Sklep internetowy - w czym jest lepszy od sklepu stacjonarnego?
Internetowe zakupy są wygodne i szybkie. Pozwalają na zamówienie niemal każdego produktu bez opuszczania mieszkania. Jakie jeszcze zalety ma online shopping?
Szeroki asortyment sklepu online
Internet umożliwia dostęp do produktów z całego świata, a firmy kurierskie pozwalają na szybką i korzystną cenowo dostawę. Zakupy w sklepach stacjonarnych jest czasochłonne.
Zakupy w internecie - oszczędność czasu i pieniędzy
Zamawianie rzeczy online pozwala zaoszczędzić czas. Wyszukiwanie produktu i zapłacenie za niego zajmuje dosłownie chwilę. Czas ten zależny jest od użyteczności sklepu - łatwości jego obsługi, funkcjonalności koszyka i płatności. Warto inspirować się interfejsami największych sklepów.
Zakupy przez Internet to również możliwość nabycia wielu produktu w niższych cenach, niż w sklepach stacjonarnych. W wielu sklepach można dostać artykuły w promocyjnych, atrakcyjnych cenach, np. kosmetyki czy ubrania. Dużą zaletą jest również porównywanie cen i wybranie najkorzystniejszej oferty. Dodatkową zaletą systemu ICEberg jest fakt synchronizacji sklepów z kilkoma hurtowniami, dzięki czemu klient może wybrać towar po najniższej cenie podanej z hurtowni. Więcej na temat synchronizatorów pisaliśmy tutaj.
Zakupy bez wychodzenia z domu
To co ma największe znaczenie w obecnej sytuacji na świecie to fakt, że dzięki zakupom online nie musimy wychodzić z domu. To także istotne dla osób czasowo unieruchomionych w mieszkaniu. Dostarczanie przedmiotów do domu jest także wygodne wtedy, kiedy zamówiło się duży przedmiot. Dzięki temu można uniknąć problemów z transportem. Warto zauważyć również, że często kupując produkty higieniczne/chemiczne klient kupuje ich więcej tak, aby uzyskać darmową przesyłkę.
Kategorie e-commerce, w które warto inwestować
Z wielu względów dużo osób wybiera zakupy w internecie. Taki sposób jest nie tylko wygodny i łatwy, ale pozwala na zgromadzenie zapasów wszelkich niezbędnych produktów bez opuszczania domu, co w dobie walki z koronawirusem jest wręcz na wagę złota.
Branże, w które najlepiej zainwestować to sklepy z żywnością. Apteki również w ostatnim czasie są mocniej eksploatowane, jednak tu pojawia się problem przechowywania lekarstw, które potrzebują odpowiednich warunków. Zakup środków do dezynfekcji czy higienicznych jest w Internecie dużo tańszy niż w sklepach stacjonarnych.
Oprócz aptek większą popularnością cieszą się drogerie, w których oprócz chemii domowej, detergentów oraz środków higienicznych, najczęściej kupowanymi produktami są buty i odzież. Warto także zainwestować w sklep z elektroniką, które oferuje wiele artykułów pomagających w pracy zdalnej, np. słuchawki czy laptopy.
Perfumerie również cieszą się dużą popularnością, natomiast kategorią zdecydowanie niszową, są internetowe sklepy zoologiczne.
Czy warto zainwestować w sklep internetowy?
Warto wiedzieć, że Polska jest na 13 miejscu w rankingu najszybciej rosnących rynków e-commerce. W obliczu epidemii koronawirusa istnienie obok sklepu stacjonarnego - internetowego, jest koniecznością. Większość tradycyjnych sklepów została zamknięta, w związku z tym sprzedaż internetowa nabrała jeszcze większego tempa. Pokazują to badania wykonane przez firmę Growth for Knowledge.
Wzrost wartości rynku e-commerce o np. 20%, spowodowany przyśpieszeniem cyfryzacji zakupów, spowoduje wzrost jego udziału w całości handlu detalicznego z około 9% obecnie do 11,3%.[1]
Okazuje się, że internetowa sprzedaż z powodzeniem może zastąpić tą w sklepach stacjonarnych. Chcąc dalej prowadzić swoją działalność, a po epidemii nawet zwiększyć swoje obroty - warto zainwestować w sklep internetowy.
Jak zacząć sprzedaż w internecie?
Pomysł na biznes w internecie
Zakładając sklep internetowy, należy podjąć wiele ważnych decyzji odnośnie tego, co będzie przedmiotem sprzedaży, sposób dojścia do klientów oraz dostarczania zamówień. Oprócz tego należy rozważyć kwestie wyglądu i funkcji witryny. Warto spojrzeć na naszą checklistę, w której opisaliśmy podstawowe rzeczy, które należy przygotować.
Jakość, nie ilość
Mając wybraną branżę, należy rozejrzeć się za produktami oferowanymi w sklepie online. Warto jednak zastanowić się nad ilością sprzedawanych artykułów. Powinno być ich tyle, aby przyciągnąć ewentualnych klientów, jednak warto wiedzieć, że trzeba je gdzieś przechowywać. To z kolei generuje większe koszty. Ponadto większa ilość produktów powoduje większe wydatki na rozbudowę i podniesienie czytelności strony. W tym względzie warto wziąć przykład z gigantów e-commerce, którzy w swojej ofercie mają od kilkunastu do maksymalnie kilkudziesięciu artykułów. Nie chodzi o to, aby w ofercie mieć wszystko, ale postawić na produkty wysokiej jakości, które klienci będą chcieli kupić ponownie.
Idealny sklep internetowy nie istnieje?
Podstawą funkcjonowania każdego biznesu są nabywcy. Dla kogoś prowadzącego sklep internetowy oznacza to, że należy skupić się na wyglądzie sklepu oraz na wielu funkcjach, które będzie posiadał. Ważna jest ładna, estetyczna grafika, ale także szybkość ładowania się witryny. Pieniądze warto przeznaczyć także na akcje marketingowe, które przyciągną klientów. Zwróc też uwagę, na łatwość korzystania ze strony poznaj nasze rady jak stworzyć idealny formularz kontaktowy czy dobrze działający panel zakupowy.
Obsługa zakupów po mistrzowsku
Ważna jest również obsługa na odpowiednim poziomie oraz kończenie każdej transakcji w taki sposób, aby pozostawić po sobie pozytywne wrażenie. Aby nie dać się wyprzedzić konkurencji, warto np. dodawać do zamówień drobne gratisy, które kupujący uzna za miłe podziękowanie za zakupy. Kolejną rzeczą wyróżniająca biznes na tle innych może być szybkość realizacji zamówień. Krótki czas złożenia zamówienia plus szybka dostawa na pewno przyciągnie potencjalnych klientów. Warto skupić się na zadowoleniu każdego klienta, ponieważ dobra opinia w internecie jest na wagę złota.
A może dropshipping?
Dla osób, które nie mogą lub nie chcą inwestować dużych środków w stworzenie swojego sklepu internetowego, dobrym rozwiązaniem może okazać się dropshipping. To model logistyczny, który nie wymaga posiadania własnego magazynu. Działania związane z przechowywaniem produktów, pakowanie ich oraz wysyłka, wykonuje dystrybutor, z którym podpisuje się umowę.
Zalety dropshippingu
Największą zaletą dropshippingu jest brak konieczności inwestowania wysokich środków finansowych w samodzielne zatowarowanie. Wszystkie produkty przechowywane są w magazynie dostawcy, a kupuje się jedynie te, które wysyłane są do klienta końcowego.
Aby sprzedawać w dropshippingu, należy najpierw wybrać dystrybutora, z którym rozpocznie się współpracę. Potem należy przygotować swój sklep internetowy. Aby zmniejszyć koszty, można skorzystać z gotowych systemów sklepowych. Następnie należy podpisać umowę z dostawcą, a na koniec dodać produkty dystrybutora do sklepu. Więcej o dropshippingu już wkrótce na blogu. Zapisz się do naszego newslettera i polub naszą stronę na facebooku.
Podsumowanie