AdSense
Program partnerski Google umożliwiający zarabianie na stronach.
Algorytm wyszukiwarki internetowej
Zasady kierujące oprogramowaniem wyszukiwarki, umożliwiają wyszukanie i przedstawienie w odpowiedniej kolejności wyników wyszukiwania.
Alt
Tekst alternatywny pliku graficznego. Atrybut dla obrazków. Jeżeli obrazek jest linkiem to wartość ALT jest traktowana przez wyszukiwarkę jako Anchor Text. Jeżeli obrazek nie jest linkiem alt wzbogaca treść strony. Jedną z nielegalnych technik pozycjonowania jest spamowanie w alt’ach czyli umieszczanie w nich kilkunastu – kilkudziesięciu słów.
Anchor
Nazwa pod którą wyświetla się link. Tekst pomiędzy znacznikami a i /a.
AnchorPR
Wartość PR jaką przekazuje link.
Ban
Wyrzucenie całej strony z wyszukiwarki. By sprawdzić czy domena nie została zbanowana np. w google wpisujemy 'site:domena.pl'. Jeżeli nie będzie żadnego wyniku to strona wyleciała z wyszukiwarki.
Bot/Robot wyszukiwarki (np. Google)
Mechanizm wyszukiwarki, który odwiedza strony internetowe i zbiera informacje służące do oceny zawartości i jakości strony www, w celu określenia pozycji w wynikach wyszukiwania.
BL/BackLink/Linki przychodzące/Link popularity
Ilość linków prowadzących do wybranej strony. By sprawdzić rzeczywistą ilość linków można skorzystać z polecenia "linkdomain:domena.pl" w wyszukiwarce Yahoo lub"link:domena.pl" w wyszukiwarce MSN. W google używa się “link:domena.pl", jednak wyszukiwarka ta wyświetla jedynie część linków.
Cloacking
Nielegalna technika pozycjonowania polegająca na przedstawieniu innej strony robotom i użytkownikom. Zazwyczaj dokonuje się tego na podstawie rozpoznania UserAgenta.
Content – Treść zawarta na stronie („Content is the king” – „Treść jest najważniejsza”)
DC/DataCenter
Nazwa określająca bazy danych wyszukiwarek. Zazwyczaj każda baza reprezentuje nieco inne wyniki dla jednej frazy której szukamy. Dlatego niektórzy widzą inną pozycje w google niż Ty.
Doorway pages
Specjalne strony internetowe przygotowane dla uzyskania lepszych wyników w wyszukiwarkach za pomocą popularnych fraz,przekierowują one nas do innego miejsca, często o innej treści niż wynikałoby to z fraz. Gdy klikamy na adres takiej strony, zazwyczaj automatycznie przekierowani zostajemy do innej strony.
Duplicate Content
Powielenie jednej treści na wielu stronach. Gdy poziom podobieństwa obu treści jest wysoki to Google banuje stronę która skopiowała treść.
Farmy linków
Strony powstałe do masowego umieszczania linków do pozycjonowanych (pod)stron, nie posiadają merytorycznej zawartości, a jedynie olbrzymią ilość linków wychodzących.
Filtr
Jest to mechanizm obniżający pozycje strony na daną frazę za przewinienia takie jak spam, cloacking, będące nielegalnymi technikami pozycjonowania.
Fresh Site Bonus / FSB
Algorytm Google, który promuje na pewien okres młode strony. Długość tego okresu zależy od konkurencyjności fraz. Zwykle jest to około 2 miesięcy. Jeżeli w tym okresie strona nie zyska odpowiedniej ilości linków spada w wynikach wyszukiwania.
Geolokalizacja
Rozpoznanie położenia geograficznego miejsca, z którego internauta łączy się z internetem . Najczęściej odbywa się na podstawie adresu IP.
GoogleBomb
Technika masowego linkowania do strony z jednym Anchorem. W Polsce przykładami słów na które linkowano w taki sposób były m.in. kretyn (strona A.Leppera) i siedziba szatana (strona Radia Maryja). Google ręcznie usunęło jednak większość efektów Google Bomb.
Googlebot
Robot wyszukiwarki Google.
Katalog stron
niektórych osób jedyne miejsce zdobywania linków. Jeżeli linki chcesz oprzeć tylko na katalogach to staraj się wybierać tylko te z linkami bezpośrednimi i zaindeksowanymi w Google( site:katalog_stron.pl )
Katalog SEO
Jest to katalog stron który zastosował przyjazne Urle, czyli mod rewrite i słowa kluczowe w adresach podstron.
Link bezpośredni
Link o największej wartości dla pozycjonera. Kieruje on bezpośrednio na stronę. Bez żadnych przekierowań.
Link pośredni
Link który kieruje na inną stronę przez przekierowanie np. 301/302
(nieprzydatne przy pozycjonowaniu ).
Link nofollow
Określa się tak linki z atrybutem rel="nofollow"( wartość 'nofollow' została wymyślona przez Google ). Linki z takim parametrem nie mają żadnej wartości, chodź googlebot chodzi za takim linkiem.
Linkowanie wewnętrzne / linki wewnętrzne
Linkowanie w ramach tej samej domeny.
Linki wychodzące
Ilość linków prowadzących z Twojej witryny do innych stron nie powiązanych z Twoją domeną. Zwykle każdy dodatkowy link wychodzący osłabia wartość strony. Warto jednak linkować do wartościowych stron powiązanych tematycznie z naszą stroną, o wysokim rankingu i pozycji.
mod_rewrite / przyjazne urle
Technika pozwalające zamienić "brzydkie - nieprzyjazne" adresy ( index.php?parametr1=wartosc1¶metr2=wartosc2 ) na 'ładne i przyjazne' (na przykład: index.html/parametr1/wartosc1/parametr2/wartosc2.html ) w celu zwiększenia szybkości indeksowania strony.
Naturalne linkowanie
Metoda umieszczania linków zgodnie z odwzorowaniem linkowania nowej nie pozycjonowanej strony.
Niewidoczny tekst / Invisible text
Tak określamy elementy na stronie nie widoczne dla użytkownika, ale widoczne dla wyszukiwarek (np. manipulacja CSS-em i JavaScript-em ), jest wiele technik uzyskiwania tekstu niewidzialnego. Nielegalny dla Google, które też z nim walczy.
Optymalizacja stron WWW
Jest to dostosowanie (zoptymalizowanie) treści i kodu strony internetowej, lub całego serwisu (witryny), pod określonym kątem. Optymalizację strony można podzielić na optymalizację kodu i optymalizację treści.W przypadku większości popularnych programów do zarządzania treścią (CMS) optymalizację treści można przeprowadzić z ich poziomu. Optymalizacja kodu wymaga najczęściej ingerencji w kod skryptów.
Oszukany PR
Błąd w algorytmie obliczającym PR pozwala na uzyskanie fałszywej wartości. By sprawdzić czy PR jest prawdziwy, trzeba sprawdzić wygląd strony(cache) poleceniem "cache:domena.pl" w Google. Jeżeli pojawi się kopia innej strony, to oznacza to jest to oszukany PageRank.
Penalty 31/ -30
Filtr Google obniżający pozycje o 30 miejsc.
PR/PageRank
Nazwa algorytmu Google który oblicza wartość strony. Nie ma już bezpośredniego wpływu na wyniki w wyszukiwarce, wartość określa strony. PR określa się w skali 0-10. Polskie serwisy posiadają max. PR 8 . Pochodzi od nazwiska Larrego Page’a, a nie od słowa page czyli strona, jak myślą niektórzy.
Pozycjonowanie szerokie
Metoda pozycjonowania;polega na znacznym zwiększeniu zakresu pozycjonowanych fraz i słów kluczowych. Przy pozycjonowaniu szerokim nie skupia się na poprawianiu wyników wyszukiwania pojedynczych fraz. Dlatego słowa posiadające sporą konkurencję mogą nie znaleźć się na pierwszych stronach wyników. Za to do czołówki trafiają frazy niedoceniane lub tylko potencjalnie trudne. Sumaryczny efekt w postaci skierowanego ruchu użytkowników na stronę zazwyczaj wielokrotnie przewyższa tradycyjne pozycjonowanie.
Przekierowanie / Redirect
Przekierowanie użytkownika/robota na inną stronę.
Przekierowanie 301
/Redirect 301/R301 – Przekierowanie, które przenosi użytkownika/robota na nową stronę wraz z pozycją w wyszukiwarce i PR.
Reklama kontekstowa
Odmiana reklamy internetowej polegająca na dostosowaniu treści reklamy do treści wyświetlanej strony. Dzięki temu reklamodawca umieszcza swoją reklamę na tych stronach, gdzie przyciągnie ona największą uwagę. Reklama kontekstowa rozliczana jest zazwyczaj w oparciu o model płatności "za klikniecie".
Sandbox
Mityczny filtr, który znacznie obniża pozycje strony pod wiele fraz.
SEO/Search Engine Optimization
Angielska nazwa określająca zespół działań związanych z optymalizacją i pozycjonowaniem stron
SERP/Search Engine Results Page
Wyniki wyszukiwania
Mapa strony
Sitemap– Jest to specjalnie spreparowana podstrona, na której znajdują się odnośniki do innych podstron w serwisie. Pomaga to w szybkości indeksacji stron.
Spam
Technika, która ma sztucznie podwyższyć pozycje strony na frazy nie powiązane ze stroną.
Toolbar PageRank
PageRank wyświetlany przez skrypty na stronach internetowych i toolbarach, czyli paskach - między innymi dla przeglądarek.
TrustRank/TR
Rewolucyjny algorytm, który w przyszłości ma zastąpić PageRank. Jego głównym założeniem jest szybkie oddzielenie stron spamujących z całego zbioru i ich zbanowanie.
rPR/Real PageRank
Takim skrótem określa się realny PageRank strony. Gdyż Google dla siebie wykonuje updaty PR cały czas(rPR), a wyniki pokazuje nam średnio raz na kwartał
(tPR )
Spamdesign
Masowe umieszczanie odnośników na różnych stronach (księgi gości, fora, itp… ) - nie mylić z GoogleBomb.
UserAgent
Nazwa, którą przedstawiają się roboty i przeglądarki np. Googlebot/2.1 (+http://www.google.com/bot.html)
Wynik uzupełniający
Suplement result - Osobny index stron w wyszukiwarce Google. Strony zaklasyfikowane do tego indeksu zawsze znajdują się na końcowych pozycjach. Jedna z metod walki Google ze spamem.
Zaplecze
Zbiór stron powiązanych tematycznie i treściowo ze stroną pozycjonowaną, na których pozycjoner umieszcza odnośniki do pozycjonowanych stron.