Content marketing - redefinicja marketingu
Content marketing (marketing treści) to nowy król. Nowa strategia marketingu opiera się na pozyskiwaniu nowych klientów poprzez publikowanie wartościowych treści, które odpowiadają na potrzeby konsumentów. Pozwala na zbudowanie długotrwałych relacji z klientami, zwiększa zaufanie do firmy jako partnera biznesowego. Wreszcie przekonuje do skorzystania z oferty firmy.
Jeśli myślisz o content marketingu jako o pojedynczych inicjatywach związanych z tworzeniem treści, to jesteś w błędzie. Content marketing jest strategią, która wynika ze strategii marketingowej firmy. Wspiera firmę w realizowaniu celów biznesowych. Dlatego działania content marketingowe należy planować tak, aby wywoływały określony wpływ na konsumenta, a przez to generowały zyski.
Aby Twoja strategia marketingu treści była skuteczna, musisz oferować klientom coś więcej niż zestaw porad. Prowadź dialog, staraj się usłyszeć, czego w danej chwili potrzebują. Skuteczny content marketing można przyrównać do relacji między przyjaciółmi. Kiedy się z nimi spotykamy, oczekujemy, że nas wysłuchają. Jeśli ignorują nas i nasze potrzeby, mówią tylko o sobie, to rezygnujemy z utrzymywania z nimi relacji.
„Pamiętaj, że odwiedzający to nie maszyny przetwarzające informacje, lecz żywe istoty, które czują, wierzą, mają problemy, przeżywają zniechęcenie, szukają nadziei i chcą posłuchać prawdziwej osoby” - Dariusz Pyzurkiewicz, dynanet.pl
Korzyści z content marketingu
Dlaczego content marketing może okazać się niezwykle skuteczną strategią marketingową? Ponieważ daje korzyści obydwu stronom. Kiedy tworzysz i dostarczasz treści odpowiadające na potrzeby użytkowników, udzielasz odpowiedzi na najbardziej nurtujące ich pytania, nawet na te, które wiążą się ze specjalistyczną wiedzą (dostępną niegdyś jedynie jako eksperckie know-how), dajesz im realną wartość, która przedkłada się na ich życie. Pomagasz im. Zmieniasz ich nawyki, kształtujesz ich styl życia.
A co zyskujesz w zamian?
- Budujesz wizerunek eksperta w sieci i poza nią – wyróżniasz się w tłumie, zdobywasz przewagę nad konkurencją,
- Budujesz świadomość i rozpoznawalność marki – znajdziesz się w świadomości klienta, kiedy będzie dokonywał wyboru,
- Pozyskujesz nowych i utrzymujesz dotychczasowych klientów – poznając i odpowiadając na ich potrzeby, stworzysz relacje i zachęcisz ich do powrotu,
- Generujesz leady sprzedażowe – skłaniasz odwiedzających do podania swoich danych kontaktowych.
Typy treści. Jakie treści tworzyć i udostępniać?
W ramach strategii content marketingowej możesz tworzyć treści w różnej formie: tekstu, audio, video, grafik czy aplikacji. Jeżeli decydujesz się na umieszczenie artykułu zawierającego tekst, wzbogać go o dodatkowe formaty - video czy grafiki.
Okazuje się bowiem, że Internauci dzielą się chętniej treściami wzbogaconymi o grafikę niż suchym tekstem. Firmy Zabisco i 3M przeprowadziły badania nad skutecznością treści wizualnych. Wynika z nich, że aż 90% informacji, które docierają do naszego mózgu, to właśnie treści wizualne - nasz mózg przetwarza je 60 000 razy szybciej niż tekst.
Wśród najbardziej angażujących rodzajów treści znajdują się poradniki, e-booki, case studies, raporty, badania, słowniki, FAQ, czyli treści o charakterze edukacyjnym oraz artykuły, które mają inspirować lub dostarczać rozrywki.
Przykładem treści w formie aplikacji jest Calculator Size stworzony przez firmę Evans.co.uk, zajmującą się sprzedażą odzieży dla puszystych kobiet. Narzędzie pozwala kobietom na sprawdzenie typu swojej sylwetki i dopasowaniu do niej ubrania. Dzięki postawieniu na taką formę firma Evans.co.uk stała się liderem w zakresie sprzedaży i zwiększyła świadomość swojej marki.
Przykład FAQ na dynanet.pl
Kanały promocji. Gdzie udostępniać i promować treść?
Do udostępniania unikalnej treści możesz wykorzystać różne miejsca, nie tylko sieć. Ale pamiętaj, że korzystając z wirtualnej przestrzeni masz większe szanse na dotarcie do szerokiej grupy potencjalnych klientów oraz zmniejszenie kosztów przeprowadzanych działań promocyjnych.
Wykorzystaj więc stronę firmową lub bloga. Jednak samo wrzucenie na własną domenę nie pomoże Twojej treści w przebiciu się przez niekończące się ilości materiałów udostępnianych każdego dnia. Dlatego pomóż swoim odbiorcom w dotarciu do niej, użyj do promocji mediów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy Instagram. Dzięki serwisom społecznościowym szybko i łatwo przekażesz informacje o swoich działaniach. Możesz skorzystać też z innych sposobów promowania treści marketingowych:
- gościnnego publikowania wpisów na popularnych blogach o podobnej tematyce,
- publikowania artykułów gościnnych na portalach związanych z Twoją branżą,
- wysyłania mallingów,
- prowadzenia dyskusji na forach internetowych,
- dodawania informacji o wartościowych treściach w Google News.
Przykład promowania treści marketingowej przez Facebooka
Jak sprawić, aby zauważyli Cię odwiedzający?
Aby dostarczać swoim odbiorcom treści, które będą przez nich uznane za wartościowe, musisz poznać swoją grupę docelową. Usłysz jej wewnętrzny głos, zastanów się, czego potrzebuje w danym momencie. Pamiętaj, że prowadzenie działań content marketingowych polega na tworzeniu treści dla innych - nie dla siebie.
Dla rozpoznania swojej grupy docelowej, jej potrzeb, stwórz model persony, który będzie Twoim idealnym klientem fikcyjnym. Zacznij od określenia najważniejszych cech demograficznych: wieku, płci, zainteresowań, czy też miejsca zamieszkania. Możesz też pokusić się o wstawienie na koniec zdjęcia modelu swojej persony.
Jak działa model persony w praktyce? Załóżmy, że twoja grupa docelowa składa się z kobiet w wieku od 25-40 lat, które interesują się modą. Do wyszukiwania informacji na temat mody korzystają one z Facebooka oraz stron firmowych i blogów. Możemy wnioskować, że nasza persona zainteresuje się newsami ze świata mody czy stylizacjami odzieżowymi oraz niektórymi odniesieniami do znanych producentów.
Kiedy już stworzysz treści dopasowane do zainteresowań grupy docelowej Twojej firmy, pamiętaj o ich optymalizacji pod kątem SEO. Umieść w nich często wyszukiwane słowa kluczowe. Do znaleznia fraz kluczowych wykorzystaj Google Adwords, Google Trends. Dzięki temu będzie można trafić na Twoją stronę z wyników wyszukiwania wyszukiwarki.
Nie nastawiaj się na szybkie efekty strategii content marketingowej
Strategia content marketingu jest długotrwałym procesem tworzenia i dostarczania treści w celu zdobycia i zaangażowania kupujących. Dlatego nie oczekuj natychymiastowej poprawy wyników. Aby zdobyć przewagę nad konkurencją, działaj konsekwentnie, twórz wartościowe treści regularnie i regularnie analizuj efektywność swoich działań. Używaj do tego narzędzi analitycznych - dzięki nim dowiesz się, które treści cieszą się największym zainteresowaniem.
Google Analiytics
Jednym z narzędzi analitycznych jest Google Analytics. Używając go dowiesz się, jak często użytkownicy odwiedzają Twoją stronę i decydują się na pobranie materiałów, które udostępniasz.
Google Analytics, Jak rozpocząć analizę ruchu na stronie
7 kroków do skutecznego przeprowadzania strategii content marketingowej
Jak skuteczenie stworzyć, wdrożyć i prowadzić strategię content marketingową? Musisz pamiętać o kilku podstawowych korkach - ustaleniu celów biznesowych, stworzeniu planu działania i wyborze taktyki, a także o systematycznym tworzeniu i publkowaniu treśći i ich promocji. Skuteczność prowadzonych działań sprawdzisz dzięki analizie ruchu na stronie.
Krok 1: Ustalenie celów biznesowych
Do formułowania celów biznesowych, które chcesz osiągnąć, skorzystaj z koncepcji S.M.A.R.T. Zgodnie z nią cele muszą być prosto sformułowane, mierzalne, czyli możliwe do sprawdzenia, realistyczne, a ponadto muszą stanowić wartość dla firmy oraz być określonymi w czasie. Cele biznesowe mogą być różne, w zależności od tego, na jakim etapie znajduje się Twoja firma. Przykładowe to:
- wzrost sprzedaży,
- edukowanie odbiorców na temat nowego produktu,
- zwiększenie świadomości marki albo produktu,
- budowanie wizerunku eksperta,
- budowanie wiarygodności i zaufania.
Krok 2: Ustalenie planu działania
Dowiedz się, kim są Twoi odbiorcy, poznaj ich potrzeby oraz miejsca, w których przebywają. Opracuj model klienta. Do swoich działań wdroż narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics. Działaj w social media - dzięki temu Twoi klienci na bieżąco będą wiedzieć, co u Ciebie słychać.
Krok 3: Wybór taktyki
Zastanów się nad typem publikacji. Dostosuj ją do pod kątem odwiedzających. Ustal harmonogram publikacji, w którym umieścisz tematy swoich kolejnych treści oraz częstotliwość ich publikowania.
Krok 4: Działanie
Przygotuj treści, które będą dawały Twoim odbiorcom najwięcej korzyści oraz rozwiązywały ich problemy. Następnie zoptymalizuj je i zadbaj, aby znalazły się w nich często wyszukiwane słowa kluczowe.
Krok 5: Publikacja treści
Publikuj swoją treść w różnych miejscach, wszędzie tam, gdzie znajdują się Twoi odbiorcy: na stronie firmowej, blogu czy w mediach społecznościowych.
Krok 6: Promocja treści
Informuj o materiałach, które publikujesz poprzez social media czy mailling. Śledź komentarze, które klienci pozostawiają na Facebooku czy Twitterze. Zawsze udzielaj odpowiedzi.
Krok 7: Analiza i optymalizacja
Analizuj swoje działania poprzez Google Analytics. Sprawdzaj, które treści generują największy ruch i jak ich publikacja przekłada się na sprzedaż.
Co sądzisz o tym artykule? Czy masz jakieś uwagi dotyczące marketingu treści? Podziel się nimi, pisząc komentasz. Jeśli potrzebujesz większej dawki wartościowych informacji, zapisz się na nasz newselleter: https://krakweb.com/newsletter