznać? Umów się na konsultację z ekspertem. Wdrażamy katalogi produktów online od 16 lat. Doradzimy, zainspirujemy, podzielimy się wiedzą. 

 

Określ swoje cele i zadania

Pierwszym krokiem w planowaniu wdrożenia internetowego katalogu produktów jest określenie celów i zadań. 

  • Co planujesz osiągnąć dzięki katalogowi online? 
  • Czy chcesz zwiększyć sprzedaż, pozyskać nowych klientów lub zapewnić wygodniejsze zakupy obecnym klientom? 
  • Posiadanie jasnych celów pomoże Ci w podejmowaniu decyzji w całym procesie wdrażania. 

Określ też budżet projektu i termin, w którym chcesz go zrealizować. Ostatecznie to, czy każdy z trzech elementów trójkąta: zakres, budżet, termin, będzie zbieżny z Twoimi oczekiwaniami, określi konsultant firmy wdrożeniowej, po analizie przedstawionych przez Ciebie informacji i dokonaniu wyceny. 

Wybierz odpowiednią platformę

 

Kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniej platformy dla Twojego internetowego katalogu produktów. Dostępnych jest wiele opcji, od prostych narzędzi po bardziej złożone rozwiązania e-commerce. Magento, Prestashop, Woocommerce, ICEberg CMS 5 i wiele innych. Wybierając platformę, weź pod uwagę swój budżet, możliwości techniczne i potrzeby klientów oraz plany rozwoju twojego serwisu, oraz Twojej firmy. 

Umów się na konsultację z ekspertem i przedstaw swoje potrzeby, żeby poznać rekomendacje. 

Uporządkuj swoje produkty

Przed utworzeniem internetowego katalogu produktów ważne jest, aby uporządkować produkty w logiczny i intuicyjny sposób. Podziel swoje produkty na kategorie i podkategorie, aby ułatwić klientom znalezienie tego, czego szukają. Każdemu produktowi przypisz parametry. Wybierz, które z nich są najważniejsze, wśród nich wskaż, które będą filtrami i opcjami wyszukiwania, oraz które będą prezentowane na listach produktów. W ten sposób pomożesz klientom szybko docierać do poszukiwanych produktów, a także pomożesz w nawigacji poprzez przeglądanie serwisu. 

Uzyskaj wzór pliku importu produktów do katalogu produktów. Dodatkowo możesz otrzymać bezpłatne porady, które pomogą Ci produkty przygotować. 

A jeśli posiadasz już katalog produktów online - bo masz już sklep internetowy, katalog produktów lub te dane są dostępne w innej formie w jakiejś bazie danych - omów z ekspertem ds. migracji sposób ich przeniesienia. Doradzi on, w jaki sposób te produkty zmigrować - z parametrami, zdjęciami, opisami.

Twórz atrakcyjne opisy produktów i używaj obrazów wysokiej rozdzielczości

Sukces Twojego internetowego katalogu produktów będzie zależał od tego, jak dobrze zaprezentujesz swoje produkty. Używaj wysokiej jakości zdjęć, które pokazują Twoje produkty pod różnymi kątami i w różnych kontekstach, aby dać klientom lepszy obraz tego, co kupują. Podaj szczegółowe opisy produktów, które zawierają wszystkie informacje potrzebne klientom do dokonania świadomego zakupu, w tym cechy produktu, wymiary, materiały i inne.

Używaj obrazów wysokiej jakości

Wysokiej jakości zdjęcia mają kluczowe znaczenie dla skutecznego zaprezentowania produktów. Używaj profesjonalnych zdjęć, które pokazują Twoje produkty pod różnymi kątami iw różnych kontekstach, aby dać klientom lepszy obraz tego, co kupują. Twórz własne, realistyczne zdjęcia dobrej jakości. To wyróżni Twoją ofertę spośród sklepów z tym samym asortymentem. 

Podaj szczegółowe opisy produktów

Dołącz szczegółowe opisy produktów, które zawierają wszystkie informacje potrzebne klientom do dokonania przemyślanego zakupu. Może to obejmować informacje o cechach produktu, wymiarach, materiałach i nie tylko.

Teraz możesz też skorzystać z możliwości sztucznej inteligencji. AI może za Ciebie wygenerować opisy produktów. Taka możliwość dostępna jest m.in. w ICEberg CMS 5 - nowoczesnym systemie CMS dla e-commerce z modułem katalogu produktów. Dowiedz się więcej

Dołącz recenzje klientów

Recenzje klientów pomagają w budowaniu zaufania i wiarygodności wśród potencjalnych klientów. Dołącz recenzje i oceny klientów dla każdego produktu, aby dać klientom wyobrażenie o tym, czego doświadczyli inni kupujący Twoje produkty. Recenzje to również doskonały User Generated Content, czyli treści wzbogacające wartość serwisu internetowego w oczach wyszukiwarki Google. 

Weź pod uwagę wrażenia użytkownika

Podczas projektowania internetowego katalogu produktów należy wziąć pod uwagę wrażenia użytkownika. Upewnij się, że katalog jest łatwy w nawigacji i obsłudze, z jasnymi wezwaniami do działania i usprawnionym procesem płatności. Buduj zaufanie i wiarygodność wśród potencjalnych klientów, załączając opinie, gwarancje zwrotu produktu, zwrotu pieniędzy i różnorodne inne sygnały, które sprawią, że kupujący poczuje się bezpiecznie. 

Opracuj plan marketingowy

Na koniec ważne jest opracowanie planu marketingowego dla katalogu produktów online. Jak wypromujesz swój katalog i przyciągniesz klientów do swojej witryny? Rozważ użycie mediów społecznościowych, e-mail marketingu  i płatnych reklam, aby zwiększyć ruch w witrynie i zwiększyć sprzedaż. Wśród płatnych reklam pamiętaj o reklamach produktowych Google (Google Merchant Center). Dzięki automatycznie generowanemu przez system CMS plikowi produktowemu Twoje reklamy będą posiadały zawsze aktualne dane produktów, informacje o dostępności i cenie oraz będą korzystały z Twoich zdjęć. 

Nowoczesny system CMS, jakim jest ICEberg CMS 5, ulatwia życie właściciela serwisu e-commerce automatycznie generując plik produktowy z zadaną częstotliwością. 

Podsumowanie

Katalog produktów online to potężne narzędzie. Wdrożenie internetowego katalogu produktów wymaga starannego planowania i wykonania. Wykonując opisane przez nas kroki, firmy mogą stworzyć skuteczny katalog online, który prezentuje ich produkty w atrakcyjny wizualnie i wciągający sposób. Dzięki odpowiedniej platformie, opisom produktów, obrazom wysokiej jakości i planowi marketingowemu firmy mogą stworzyć katalog online, który napędza rozwój i sprzedaż. 

 

Napisz do nas

Wybierz plik

Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe