Badania rynku reklamy w Polsce
Związek Pracodawców Branży Interaktywnej - Interactive Advertising Bureau Polska przeprowadził pierwszą edycję badań dotyczących rozwoju rynku reklamy w Polsce. Badanie to miało na celu weryfikacje rozkładu środków na poszczególne media reklamowe, częstotliwości wykorzystywania poszczególnych mediów, oraz ich ocena m.in. pod względem skuteczności, oraz zasięgu.
Badania mają mieć charakter cykliczny i jak komentuje Jarosław Sobolewski, dyrektor generalny IAB Polska - "Postanowiliśmy pójść krok dalej i tym razem o rynkowe trendy zapytaliśmy marketerów, czyli ludzi, którzy są odpowiedzialni za przygotowanie i dystrybucję budżetów w firmach korzystających z usług firm stowarzyszonych w IAB. Wierzymy, że jest to wiedza, która pozwoli wszystkim podmiotom obecnym na rynku na bardziej efektywną współpracę"*.
Wyniki przedstawiają się następująco:
- 67% ankietowanych firm reklamuje się online (W 2008 r. – 66%),
- ponad 40% firm zamierza zwiększyć wydatki na reklamę internetową w II połowie 2009 roku (najlepszy wynik ze wszystkich mediów),
- 50% ankietowanych nie zmieni wydatków na online,
- 7% zmniejszy wydatki na media internetowe.
Internet - środek na kryzys
Pierwszym wnioskiem jaki się nasuwa jest fakt, że coraz więcej firm docenia Internet, jako środek reklamowy. Każda z przebadanych marek, bez względu na branżę potwierdziła korzystanie z tego kanału marketingowego. Firmy pozytywnie oceniają także skuteczność działań w Internecie. Jego wyniki są najlepsze spośród wszystkich mediów. Mimo kryzysu, który szerokim echem odbił się również na rynku reklamy - 39% zamierza zmniejszyć wydatki na reklamę - to wydatki na media internetowe zmniejszą się jedynie o 7%. Wśród ankietowanych intensywnie wykorzystujących Internet w swojej strategii komunikacji reklamowej wyniki prezentują się równie imponująco.
Jeżeli ponad 40% firm zwiększy wydatki na online w II połowie 2009 roku, to rok 2009 r. będzie kolejnym rekordowym po 2008 r. dla tego medium w Polsce. (Dane zbierane z całego rynku i pochodzą od marketerów, którzy zgodzili się wziąć udział w badaniu. Partnerem badania jest Pentor Research International SA.)
* http://www.iabpolska.pl/20091030315/42-firm-zamierza-zwiekszyc-wydatki-na-reklame-online-nowe-badanie-iab.html