Czym są linki witryny?
Linki witryny to odnośniki pojawiające się przy wybranych wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Pojawiają się dla najbardziej wartościowych serwisów pierwszej strony wyników, zwykle tylko pierwszej trójki wyników.
3 korzyści z linków witryny
Dla właściciela witryny uzyskanie wyników dodatkowych w postaci linków witryny jest wartościowe z kilku powodów.
Po pierwsze jego serwis zajmuje większą powierzchnię SERP-a (Search Engine Result Page - czyli strony wyników wyszukiwania). Im większa zajmowana powierzchnia tym większa szansa kliknięcia - to oczywiste. Osobiście traktuję powierzchnię pierwszej strony wyników wyszukiwania jak powierzchnię reklamową, jednak na tyle szczególną, że to w dużej części od działań webmastera zależy jaką powierzchnię zajmiemy.
Po drugie, co już wyżej wspomniałem zwiększa się użyteczność wyników wyszukiwania i szansa kliknięcia. Dla właściciela strony jest to istotne bo skraca się czas dotarcia do podstrony z właściwą treścią. Innymi słowy: Google uważa się za tak mądrego, że sprawdził już co jest wartościowe w danym serwisie, a co nie i wskazuje miejsca wartościowe, żeby odwiedzającemu było szybciej i łatwiej.
Po trzecie zwiększa się jakość wyników wyszukiwania w jeszcze jednym aspekcie: szansy na zaprezentowanie oczekiwanego przez szukającego rezultatu. Bo przecież nie zawsze internauta wpisując nazwę firmy szuka jej danych kontaktowych czy strony głównej. Często poszukuje działu kariera, oferta, czy też np. referencje lub portfolio. Pokazanie się tych działów witryny firmowej w postaci linków witryny daje większą satysfakcję użytkownika i większą szansę kliknięcia w wynik wyszukiwania, a zatem przejście na stronę firmy.
Kiedy i dlaczego wyświetlają się w wynikach wyszukiwania?
Linki witryny pojawiają się w wynikach wyszukiwania przede wszystkim na hasła w których mamy (jako serwis) istotną przewagę nad konkurencją. Takimi hasłami są najczęściej: nazwa firmy, imię i nazwisko, nazwa unikalnego produktu lub usługi naszej firmy.
Co decyduje o wyświetlaniu się linków witryny? Przede wszystkim wysoka wartość strony głównej, oraz kilku głównych działów serwisu. Często mimo, że strona główna jest wartościowa to Google nie pokazuje podstron ze względu na to, że nie ma takich, które wyróżniają się jakością. Aby wyróżnić wybrane podstrony serwisu warto przede wszystkim rozsądnie zaplanować linkowanie strony. Ważne są zarówno linkowanie wewnętrzne jak i zewnętrzne. Linkowanie wewnętrzne będzie polegać przede wszystkim na wskazaniu poprzez linki ze strony głównej (jest to najbardziej wartościowa podstrona serwisu) tylko wybranych najważniejszych działów (podstron). Powinno to być kilka (5-10) podstron. W taki sposób wskazujemy zarówno internautom, jak i (co w tym wypadku równie ważne lub ważniejsze) robotowi wyszukiwarki Google odwiedzającemu stronę, które strony są najbardziej wartościowe.
Linkowanie zewnętrzne w tym wypadku ogranicza się tylko (lub raczej aż, bo to niełatwe) do pozyskania wartościowych linków przychodzących z interesującymi nas anchorami (słowami na które jesteśmy polinkowani) do podstron serwisu.
Już teraz możesz sprawdzić czy Twoja witryna posiada linki witryny w wynikach wyszukiwania. Wpisz w wyszukiwarkę Google nazwę Twojej firmy. Nie wątpię, że Twoja firma pojawi się jako pierwsza (jeżeli tak nie jest czas poważnie porozmawiać z Twoim webmasterem i zadziałać!). Ale czy na pewno pokażą się linki witryny?
W tekście zaprezentowałem kilka przykładów linków witryny dla serwisów wykonanych przez Krakweb.pl dla naszych klientów.