Thank you page - strona podziękowania
Thank You Page, znana także jako strona podziękowania, to podstrona strony internetowej wyświetlana po wykonaniu określonej akcji przez użytkownika, na przykład po złożeniu formularza, dokonaniu zakupu, zapisaniu się na newsletter lub wykonaniu innej pożądanej przez właściciela strony czynności. Jest to sposób na potwierdzenie użytkownikowi, że jego akcja została pomyślnie zrealizowana, oraz na podziękowanie mu za nią.
Na tej stronie zazwyczaj znajdują się informacje potwierdzające wykonanie akcji (np. "Dziękujemy za zapisanie się na newsletter"), możliwe dalsze kroki (np. "Sprawdź swoją skrzynkę e-mail w celu potwierdzenia subskrypcji") oraz dodatkowe treści, takie jak oferty promocyjne, linki do innych stron lub konta w mediach społecznościowych.
Dobrze zaprojektowana strona Thank You Page może być także narzędziem do budowania zaangażowania użytkowników, zachęcania ich do dalszego korzystania z serwisu oraz prowadzenia działań marketingowych, takich jak zbieranie opinii czy promowanie produktów.
Thank you page jest osobną podstroną serwisu. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na potrzeby odnotowywania konwersji dla analityki internetowej. Przekierowując użytkownika na osobną podstronę po konwersji możemy z dużą pewnością i w każdym narzędziu zmierzyć liczbę konwersji. Wymaga tego np. Google AdWords i Google Analytics. Choć inne możliwości są możliwe przyjęło się jednak, że dodatkowa podstrona (z zaszytym na niej kodem konwersji) jest najbezpieczniejszym i najlepszym rozwiązaniem.
Pozyskiwanie fanów na Facebooku / obserwujących na LinkedIn
Najczęściej, ze względu na niewielką inwazyjność tego komunikatu i uzupełniający charakter, umieszczamy na stronie podziękowania przycisk “Lubię to” oraz inne przyciski dołączania do kanałów marki w social media.
Zakładamy, że jeżeli ktoś już zainteresował się treściami z naszej strony to chętnie zostanie subskrybentem, żeby otrzymywać kolejne tego typu treści. Formularz pobierania treści czy formularz pozostawienia danych kontaktowych (lead generation) zwykle są zintegrowane z aplikacją marketingową.
Użytkownik pobierając treści i zostawiając swoje dane w pierwszym kroku może dołączyć do newslettera. Dlatego też drugim krokiem nie jest zwykle subskrypcja e-mailingów, a konwersja uzupełniająca taka jak subskrypcja social media.
zrzut ekranu ze strony https://kickofflabs.com/
Zwiększanie zasięgu tej treści
Możesz też na tej podstronie umieścić nie tylko przyciski obserwowania / lubienia / śledzenia, ale także udostępniania - podawania dalej w social mediach. I tak w zależności od kanału, który nas interesuje - jest to np. Udostępnij (na Facebooku), Tweetnij (na Twitterze).
zrzut ekranu ze strony https://www.theghostbustours.com/
Cross selling, czyli dosprzedaż
Najłatwiej sprzedać w momencie, gdy użytkownik coś właśnie kupił. Może to być np. towar uzupełniający. W momencie zaraz po zakupie działa tzw. „otwarty portfel”. Łatwiej nam przekonać użytkownika do wydania pieniędzy, kiedy właśnie je już wydał. Najskuteczniejsze wtedy są komunikaty typu:
- Inni klienci kupili również…
- Do Twojego produktu pasuje…
- Może spodoba Ci się…
- Zobacz na nasze najnowsze…
W przypadku serwisu ofertowego firmy usługowej możemy w tym momencie zaprezentować inną uzupełniającą usługę.
Inne treści
Jeśli potraktujesz produkty w sklepie jako treści, to możesz zaprezentować użytkownikowi pobierającemu poradnik w pliku PDF kolejną dodatkową treść do pobrania. Może to być też artykuł, schemat, case study. Są to działania kompletujące leady sprzedażowe, możemy to też nazwać “dojrzewaniem”.
Żeby to zrobić wystarczy, że poprosimy użytkownika o dane, których nie podał w pierwszym kroku. Dobrze robi to np. HubSpot w swoim dziale Library z materiałami do pobrania.
Promocja
Możesz na stronie podziękowania umieścić po prostu banner promocyjny - promujący kolejne rozwiązanie, które może U Ciebie kupić. Może to być też jednak dowolna inna promocja. Np. Twojego partnera. Jedno jest ważne: nie możemy dawać lepszej oferty na zakupiony właśnie produkt, bo to zirytuje użytkownika. Powinniśmy prezentować dobrą ofertę na komplementarne usługi bądź produkty.
Rejestracja
Pozyskałeś właśnie subskrybenta zainteresowanego mailem o Twoim produkcie / usłudze? Świetnie! To najlepszy moment na przekonanie go, że nic nie ryzykuje zgadzając się na rejestrację konta - demo jest darmowe, zawsze może zrezygnować itp. itd. Zmuszanie użytkownika do rejestracji przy zakupach w sklepie internetowym obniża konwersję o co najmniej 30%. Dlatego też przesuń rejestrację konta na moment po zakupie. Oczywiście w każdym niemal sklepie (podobnie w ICEberg CMS) użytkownik może dokonać zakupu bez rejestracji. W momencie, gdy już jednak kupił podaj mu argumenty za tym, że kolejne zakupy będą lepsze / tańsze, jeżeli zarejestruje konto.
Budowa bazy subskrybentów
Jeżeli pierwsza konwersja nie doprowadziła Cię jeszcze do pozyskania adresu mailowego użytkownika i zapisania go na newsletter ten moment jest dobry na zrobienie tego.
Łatwo przekonać do subskrypcji osobę, która właśnie zakupiła coś w Twoim sklepie, czy też wysłała zapytanie ofertowe.
Warto powiązać tutaj argumenty za dołączeniem do mailingu z komunikatem, który przekonał użytkownika do pierwszej konwersji. Np. jeżeli użytkownik kupił w pierwszym kroku router możesz zaproponować tutaj subskrypcję newslettera o tematyce bezpieczeństwa sieci bezprzewodowych.
Poinformuj użytkownika o tematyce newslettera, częstotliwości jego wysyłki oraz jego charakterze. Jeżeli będziesz wysyłał oferty promocyjne to komunikat będzie inny niż gdy będziesz wysyłał artykuły edukacyjne. Wysyłanie ofert zamiast wartościowych materiałów może zostać bowiem uznane przez użytkownika za SPAM, co nie tylko sprawi, że się wypisze, ale może też oznaczyć mailing jako spam i zaszkodzić naszej reputacji.
Newsletter powinien być podzielony na grupy tematyczne - odpowiadające zainteresowaniom grupy docelowej, a z drugiej strony tematom w których będziesz pisał. Uważaj jednak - stworzenie 10 grup newslettera sprawi, że będziesz musiał wysyłać 10x więcej wysyłek niż, gdy grupa ta będzie jedna. Użytkownicy z grupy “routery” nie dołączyli do niej dlatego, że chcieliby otrzymywać informacje o akcesoriach.
Najlepiej oczywiście gdy informacje te trafiają wszystkie do jednej centralnej bazy informacji o subskrybentach połączonej z aplikacją marketingową, z której regularnie wysyłasz mailing do wszystkich grup.
Inne pomysły
- Podziękuj za konwersję. To właściwie element obowiązkowy - bez względu na branżę i rodzaj konwersji. Może to być jednak jedyny komunikat tej podstrony. Możesz to zrobić w wyjątkowy, perswazyjny, świetny sposób - wtedy wzmocnisz pozytywne odczucia klienta.
zrzut ekranu pokazujący podziekowanie za konwersję
- Wyślij maila z podziękowaniem za subskrypcję. Zrobi to za Ciebie automatycznie system. W tym mailu możesz jednak użytkownika o coś poprosić lub zaoferować mu coś więcej.
- Personalizuj stronę po konwersji - używając danych pozyskanych w pierwszym kroku. Wtedy Twoje argumenty będą skuteczniejsze jak to bywa zawsze ze spersonalizowanym komunikatem.
- Rabat w zamian za polecenie - zaoferuj użytkownikowi rabat lub zwrot części zapłaty w zamian za polecenie produktu lub usługi znajomemu.
- Upgrade - zaoferuj zwiększenie poziomu pakietu, który został właśnie kupiony - czyli np. pokaż wyższe pakiety.
- Rezerwacja - thank you page może też być squeeze page’em. Czyli może służyć do zapisywania się np. na webinar z inżynierem, który przedstawi demo produktu.
- Kolejne kroki - przedstaw kolejne kroki, które wydarzą się po przesłaniu np. zapytania ofertowego przez klienta.
- Ankieta. Poproś użytkownika o wypełnienie ankiety. Ankieta ta może dalej profilować lead w Twojej aplikacji marketingowej.
- Lista oczekujących - pokaż użytkownikowi jego “numerek” na liście oczekujących w kolejce. Fajnie na zwiększenie zasięgu działa komunikat: “udostępnij tą stronę dalej a otrzymasz dostęp szybciej. Sprawdzić kto udostępnił stronę możesz ręcznie, ale możesz to zrobić też w połączeniu z silnikiem strony - i np. dać użytkownikowi dostęp od razu jeżeli tylko udostępni posta na Facebooku. Najciekawiej jednak brzmi opcja mieszana - przeskoczyć o x miejsc w kolejce za każde udostępnienie.
zrzut ekranu pokazujący miejsce na liście oczekujących
Jak zrobić to (wszystko) w ICEberg CMS?
Zacznijmy pokrótce od tego jak stworzyć podstrony generujące leady w ICEberg CMS.
Moduły konwersji w ICEberg CMS
Zapis na newsletter
Zapis na newsletter możesz zrealizować w postaci podstrony z formularzem, na którą przekierujesz użytkownika poprzez przesłanie mu linka lub pokazanie przycisku, w który kliknie użytkownik.
podstrona zapisu na newsletter (moduł ICEberg CMS, serwis: marketing101.pl przed zmianami)
Podstronę zapisu na newsletter dodasz w strukturze, w nowym folderze - wybierając z menu rozwijanego: “Newsletter”
struktura w systemie ICEberg CMS
Downloader
downloader na stronie krakweb.pl
Pliki do pobrania skonfigurujesz również z poziomu struktury - dodając nową podstronę i konfigurując ją.
ICEberg CMS moduł downloader i pola do wyboru
Moduł downloader ma już predefiniowane pola z których możesz skorzystać.
Możesz zdefiniować:
- tytuł podstrony,
- okładkę - obrazek treści
- opis, w którym warto zawrzeć spis treści i opis publikacji
- pola formularza - ich nazwy, typ oraz to czy są obowiązkowe
- plik do pobrania
- treść maila którego otrzyma użytkownik.
Formularze
W ICEberg CMS możesz stworzyć niemal dowolnie skonstruowany formularz. Formularz ten może być podstroną lub widgetem, który wstawiasz następnie w dowolnym miejscu na stronie - np. w tekście lub popupie.
formularze dostępne na stronie krakweb.pl
Zbieranie numerów telefonów przez stronę www
Rośnie popularność narzędzi służących do zbierania leadów w postaci numerów telefonów. Efektem pozostawienia takiego numeru telefonu może być generalnie kilka różnych wydarzeń. Najlepsza i najdroższa też opcja - zestawia połączenie pomiędzy właścicielem strony, a klientem, który zostawił swój numer telefonu. Jej prostszą wersją jest wysłanie właścicielowi strony SMSa z prośbą o oddzwonienie. I tą właśnie opcję proponujemy jako moduł ICEberg CMS nie wiążący się z dodatkowymi kosztami abonamentowymi, kosztujący tylko kilka groszy za każdego wysłanego SMSa.
zrzut ekranu ze strony krakweb.pl
Blokowanie dostępu do treści
Z naszego doświadczenia jest to jak do tej pory jeden z najskuteczniejszych sposobów na szybką budowę bazy subskrybentów. Połączenie pożądanego artykułu poradnikowego z blokadą dostępu do jego treści pozwoliło nam pozyskać 2900 subskrybentów w jednym z naszych serwisów i sprawiała, że na tej liście mailingowej pojawiało się około 100 osób miesięcznie (obecnie serwis marketing101.pl nie jest przez nas aktualizowany). Jest to jednak funkcja bardzo specyficzna. Działa na grupie konsumentów, na firmach znacznie słabiej. Użytkownicy starają się też obchodzić zabezpieczenie, część z nich wypisuje się po zapisaniu i przeczytaniu artykułu. Blokada dostępu do artykułu może być widziane jako wymuszanie zapisu i negatywnie postrzegane przez użytkowników. Jeśli wartość artykułu jest jednak duża, a obawa przed subskrybcją niewielka - to doskonały pomysł.
artykuł niedostępny dla wszystkich - moduł ICEberg CMS, serwis: marketing101.pl
Konwersja po konwersji w ICEberg CMS
Każda z powyższych czynności jest możliwa w ICEberg CMS - naszym autorskim systemie zarządzania treścią dla stron firmowych i korporacyjnych. ICEberg daje możliwość gromadzenia leadów marketingowych i sprzedażowych z wielu modułów dostępnych w CMSie.
Konfiguracja strony Thank You Page w ICEberg CMS
W modułach lead generation w ICEberg CMS możesz określić stronę podziękowania. Wybrane moduły dają możliwość skonfigurowania krótkiej strony podziękowania. Ciekawszą jednak opcją jest możliwość przekierowania użytkowinika na dowolnie skonfigurowaną osobną podstronę stworzoną w strukturze. Daje to pewność, że wizyta użytkownika oraz konwersja zostaną prawidłowo odnotowane w statystykach takich jak np. Google Analytics bez dodatkowych prac.
W przypadku modułu formularze stronę podziękowania tworzymy osobno w strukturze, a następnie wklejamy link do niej w polu w module. Dzięki temu strona thank you page może mieć dowolną funkcjonalność - może to być podstrona stworzona z użyciem dowolnego modułu (lub kombinacji modułów).
zrzut ekranu z silnika ICEberg CMS
Edycja szablonów maili systemowych
Maile systemowe takie jak potwierdzenia subskrypcji możesz w ICEberg CMS edytować. Możliwości te znajdziesz w zakładce System / E-maile. Możesz w nich używać nie tylko formatowania, ale też zmiennych takich jak nazwa strony, ale też możesz je personalizować z użyciem danych użytkownika pozyskanych przez formularz. Listę dostępnych w każdym mailu zmiennych podpowie Ci system. Takie funkcje ICEberg CMS pozwalają na stworzenie elementów automatyzacji komunikacji marketingowej wewnątrz samego systemu CMS bez zewnętrznych rozwiązań.
zrzut ekranu z silnika ICEberg CMS
Strona podziękowania w formie Squeeze Page
Korzystając z tego, że z formularza możesz użytkownika przekierować na dowolną podstronę będącą thank you page - możesz np. pokazać mu formularz zapisu na webinar. Formularz taki łatwo zrobisz z użyciem modułu:”Formularze”. Dobra rada: podziel strukturę serwisu nie tylko wg tematyki, ale też względem typu podstron. Strony typu squeeze page możesz zgromadzić w jednej osobnej podkategorii, żeby nie pomieszały się z innymi.
zrzut ekranu z silnika ICEberg CMS
Co możemy dla Ciebie zrobić?
Chętnie usłyszymy o Twoim projekcie.
Zapraszamy do galerii na naszym Pintereście: