Wizytówka
Strona regionu z założenia jest jego wizytówką w sieci. Jeżeli ktoś wpisuje nazwę miejscowości czy jednostki administracyjnej w Googlach, to zazwyczaj w pierwszych wynikach znajduje link do oficjalnej strony poszukiwanego regionu. Z tego względu strona ta powinna być reprezentacyjna, a wpływ na to mają następujące czynniki:
- estetyka strony - strona powinna mieć layout przyjazny dla oka,
- przejrzystość - czyli to, w jakim stopniu projekt ułatwia wyszukiwanie informacji przez odwiedzających,
- wartościowe informacje - informacje, które znajdują się na stronie powinny posiadać dużą wartość merytoryczną,
- wizualna identyfikacja regionu - zabieg, dzięki któremu odbiorca może skojarzyć stronę z danym regionem; pomaga w tym na przykład dopasowanie kolorów i czcionki na stronie do tych z loga regionu.
Wiadomości regionalne
Bieżące wiadomości są w czołówce najważniejszych informacji, które powinny się znaleźć na portalu regionalnym. Mieszkańcom zastępują one regionalne gazety, czy słupy ogłoszeniowe. Dzięki tego typu treściom będą oni mogli dowiedzieć się o aktualnościach z ich regionu, czy sprawdzić “gdzie? co? i jak?”. Pozwoli to także mieszkańcom szybko znaleźć informacje o urzędach i instytucjach czy eventach. Takie informacje są także dobrym źródłem wiedzy dla turystów. Dzięki temu będą mogli się dowiedzieć jakie atrakcje czekają ich w najbliższym czasie oraz jaka pogoda będzie im towarzyszyć.
Przewodnik turystyczny
Drugi bardzo istotny rodzaj informacji, który powinien znaleźć się na stronie regionu, to wszelkiego rodzaju treści stworzone z myślą o turystach. Osoby chcące odwiedzić dany region, powinny znaleźć na jego stronie informacje dotyczące ciekawych miejsc, cyklicznych wydarzeń, czy bazy noclegowej. Mieszkańcy także są potencjalnymi turystami - na stronie będą szukali informacji o wydarzeniach kulturalnych, sportowych, oraz wiadomości gdzie mogą spędzić na przykład wolny weekend.
Must have - czyli co musi posiadać, dobra strona regionu
Jeżeli już wiesz, jaki content powinna zawierać strona, to czas zapoznać się z jej poszczególnymi elementami.
- Wizytówka (informacje ogólne) - zakładka, w której użytkownik strony będzie mógł znaleźć informacje dotyczące najważniejszych miejsc, zabytków, historii, legend, ludzi związanych i identyfikowanych z regionem. Najlepiej żeby w takich treściach, oprócz wyczerpujących, ciekawych informacji, znajdywała się także w miarę możliwości duża ilość dobrej jakości zdjęć obrazujących poruszany temat.
Zrzut ze strony: http://www.um.kutno.pl
- Miejsca - na mapie (może być wtyczka z Google maps) powinny zostać umieszczpme najważniejsze miejsca dla regionu. Oprócz zabytków, mogą to być także miejsca oferujące nocleg, usługi gastronomiczne, czy też budynki administracji miejskiej. policji, straży miejskiej, a także szpitale. Poniższy zrzut przedstawia “kafelkowy” link do mapy.
Zrzut ze strony: http://www.karpacz.pl/
- Przewodnik - to element oparty o mapę z dużą ilością zdjęć. Pozwoli na wirtualny spacer po interesującym użytkownika obszarze. Poniższy zrzut przedstawia ujecie z wirtualnego przewodnika po mieście Dzierżoniów.
Zrzut ze strony: http://www.dzierzoniow.pl/
- Prognoza pogody - proste narzędzie, za to bardzo przydatne zarówno dla mieszkańców jak i dla turystów.
Zrzut przedstawiający prognozę pogody na stronie Magiczny Kraków: https://pl.pinterest.com/pin/215891375865034762/
- Wydarzenia - element, który można stworzyć w postaci kalendarium. Dzięki niemu można dowiedzieć się o zbliżających się wydarzeniach, a także sprawdzić co działo sie w przeszłości (zwłaszcza przy pomocy dołączonej do wydarzenia galerii zdjęć czy też nagrań video).
Zrzut ze strony: http://www.um.kutno.pl
- Życie miasta - w takim miejscu, dobrze jest umieścić galerie, artykuły, blogi oraz vlogi, które mogą być prowadzone zarówno przez osoby pełniące bardzo ważne funkcje, jak i przez grupy działające na przykład w ramach ośrodka kultury.
Zrzut strony Łódź bloguje: https://pl.pinterest.com/pin/215891375863738330/
- Pozostałe zakładki - mogą być nimi na przykład: sport, władze, komunikacja. Czyli węższe działy, w których znajdować się będą specjalistyczne treści na dany temat.
Zrzut ze strony: http://www.dzierzoniow.pl
Dodatkowo atutem strony będą takie funkcjonalności jak:
- Newsletter - dzięki któremu użytkownik strony będzie mógł dostawać powiadomienia odnośnie interesujących go kwestii (np. wydarzenia w mieście/zabytki/z życia gminy)
Zrzut ze strony: http://www.karpacz.pl/
- Wyszukiwarka - za jej pomocą odwiedzający stronę będzie mógł po wpisaniu słów kluczowych wyszukać interesującą go frazę w tytule i treści podstron (aktualności, artykułów, miejsc, galerii). Wyniki wyszukiwania mogą prezentować się w postaci strony wyników wyszukiwania.
Zrzut ze strony: http://www.dzierzoniow.pl/
Istotna kwestia to możliwość dotarcia do większości informacji z kilku poziomów. Przykładowo do informacji o jakimś wydarzeniu można trafić z kalendarium, zakładki wydarzenia, lub galerii zdjęć, czy z informacji turystycznych.Wszystkie te elementy muszą jednak zostać przyporządkowane big idea, czyli wartościom, które chce podkreślać miasto.
Nasze rozwiązanie
Z racji tego, że nawigacja jest ważnym elementem portali, poniżej proponujemy pewne rozwiązanie przemieszczania się między różnymi elementami stron. Dzięki takiemu rozwiązaniu, użytkownik będzie mógł dotrzeć do jednego miejsca na stronie na kilka sposobów.
Źródło: opracowanie firmy Krakweb