Wprowadzenie (Co to jest CMS)
System CMS (Content Management System) umożliwia sprawne tworzenie, redagowanie i publikowanie treści w sieci. Składa się on z panelu zarządzającego oraz strony internetowej, na której opublikowane są treści. System ten pozwala na łatwe zarządzanie treściami za pośrednictwem panelu administracyjnego:
Co to jest katalog uploads w CMS
Do przechowywania przesłanych plików w systemie zarządzania treścią, takim jak WordPress lub Joomla, służy tzw. uploads. Te pliki mogą być różnego typu, np. zdjęcia, filmy, dźwięki czy dokumenty. Sposób ich organizacji zależy od konkretnego CMS. Na przykład, w WordPressie pliki są zwykle przechowywane w folderze "uploads", a następnie dzielone według roku i miesiąca ich przesłania. W autorskim systemie ICEberg CMS katalog uploads prezentuje się w następujący sposób. Po uploadzie np. zdjęcia, gdy wykorzystamy go w określonym module, zostanie on zduplikowany.
Co zrobić, aby posiadać katalog uploads na localu
Domyślnie większość zawartości katalogu uploads jest wpisana w plik .gitignore w repozytorium, aby niepotrzebnie nie zwiększać jego rozmiaru:
W celu uzyskania dostępu do katalogu uploads, należy skontaktować się z osobą posiadającą uprawnienia do tego, aby przesłać tobie cały ten katalog w formie skompresowanej, następnie wypakować go i zastąpić zawartość poprzedniego katalogu tą, którą otrzymałeś.
Zawartość katalogu uploads. Porównanie serwera i locala
Poniższe zrzuty ekranowe pokazują różnicę zawartości pomiędzy serwerem, a localem:
Local
Serwer
Komentarz
Jak widać powyżej, plik .gitignore zapewnia nam porządek na localu. Nie posiadamy u nas na komputerze żadnych niepotrzebnych rzeczy wrzuconych przez innych użytkowników, programistów.
Jak prowadzić uporządkowane repozytorium
Nazywać pliki i katalogi w taki sposób, aby inni użytkownicy mogli łatwo zrozumieć ich przeznaczenie i sposób działania.
Kluczowe w odnajdywaniu się w repozytorium jest odpowiednie i trafne nazewnictwo plików i katalogów, aby było wiadomo co gdzie się znajduje. Można dzielić repozytorium na różne sposoby, np. na typy rozszerzeń, przeznaczenie itd. Ważne jest jednak, aby być konsekwentnym i nie mieszać niczego, tylko trzymać się narzuconego sposobu. Dla przykładu repozytorium publiczne od Google:
Używać znaczników lub oznaczeń wersji, aby łatwo było odnaleźć konkretne wersje plików.
Jednym z najczęściej stosowanych sposobów oznaczeń wersji jest używanie tzw. etykiet. Etykiety to specjalne oznaczenia, które można przypisać do konkretnych commitów w repozytorium. Mogą mieć one postać:
“1.0.0”
lub
“1.14.4-beta”
etc.
gdzie kolorem pomarańczowym oznaczona jest wersja oficjalna, a czerwonym wersja testowa, “beta”.
Stosować dobry system kontroli wersji, taki jak Git, aby mieć możliwość śledzenia zmian i rozwoju projektu.
Git (https://git-scm.com) jest jednym z najpopularniejszych systemów kontroli wersji, ze względu na to, iż jest on darmowy i niezawodny. Oprócz Gita istnieją jeszcze inne systemy, takie jak: Subversion, Mercurial, Perforce itd. Umożliwiają one tworzenie kopii zapasowych plików i kodu źródłowego w trakcie pracy nad projektem, śledzenie historii zmian, zespołową pracę nad projektem i wiele innych.