Struktura serwisu, zawartość i funkcjonalności
Pierwszym krokiem zaistnienia inwestycji deweloperskiej w Internecie jest stworzenie jej serwisu internetowego. Możesz publikować oferty mieszkań w serwisach ogłoszeniowych, na stronach branżowych, w portalach agregujących oferty, ale jeśli nie masz strony internetowej tracisz część możliwości. Twój potencjalny klient nie ma gdzie wejść, żeby dowiedzieć się więcej. Nie masz miejsca, które w pełni kontrolujesz w warstwie komunikacji. Nie jest takim miejscem bowiem portal ogłoszeniowy, ani nawet Facebook w których istnieje szereg ograniczeń takich jak ograniczenia zasięgu informacji, czasu widoczności, dodatkowe koszty związane z dotarciem do odbiorców lub widocznością treści.
Własny serwis to miejsce, w którym masz pełnie możliwości przekazania komunikatu marketingowego, nowoczesnej prezentacji inwestycji i mieszkań i zbierania danych zainteresowanych klientów. Możesz zbierać dane klientów, śledzić ich zachowanie, a forma prezentacji danych jest w pełni zgodna z identyfikacją wizualną firmy.
Strona inwestycji powinna być łatwa w obsłudze dla klienta, przekazywać mu komplet informacji i znacząco ułatwiać nawiązanie kontaktu. Jej głównym celem jest lead generation, czyli pozyskiwanie danych kontaktowych klientów zainteresowanych zakupem. Wizerunek jest ważny, ale to baza zapytań z serwisu jest najbardziej namacalną korzyścią z inwestycji w serwis internetowy.
Elementy serwisu internetowego dewelopera
W starym podejściu - czyli tworząc osobno stronę firmową i stronę inwestycji można wyróżnić następujące elementy tych serwisów.
Elementy strony firmowej
- Strona główna
- Lista inwestycji
- Inwestycje trwające
- Inwestycje zrealizowane
- Inwestycje planowane
- O nas (O firmie)
- Finansowanie
- Opinie klientów (Referencje).
- Blog
- Aktualności
- Dokumenty
- Mapa inwestycji
- Kontakt
Inna możliwa struktura
Serwisy konstruować można jednak na więcej niż tylko jeden sposób stąd często spotykane są
- Aktualne inwestycje
- Inwestycje zrealizowane
na pierwszym poziomie struktury serwisu
lub
- Inwestycje mieszkaniowe
- Inwestycje biurowe.
Inwestycje jak widać mogą być uporządkowane na kilka sposobów.
Osobnym aspektem jest konstrukcja strony głównej (sekcje tam obecne) jak również konstrukcja poszczególnych podstron.
Elementy, które zawarłem na powyższej liście w wielu przypadkach mogą być tylko sekcjami jednej ze stron. W innych przypadkach mogą zyskiwać rangę osobnych podstron. Decyzję taką podejmujemy biorąc pod uwagę objętość informacji w poszczególnych zakresach, ale też cele strony i jej architekturę.
To jeden z powodów dlaczego w procesie projektowania strony dewelopera wartościowym etapem jest User Experience Design, a konkretnie przygotowanie makiet funkcjonalnych.
Elementy strony inwestycji
Strona inwestycji (w przypadku gdy jest osobna od serwisu firmowego) częściowo powiela strukturę i treści strony firmowej. Powtórzyć trzeba bowiem m.in. informacje o firmie.
- Strona główna
- Lista mieszkań
- O nas (O firmie)
- Finansowanie
- Opinie klientów (Referencje).
- Blog / Aktualności / Dziennik budowy
- Dokumenty
- Galeria
- Mapa lokalizacji
- Kontakt
Content marketing, czyli treści
Dział treściowy (Blog / Aktualności / Dziennik budowy) może zawierać takie elementy jak wpisy poradnikowe, inspiracje, aktualności z tej inwestycji, w tym zdjęcia z budowy wraz z opisem aktualnie trwającego / zakończonego opisu prac.
To sprawia, że strona inwestycji posiada wartościowe z punktu widzenia pozycjonowania treści i może pojawić się w wyszukiwarce Google na frazy takie jak mieszkania + lokalizacja, inwestycja + miasto.
Warto rozważyć też sekcję lub osobną podstronę z odpowiedziami na najczęściej zadawane przez klientów pytania (FAQ). Oszczędzi ona czas pracownikom na udzielanie odpowiedzi telefonicznie i mailowo, a klienta przekona jeszcze bardziej - poprowadzi o krok dalej w podróży do podjęcia decyzji o zakupie mieszkania właśnie w tej inwestycji.
Rodzajów treści jest jednak więcej.
User experience
Elementy funkcjonalne serwisu potrzebne w nowoczesnym serwisie inwestycji - potrzebne, żeby pozyskiwać leady - zapytania od klientów zainteresowanych zakupem:
- bezpośrednio związane z pozyskiwaniem danych klientów
- formularz kontaktowy ogólny
- zapytanie o konkretne mieszkanie
- formularz zbierający numery telefonów
- subskrypcja (np. newsletter lub zapisanie na powiadomienia o aktualnościach).
- W długim terminie są to również:
- powiadomienia push przeglądarkowe
- kody remarketingowe, dzięki którym możemy użytkownikom odwiedzającym stronę www wyświetlać po wizycie, w innych serwisach reklamy inwestycji (tzw. “chodzące za nami reklamy”
- Podstawowe elementy informacyjne
- tabela z listą mieszkań i ich parametrami - w tym liczbowymi jak powierzchnia, cena, liczba pokoi, informacje o balkonie, piętrze a także innymi cechami jak …. oraz dostępnością
- rzuty mieszkań - obrazkowe możliwe do przeglądania na stronie www. Niekiedy przyjmują formę wizualizacji 3D, a nawet wizualizacji 3D połączonej z proponowaną aranżacją wnętrza.
- karty mieszkań do pobrania
- Dodatkowe elementy funkcjonalne związane z nawigacją
- filtry przy tabeli mieszkań
- wyszukiwarka
- sortowanie
- dodatkowe listy mieszkań - jak np. lista promocji
Konstrukcja serwisu internetowego dewelopera
Jedna duża strona korporacyjna z podstronami inwestycji, czy strony internetowe w osobnych domenach?
Pytanie To powiązane jest z kilkoma dodatkowymi pytaniami. I powinno być w tym szerokim kontekście rozważane.
- Czy strony inwestycji powinny wyglądać tak jak strona firmowa?
- Czy powinny wyglądać tak samo względem siebie?
- Czy ich wygląd powinien się zmieniać?
Odpowiem z naszego doświadczenia i swojej wiedzy.
Analizując liczne za i przeciw znacząco korzystniejszą opcją jest stworzenie jednej dużej strony firmowej z podstronami inwestycji. Kupowanie i używanie w komunikacji dewelopera (materiałach marketingowych, social mediach, mailach itp.) domen dedykowanych dla każdej inwestycji jest wskazane, jednak powinny one być połączone do serwisu firmowego na jeden z dwóch sposobów - za pomocą przekierowania przenosić użytkownika do URL będącego podstroną serwisu głównego lub prezentować fragment serwisu firmowego z zachowaniem jednak odpowiednich wskazań dodatkowych znaczników meta - takich jak m.in.canonical.
Okres sprzedaży inwestycji, a SEO
Okres w którym inwestycja mieszkaniowa jest sprzedawana jest stosunkowo krótki. Jest to zwykle od roku do dwóch lat. Niektóre inwestycje realizowane są wieloetapowo i wtedy w efekcie inwestycja jest bardziej podobna do wielu inwestycji niż jednej. Z punktu widzenia serwisu internetowego jest to jednak ta sama inwestycja i jeden serwis. To jednak wyjątek od reguły. Reguła ta brzmi: sprzedasz wszystkie mieszkania w swojej inwestycji w ciągu kilkunastu miesięcy. Po tych kilkunastu miesiącach zakończysz działania promocyjne, i wygasisz serwis inwestycji - będzie w zasadzie bezużyteczny, a w najlepszym wypadku będzie “żywym trupem” - będzie jeszcze opublikowany, ale nikt nie będzie go potrzebował odwiedzać, nikt nie będzie go aktualizował, wszystkie mieszkania będą posiadały status sprzedane.
Duży serwis z podstronami inwestycji
Co ważne opisana powyżej metoda prezentowania pod osobną domeną serwisu inwestycji pozwala na osiągnięcie większości, niemal wszystkich korzyści z posiadania osobnego serwisu. Posiada natomiast fundamentalne korzyści - w szczególności pozwala na długoterminowe oszczędności.
- oszczędność na czasie budowy serwisu. stworzenie kolejnego serwisu kolejnej inwestycji to stworzenie podstrony w istniejącym serwisie. Podstronę tą można skopiować. Podobnie skopiować można całą strukturę serwisu - w przypadku bardziej rozbudowanych inwestycji.
- oszczędność pieniędzy na projektowaniu i wdrożeniu kolejnej strony inwestycji. Strona kolejnej inwestycji może korzystać z istniejącego już, gotowego szablonu. Kreator serwisów inwestycji może jednocześnie pozwolić, żeby serwis każdej inwestycji wyróżniał się od poprzednich np. kolorystycznie, grafikami, kolejnością czy zawartością sekcji. Nie jest to sprzeczne z wykorzystaniem jednego wypracowanego, świetnie dopracowanego układu, który powtarzany jest w kolejnych inwestycjach. …...
Wybór słów kluczowych
Wybór słów kluczowych do pozycjonowania strony dewelopera dokonujemy na podstawie oferty, treści strony, analizy konkurencji oraz analizy popularności słów kluczowych.
Przykładowe frazy do pozycjonowania strony dewelopera to
- deweloper + miasto
- deweloper Kraków
- mieszkania + miasto
- mieszkania Kraków
- inwestycje + miasto
- inwestycje Kraków
- inwestycja Kraków
- nowe mieszkania + miasto + dzielnica
- nowe mieszkania kraków podgórze
- mieszkanie x-pokojowe + miasto + dzielnica.
- mieszkanie 2-pokojowe Kraków Nowa Huta
- mieszkanie + parametr + miasto
- mieszkanie z garażem Kraków
- mieszkanie dla pary w centrum Krakowa
- kawalerka na pierwszym piętrze w Krakowie
Wybór fraz związany jest więc z terytorium działalności dewelopera. Frazy powinny pokrywać każde miasto jak również dzielnice w których zlokalizowane są inwestycje. Jest to tzw. pozycjonowanie lokalne. Jest to działanie znacznie bardziej efektywne kosztowo niż pozycjonowanie na hasło mieszkanie 2-pokojowe w całej Polsce. Przyglądając się procesowi zakupu i zastanawiając nad tokiem rozumowania i zachowaniem potencjalnego klienta szybko dojdziemy do takiego wniosku.
Długie frazy (z twz. Długiego Ogona) są mniej popularne (mają mniejszy wolumen zapytań), ale znacznie lepszą konwersję. Czyli więcej osób spośród szukających i odwiedzających serwis wysyła później zapytanie. Dzieje się tak, ponieważ użytkownicy zadający bardzo dokładne pytania to jednocześnie Ci, którzy wiedzą czego szukają i są bardziej gotowi do zakupu.
Frazy dobierać należy jednak z każdej z co najmniej kilku różnorodnych grup / typów fraz.
Optymalizacja strony dewelopera dla SEO
Pierwszym krokiem optymalizacji jest odpowiednie skonstruowanie strony dla pozycjonowania. Wyznaję kilka następujących zasad:
- 1 fraza - 1podstrona. Każda fraza / grupa podobnych fraz powinna mieć swoją podstronę. (kilku podobnym / powiązanym słowom kluczowym może odpowiadać jedna podstrona)
- wartość dla użytkownika. utworzenie podstron w serwisie musi służyć nie tylko celowi wysokiej oceny strony przez wyszukiwarkę Google, ale też, a właściwie przede wszystkim interesowi użytkownika - łatwości używania przez niego serwisu. Tak więc nowe, dodatkowe podstrony muszą nieść dużą wartość użytkownikowi, ułatwiać mu życie.
Idąc tym tropem i biorąc powyższe frazy powinny istnieć w serwisie podstrony z listami mieszkań według parametrów. Podstrony takie mogą tworzyć się z pomocą systemu CMS automatycznie, półautomatycznie lub ręcznie.
Idąc dalej w tworzeniu strategii SEO zastanowić należy się nad zawartością tych podstron. Mogą to być strony z listą mieszkań lub wpisy blogowe, w niektórych wypadkach decydujemy sie kierować na stronę główną serwisu, lub stronę o firmie.
Pomysły na podstrony
www.deweloper.icebergcms.pl/mieszkania-krakow - lista wszystkich mieszkań ze wszystkich inwestycji w mieście Krakowie
www.deweloper.icebergcms.pl/inwestycje-krakow - lista inwestycji w Krakowie - np. Landing Page zawierający slajder, mapę z lokalizacją inwestycji, lista logotypów inwestycji, lista mieszkań z wielu inwestycji, boksy tekstowe.
www.deweloper.icebergcms.pl/mieszkania-krakow-nowa-huta - lista mieszkań w dzielnicy Nowa Huta będąca efektem wyfiltrowania wszystkich mieszkań w ofercie z tej dzielnicy lub z jednej konkretnej inwestycji. Może to być Landing Page zawierający poza listą mieszkań także opis inwestycji z której pochodzą i różnorodne elementy pochodzące ze strony tej inwestycji.
www.deweloper.icebergcms.pl/mieszkania-z-garazem-krakow-nowa-huta - krótki landing page zawierający listę mieszkań spełniającej kryteria: miasto, dzielnica i posiada garaż lub możliwy jest zakup tego mieszkania z garażem. Poza listą stronę może wzbogacać akapit lub odnośnik do artykułu związanego z tematyką - np. opisującego komfort wynikający z posiadania miejsca parkingowego, www.deweloper.icebergcms.pl/mieszkania-dla-pary-w-centrum-krakowa - dla takiej frazy zdecydowanie najbardziej pasuje artykuł, który poza tekstem zawierać będzie zdjęcia przykładowych aranżacji, szczęśliwych par i odnośniki do wybranych inwestycji.
Optymalizacja SEO podstron
Podstrony te muszą zawierać w odpowiednich miejscach frazy. Co najmniej w adresie URL, tytule title, nagłówku H1 oraz w treści strony. Warto frazę umieścić też w znacznikach ALT dla obrazków.
Wpisy inwestycji w Google Moja Firma
Katalog firm lokalnych Google czyli Google Moja Firma to miejsce w którym możemy wpisać wizytówkę dewelopera - firmy, ale również umieścić poszczególne inwestycje. Wpisanie się do tego katalogu powala na widoczność w mapach google oraz prezentację danych firmy i jej lokalizacji w wynikach wyszukiwania na hasła brandowe. Pomaga to w uzyskaniu i zwiększaniu widoczności na rynku lokalnym.
Tworzenie wizytówki firmy jest proste. Wypełniamy kilkuetapowy formularz, a następnie czekamy na weryfikację naszego zgłoszenia przez Google. Wiąże się to zwykle z odebraniem wysłanej przez Google na podany przez nas adres pocztówki i użyciem podanego w niej hasła. Tworzenie wizytówek poszczególnych inwestycji jest łatwiejsze jeśli każda z inwestycji posiada osobną spółkę, a spółka ta jest zlokalizowana pod adresem inwestycji. W innych przypadkach można próbować zakładać wizytówki samych inwestycji, co nie jest jednak w pełni zgodne z polityką Google i może spotkać się z trudnościami w ich weryfikacji.
Optymalizacja wizytówek firm w Google Moja Firma to działanie cykliczne. Wiąże się z takimi działaniami jak dodawanie zdjęć, odpowiadanie na opinie i oceny, pozyskiwanie opinii, aktualizacja danych.
Pozycjonowane podstron
Widoki (typy podstron) w serwisie dewelopera, które podlegają pozycjonowaniu. Spośród podstron wymienionych w akapicie elementy strony dewelopera kilka wybranych najczęściej używanych jest w pozycjonowaniu
- strona główna
- strona inwestycji
- lista mieszkań
- wpis blogowy
- landing page
Problematyczne podstrony
Z drugiej strony istnieją podstrony, które w pozycjonowaniu mogą sprawiać problemy - wręcz to pozycjonowanie utrudniać.
Jest tak np. z podstronami mieszkań ( w sytuacji gdy każde mieszkanei ma swoją podstrnę). Dzieje się tak dlatego, że Google nisko ocenia strony z niewielką zawartością treści tekstowych.
Decyzję o tym czy indeksować te strony czy nie każdy pozycjoner musi podjąć samodzielnie, w konsultacji z klientem. Wyobrażam sobie sytuację, gdy przy niewielkiej liczbie mieszkań w inwestycji podjąć można decyzję o indeksowaniu stron mieszkań i stworzeniu do każdego fragmentu unikalnego opisu. NIe może t obyć jednak ten sam ani niemal identyczny opis na kolejnych kartach mieszkań / podstronach bo spowoduje to z dużym prawdopodobieństwem wystąpienie problemu Duplicate Content. W większości przypadków jednak zapada decyzja o tym, żeby kart mieszkań nie indeksować bo może to być ryzykowne dla widoczności całego serwisu. Blokuje się zatem przed indeksowaniem przez Google podstrony mieszkań, karty mieszkań w PDFie.
Optymalizacja obrazów
Optymalizacja obrazków w serwisie dewelopera sprowadza się do kilku kroków
- nadania obrazkom (w szczególności rzutom mieszkań) nazw zawierających słowa kluczowe np. dwupokojowe-mieszkanie-na-pierwszym-pietrze-nazwa-inwestycji-krakow-A101.jpg
- odpowiedniej kompresji obrazów, w szczególności zastosowania nowoczesnych formatów obrazów - WEBP
- uzupełnienia tagów ALT - najlepiej tutaj powtórzyć nazwę na którą zdecydowaliśmy się przy nazwie pliku
Dzięki temu nasze mieszkania zaistnieją w wyszukiwarce obrazów Google Grafika.
Content marketing dewelopera
Poza techniczną optymalizacją serwisu należy też tworzyć treści - tekstowe i nie tylko - dla potencjalnych klientów.
Rodzaje treści w serwisie
- artykuły
- inspiracje (na wystrój, spędzanie czasu)
- opisy lokalizacji (miasta, dzielnicy, okolicy)
- aktualności
- aktualności firmowe np. nagrody, które uzyskała firma
- wpisy z życia firmy
- aktualności z inwestycji - np. w formie dziennika budowy
- FAQ - odpowiedzi na najpopularniejsze pytania związane np. z procesem zakupu mieszkania i formalnościami
- Filmy
- filmy publikujemy najczęściej na Yutube, a w serwisie firmowym tworzymy wpis blogowy z umieszczonym filmem oraz krótkim jego opisem
- filmy mogą prezentować inwestycje, być poradnikami, to tylko inny niż tekstowy format przekazywania informacji.
- Dokumenty
- wzory dokumentów np. umowa deweloperska
- Poradniki, e-booki np. w tematyce związanej z wyposażeniem mieszkania
Zasady content marketingu
Co do wszystkich tekstów obowiązują podstawowe zasady content marketingu:
- twórz treści unikalne. Dotyczy to każdego typu treści w serwisie w tym opisów inwestycji. Stwórz osobne opisy inwestycji dla portali ogłoszeniowych i branżowych. Nie przeklejaj opisów ze strony - to spowoduje zaindeksowanie przez Google duplikatów treści.
- twórz treści wartościowe dla użytkowników
- optymalizuj treści - dostosuj je do potrzeb wyszukiwarki Google, tak, żebybyły jak najlepiej widoczne na ważne dla Ciebie hasła
- zadbaj o dystrybucję treści - publikuj treści na fanpage na FB, ale też na LinkedIn, Instagramie - w każdym kanale social media, który prowadzisz, rozsyłaj subskrybentom newslettera, wysyłaj powiadomienia w wiadomościach push, dodaj link do artykułu w stopce maila firmowego
Obowiązkowe elementy serwisu i CMSa
Serwis internetowy musi te działania w odpowiedni sposób wspierać.
- CMS musi mieć możliwość tworzenia wpisów blogowych, artykułów, aktualności
- podstrony te muszą być od razu zoptymalizowane dla SEO, nawet jeśli redaktor nie poczyni ku temu dodatkowych kroków.
- warto połączyć CMSa z dystrybucją - dodać możliwość rozsyłania z niego maili z powiadomieniem o artykule, wiadomości push, czy integrację z Facebookiem
Content marketing to działanie ściśle powiązane z pozycjonowaniem i social mediami. Istnieje nawet (rzadko jednak ciągle niestety używane w Polsce) sformułowanie - Inbound Marketing - czyli aktywny marketing przychodzący. Oznacza ono połączenie działań Content Marketingowych (tworzenia treści) z ich optymalizacją dla wyszukiwarki Google i pozycjonowaniem a także dystrybucją i promocją w Social Mediach.
W content marketingu liczy się regularność i wytrwałość. Warto zaplanować taką współpracę, wydzielić do niej osobną osobę w firmie oraz agencję która doradzi w tym zakresie, pomoże opracować stategię, a następnie pomoże osiągnąć dobre wyniki działań.
Pozyskiwanie linków
Wartościowe linki do serwisu dewelopera są czynnikiem niezbędnym do osiągnięcia wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Mogą one pochodzić z serwisów ogłoszeniowych, artykułów sponsorowanych, mediów społecznościowych, for tematycznych, serwisów firm partnerskich.
Parametry techniczne serwisu
Kluczowe dla pozycjonowania są szybkość serwisu, poprawność jego działania w tym wersji responsywnej.
Google umie już analizować te parametry i na ich podstawie ocenia wartość serwisu.
Responsywność strony
RWD czyli wersja responsywna, a właściwie strona dostosowująca się do każdej rozdzielczości to obowiązek. Strona musi w każdej rozdzielczości wyglądać i działać dobrze, a w rozdzielczościach najpopularniejszych urządzeń takich jak w szczególności 1366x786, 1920x1080 - idealnie.
Responsywna strona musi być też szybka
Współpraca SEO - zespół, specjalista ds. marketingu i agencja
Niewielu deweloperów decyduje się na prowadzenie całego procesu SEO samodzielnie. Jest to proces pracochłonny, wymagający szerokiego doświadczenia, specjalistycznej wiedzy z różnorodnych dziedzin. Rzadko wiedzę i doświadczenie takie możliwe jest do skumulowania w jednym specjaliście. Dlatego też popularnym, ale też zalecanym przez ekspertów działaniem jest współpraca specjalisty ds. marketingu pracującego na pokładzie firmy dewelopera z zewnątrzną agencją, która proces ten poprowadzi. Wszystko to powinno rozpocząć się od konsultacji, analizy serwisu oraz konkurentów i opracowania strategii SEO.
SEO to proces długoterminowy. Najbardziej efektywną strategią jest stworzenie rozbudowanego wartościowego serwisu firmowego z mikroserwisami (podstronami) inwestycji oraz tworzenie wartościowych treści.
Jak to zrobić? Porozmawiajmy ;) Zacznij od bezpłatnych konsultacji.
Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Zapisz się na nasz newsletter.