Algorytm wyszukiwarki Google jest skomplikowany i wieloskładnikowy. Czynniki wpływające na wysokie pozycje nie są w pełni znane. Eksperci SEO na podstawie wieloletnich doświadczeń i eksperymentów przeprowadzonych w kampaniach określili jednak dobre praktyki, które trzeba stosować, żeby być wysoko w wynikach wyszukiwania.
Co to jest techniczne SEO? Definicja
Techniczne SEO to działania związane z architekturą serwisu internetowego, wpływające na lepsze dostosowanie do oczekiwań i wytycznych wyszukiwarki Google. Są to działania, które ułatwiają indeksowanie stron, przyspieszają ich renderowanie, crawlowanie i indeksowanie przez boty wyszukiwarki.
Dlaczego SEO Techniczne jest ważne?
SEO techniczne pomaga...
- Wyszukiwarce pomaga lepiej i szybciej indeksować treść serwisu.
- Serwisowi pomaga osiągać lepsze pozycje w wyszukiwarce. Google wyżej ocenia strony dobre technicznie.
- Użytkownikom pomaga łatwiej korzystać z serwisu. Czynniki technicznego SEO są powiązane bezpośrednio z UX (użytecznością, user experience). Strony dobre w aspekcie technicznym są szybsze, łatwiejsze w obsłudze. Satysfakcja ich użytkowników jest wyższa.
- Zdobywać większe zaufanie użytkowników (brak błędów, szybkość, certyfikat SSL budują reputację).
Kiedy myśleć o Technicznym SEO?
Problematykę przedstawioną w tym artykule powinni znać nie tylko specjaliści SEO. Warto pamiętać o tych aspektach wybierając dostawcę strony internetowej, wybierając CMSa, sprawdzając serwis przed publikacją, robiąc audyt SEO.
Przyjazne adresy URL
Przyjazny adres URL to podstawa pozycjonowania. Adresy powinny być krótkie, wręcz łatwe do zapamiętania i odzwierciedlać nazwę podstrony, której dotyczą.
Adresy URL nie powinny zawierać polskich znaków, spacji, znaków specjalnych, dużych liter. Spacje (i znaki specjalne) w adresach URL powinny być zastąpione myślnikami (nie podkreślnikami).
System CMS przyjazny dla SEO powinien automatycznie tworzyć przyjazne adresy zgodnie z dobrymi praktykami i pozwalać na zmianę adresów URL oraz tworzyć automatycznie przekierowania w przypadku zmiany adresu URL.
zrzut ekranu z systemu ICEberg CMS 5 - opcje SEO podstrony (contentu)
W ICEberg CMS dobre praktyki w zakresie przyjaznych adresów URL są obecne od samego początku - od około 15 lat istnienia CMSa. W wersji 5 system jest w pełni zgodny z potrzebami i wytycznymi ekspertów SEO. Dowiedz się więcej - umów się na konsultację
RWD Wersja responsywna serwisu internetowego
Istnieją takie możliwości technologiczne jak AMP (Accelerated Mobile Pages od Google) oraz dedykowana wersja mobilna serwisu. Oba jednak mimo zalet nie stały się standardem. AMP jest raczej dodatkiem do wersji responsywnej, a dedykowana wersja mobilna serwisu jest w mojej opinii zbyt kosztowna do realizacji i problematyczna w utrzymaniu, przy jednocześnie stosunkowo niewielkich korzyściach, żeby zastąpić RWD. RWD (Responsive Web Design) stał się standardem stron dostosowanych do różnorodnych urządzeń - w szczególności urządzeń mobilnych.
Szybkość i mobilność serwisu są oceniane przez wyszukiwarkę Google, a Google Search Console pokazuje ile podstron serwisu (i które) nie jest wg jego narzędzia responsywne, co ma wpływ na ocenę tych podstron oraz całego serwisu i w przypadku błędów niższe pozycje.
zrzut ekranu z Google Search Console dla jednego z serwisów opartych o ICEberg CMS 4, zaktualizowanego w 2021 roku.
CMS przyjazny dla SEO powinien pozwalać zarządzać w jednym miejscu serwisem internetowym w każdej wersji - na każdą rozdzielczość i w taki sposób prezentować treści i dostosowywać funkcjonalności serwisu, żeby przy niewielkim zaangażowaniu ze strony redaktora serwis wyglądał i działał bardzo dobrze na każdej rozdzielczości i każdym urządzeniu.
ICEberg CMS zarówno w panelu - w edycji treści, jak i w modułach na front endzie dostosowuje treści i funkcjonalności do różnorodnych rozdzielczości i urządzeń.
Certyfikat SSL
W ostatnich latach certyfikat SSL stał się obowiązkiem, a nie opcją. Stało się tak w szczególności dzięki zmianom w przeglądarkach internetowych, które zaczęły wyświetlać coraz bardziej agresywne komunikaty informujące o braku bezpieczeństwa w odwiedzanym serwisie, jeśli nie posiadał certyfikatu SSL (czyli zielonej kłódki widocznej w pasku adresu przed domeną).
Certyfikat SSL użytkownikom daje zaufanie, a dla wyszukiwarki Google jest to sygnał, że strona internetowa dba o bezpieczeństwo.
Obecność zielonej kłódki i https na początku adresu URL dają pewność, że dane pomiędzy urządzeniem użytkownika a serwisem internetowym i serwerem przesyłane są w zaszyfrowany sposób, co zwiększa poziom bezpieczeństwa.
zrzut ekranu: mbank.pl
Największe znaczenie certyfikat SSL ma w momencie dokonywania transakcji internetowych, czyli w sklepach internetowych oraz platformach typu Marketplace (Allegro, OLX itp.), ale również we wszystkich miejscach, gdzie występują dane osobowe - w formularzach rejestracyjnych, formularzach kontaktowych, a nawet subskrypcjach newsletterów. Dzisiejszych czasach jednak SSL jest już obowiązkowym standardem tak każdej strony internetowej. Na wskazanych wyżej szczególnych stronach transakcyjnych zbierających dane osobowe warto zrobić jeszcze więcej. Warto informować użytkowników dodatkowo o wysokim stopniu zabezpieczeń poprzez dodatkowe komunikaty i grafiki w treści. Buduje to wiarygodność i poczucie bezpieczeństwa.
Certyfikaty SSL są o dzisiejszych czasach bardzo łatwo dostępne nawet w formie bezpłatnej. Istnieje też otwarty darmowy standard certyfikatu SSL, który pozwala każdej nawet najmniejszej w firmie i najmniejszej witrynie cieszyć się bezpieczeństwem i zaufaniem użytkowników.
System CMS przyjazny dla SEO pozwala na łatwe i szybkie włączenie certyfikat SSL w domenie.
W Krakweb dodajemy za darmo certyfikat SSL do każdego pakietu hostingowego i do każdego serwisu internetowego instalowanego na naszym serwerze. Dbamy też o jego przedłużanie.
Realizując serwisy internetowe, każdemu nowo instalowanemu serwisowi instalujemy i włączamy certyfikat SSL przed uruchomieniem serwisu.
Sitemap.xml - plik mapy serwisu dla wyszukiwarki Google
Plik sitemap.xml to mapa serwisu dla bota wyszukiwarki Google. Plik ten jest listę podstron serwisu wszystkich adresów URL, które chcemy zaindeksować w wyszukiwarce Google.
Mapa strony dla wyszukiwarki ma na celu przyspieszyć i ułatwić botom poznanie listy adresów potrzebnych do zainteresowania.
Porady w zakresie pliku sitemap.xml
- Mapy dużych serwisów internetowych powinny być podzielone na mniejsze części.
- Jeden plik sitemap.xml powinien zawierać nie więcej niż 50 000 adresów. Wynika to szczególności z tego, że większe pliki XML mogą być trudne do otwierania pobierania czy parsowania.
- Na wiele plików sitemap.xml dzielimy też mapy serwisów wielojęzycznych. W takim wypadku każda wersja językowa ma swój osobny plik sitemap.xml
Podzielenie z mapy na wiele plików posiada wiele zalet, ale w szczególności pozwala na utrzymanie porządku logicznego i kontroli nad stanem zainteresowania naszego serwisu. Google Search Console (dawne Google Webmaster Tools) możemy sprawdzić statystyki indeksowania poszczególnych sitemap.
zrzut ekranu z systemu ICEberg CMS 5 - plik sitemap.xml dla serwisu spel.com.pl
Sitemapa nie musi być zawsze pod adresem sitemap.xml. Jeśli tych sitemap jest w serwisie wiele, to przecież tylko jedna z nich mogłaby mieć taki adres. Ważne jest, żeby wyszukiwarka Google znała adres głównej mapy serwisu oraz żeby w tej głównej mapie znalazły się linki do wszystkich sitemap. Adres pliku sitemap.xml podajemy Google Search Console, a po podaniu jej wyszukiwarce sprawdzamy, czy Google potwierdził, że adres i format jest poprawny poprzez wyświetlenie liczby wskazanych w niej elementów.
Podając adres sitemapy wyszukiwarce Google, warto sprawdzić, czy liczba adresów URL, które Google widzi w sitemapie, zgadza się ze stanem faktycznym. Może być bowiem tak, że Google nie czyta sitemapy w pełni - na przykład przez błąd w formatowaniu pliku lub jednym z adresów jednym z rekordów pliku XML.
W sitemapie znajdują się poza adresami URL przypisane do każdego z nich informacje takie jak data ostatniej modyfikacji tej podstrony oraz częstotliwość aktualizacji strony, która w efekcie mówi wyszukiwarce Google jak często daną stronę odwiedzać (co w efekcie pozwala zarządzać Crawl Budget’em).
System CMS przyjazny dla SEO pozwala na automatyczny lub półautomatyczny generowanie plików.
Iceberg CMS pozwala na wygenerowanie pliku sitemap.xml jednym kliknięciem, w zakładce SEO. Tworzenie sitemapy można również zautomatyzować, dodając odpowiedni wpis do kolejki.
zrzut ekranu z systemu ICEberg CMS 5 - Zakładka Opcje / Sitemapa XML
W Krakweb, realizując serwis internetowy, zawsze pamiętamy o wygenerowaniu pliku sitemap.xml - w momencie publikacji serwisu pod domeną docelową. Dodajemy też plik XML do Google Search Console celem szybkiej indeksacji serwisu. W ramach prowadzonych kampanii SEO monitorujemy sposób indeksacji serwisu- szybkość indeksowania stopień zainteresowania i ewentualne komunikaty Google w tym zakresie.
Plik robots.txt
Plik robots.txt, umieszczony w katalogu głównym domeny, pozwala kontrolować sposób, w jaki boty wyszukiwarek (nie tylko wyszukiwarki Google, ale też Bing czy Yandex) indeksują serwis.
W pliku tej robots.txt definiujemy foldery oraz poszczególne podstrony, które mają lub nie mają być indeksowane przez wyszukiwarkę Google.
Pozwala nam co wskazać które strony chcemy, żeby Google indeksował. Jest to bardzo istotne, ponieważ boty wyszukiwarki Google ma ograniczone zasoby tak zwany crawl budget, który może wykorzystać na indeksowanie danej strony. Wskazując które podstrony serwisu Google ma zaindeksować oraz mówiąc mu, żeby nie indeksował stron nieistotnych, uzyskujemy wysokie prawdopodobieństwo, że w indeksie wyszukiwarki pojawią się te strony, na których nam zależy w ogóle lub w pierwszej kolejności.
W pliku robots.txt możemy stosować wzorce, czyli wykluczać lub wskazywać do indeksowania adresy zawierający konkretne ścieżki, lub parametry.
Pracując z plikiem robots.txt, należy być jednak bardzo uważnym, bo błędy w nim mogą skutkować błędami w indeksowaniu całego serwisu I w efekcie spadkiem widoczności serwisu w wyszukiwarce.
zrzut ekranu z pliku robots.txt w ICEberg 4
System CMS przyjazny dla SEO automatyzuje tworzenie pliku robots.txt. Posiada domyślne, dobre definicje wpisów w robots.txt oraz pozwala łatwo edytować ten plik przez panel administracyjny.
Meta tagi
Meta tag Robots
Meta tag robots jest odpowiedzialny za widoczność podstronę serwisu dla wyszukiwarki Google. Dzięki niemu możemy powiedzieć wyszukiwarce, czy ma daną stronę indeksować, czy nie.
Żeby wyszukiwarka Google mogła indeksować stronę internetową, tag meta robots musi być ustawiony na index, follow.
Jeśli natomiast nie chcemy, żeby wyszukiwarka Google zainteresowała daną podstronę to wartość ta powinna być równa noindex, nofollow.
Błędy wynikające z niewłaściwego zastosowania znacznika „meta robots” to najczęściej niezmienienie jego wartości w momencie publikacji z całego serwisu lub danej podstrony.
System CMS przyjazny dla SEO pozwala na zmianę wartości tego tagu w sposób zautomatyzowany - po wykonaniu odpowiednich akcji związanych z publikacją serwisu w panelu administracyjnym.
Przykładowo w sytuacji, kiedy mamy włączoną indeksację całego serwisu internetowego i publikujemy w tym serwisie nowy artykuł, czyli włączamy jego widoczność dla użytkowników, automatycznie w kodzie tego artykułu / tej podstrony pojawia się znacznik index follow, który oznacza, że wyszukiwarka Google może ten artykuł / tę podstronę zaindeksować przy kolejnej wizycie bota.
Meta tagi title, description, alt
Znaczniki te informują bota wyszukiwarki Google, ale też przeglądarkę użytkownika o tytule podstrony, jej zawartości. Znacznik alt opisuje zawartość zdjęć.
zrzut ekranu z kodu serwisu payroll360.pl - realizacja: Krakweb
ICEberg CMS automatyzuje wypełnianie znacznika title oraz częściowo automatyzuje wypełnianie znacznika description. Ponadto pozwala tymi elementami zarządzać dla każdej podstrony serwisu ręcznie. Od właściciela / redaktora serwisu tylko zależy czy wypełni wszystkie tytuły ręcznie, czy zaufa bardzo dobrej optymalizacji w ICEberg CMS.
Adresy kanoniczne - canonical URL
Adres kanoniczny to wskazywane w kodzie podstrony miejsce, W którym znajduje się oryginalna główna, czyli kanoniczna wersja danej podstrony.
Adresy kanoniczne są ważne w serwisach, w których występuje duplicate content, czyli zduplikowana treść pod wieloma adresami URL. Adres kanoniczny wskazuje wyszukiwarce Google oryginalną stronę.
Używając adresów kanonicznych, unikamy za indeksowania w wyszukiwarce Google tej samej treści pod wieloma adresami, co skutkowałoby zjawiskiem duplikacji treści.
Podstrony wskazujące na inny kanoniczny adres mogą być jednak wyświetlane przez użytkowników, mimo że wyszukiwarka Google będzie je wyindeksować - pozostawiając jedynie wskazany przez nas adres kanoniczny.
Stosując adresy kanoniczne, dbamy o porządek w indeksowaniu naszego serwisu i wynikach wyszukiwania. Google natomiast serwis bez duplikatów traktuje jako bardziej wartościowy niż ten z duplikatami treści.
Nawet jeśli dbasz o unikalność swoich treści, zadbaj też o adresy kanoniczne.
Adresy kanoniczne nie są teoretycznie potrzebne w małych serwisach, jednak w dużych jest to element obowiązkowy.
System CMS przyjazny dla SEO automatyzuje dodawanie do kodu serwisu znaczników canonical.
Hreflang
Hreflang to znacznik informujący wyszukiwarkę Google o alternatywnych wersjach językowych serwisu oraz jego podstron. Pozwala on na wskazanie w zależności od kraju pobytu użytkownika oraz języka przeglądarki internetowej, która wersja podstrony lub całego serwisu ma być wyświetlana.
Hreflang pozwala też zdefiniować domyślną wersję językową poprzez znacznik hreflang x-default. Ta wersja językowa zostanie wyświetlona użytkownikom, których a wykryty język nie jest odzwierciedlone w strukturze i treści naszego serwisu.
Dzięki hreflang mając w serwisie trzy wersje językowe - polską angielską i francuską skierujemy użytkowników niemieckojęzycznych do niemieckiej wersji językowej naszej strony, użytkowników odwiedzających nas terytorium Zjednoczonego Królestwa skierujemy do wersji angielskiej. Stosując dodatkowo hreflang x default, możemy na przykład skierować użytkowników hiszpańskojęzycznych i rosyjskojęzycznych i wszystkich innych języków do jednej wersji językowej traktowany jako domyślnej. Zwykle wersją tą jest wersja a angielska.
System CMS przyjazny dla SEO pozwala na stworzenie wielojęzycznego serwisu internetowego, w którym znaczniki hreflang są automatycznie lub półautomatycznie używane w momencie tworzenia kolejnych wersji językowych danych podstron.
Znacznik hreflang umieszczany jest w kodzie każdej podstrony, która posiada inną wersję językową i zawiera on wskazanie wszystkich alternatywnych wersji językowych tej podstrony. Przykładowo mając pod stronę /kontakt/ w wersji polskiej oraz niemieckiej /kontakte/ i angielskiej /contact/ na wersji polskiej w kodzie wskazane są dwa pozostałe adresy URL jako alternatywne wersje językowe podstrony /kontakt/ a dodatkowo wersja angielska wskazana jest jako domyślna.
Przekierowania
Przekierowania to wskazania dla użytkowników oraz wyszukiwarki, że strona internetowa znajduje się w innym pod innym adresem niż ten aktualnie odwiedzany.
Przekierowania stosujemy zarówno w sytuacji, gdy podstrona zmienia adres, jak i gdy użytkownik z czegoś powodu odwiedzi adres niepoprawny / nieaktualny , a przekierowany.
zrzut ekranu z ICEberg CMS 5 - zakładka przekierowania 301
Najczęstsze przekierowania
Najczęściej przekierowujemy użytkowników
- z http na https - z adresu niezabezpieczonego na adres zabezpieczony protokołem SSL
- dodając lub usuwając przedrostek www z adresu.
System Iceberg CMS automatyzuje przekierowania. Każda podstrona, która zmienia swój adres URL, otrzymuje automatycznie przekierowania na nowy adres. Przekierowanie można też edytować, importować oraz testować przez panel CMS.
Przekierowania w ramach http/https oraz www/bez www można również automatycznie ustawiać na poziomie serwera - w panelu administracyjnym.
Strona i komunikat błędu 404
W ramach technicznego SEO należy monitorować, wychwytywać i likwidować błędy 404. Występują one w szczególności najczęściej w sytuacji, gdy usuwane podstronę lub przebudowuje my stronę internetową i jej strukturę. Eliminować błędy 404 można w szczególności za pomocą przekierowań błędnych adresów na ich nowe poprawne odpowiedniki. W przypadku sklepów internetowych warto zwrócić uwagę na to, że zamiast wyświetlenia strony błędu 404 lub dokonania przekierowania 301 na inne produkty można też wyświetlić kartę produktu - ale z informacją o braku dostępności. Tj. przyjąć użytkownika, pokazać mu poprawną stronę, z informacją o braku stanu magazynowego i próbować utrzymać go w serwisie i pozyskać klienta prezentując mu inne produkty lub zbierać adresy mailowe - wcelu wysyłki powiadomienia o ponownej dostępności produktu. Działania takie jednak należy przemyśleć z wielu stron - biorąc pod uwagę nie tylko SEO, ale też wizerunek firmy, satysfakcję klienta i specyfikę naszej branży.
System CMS przyjazny dla SEO powinien obsługiwać stronę błędu 404 i pozwalać nią zarządzać. Tj. wyświetlać stronę z komunikatem, który można za pomocą CMSa zmienić.
Błąd 404 - NIWA, ICEberg CMS 5
Szybkość strony i czas ładowania. Core Web Vitals
Szybkość ładowania strony (czas jej załadowania) jest jednym z kluczowych czynników wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.
Szybkie ładowanie strony ma znaczny wpływ na satysfakcję użytkowników z interakcji z nią. Google mierząc szybkość strony i obniżając pozycje wolnych stron, dba o satysfakcję swoich użytkowników. Potwierdzone jest bowiem, że użytkownicy wychodzą z wolnych stron, niezadowoleni z tego, że muszą czekać na załadowanie treści.
Strona bez skryptów JS. Renderowanie
Google sprawdza, czy strona bez włączonych skryptów JS zawiera treść. Łatwo to sprawdzić wyłączając w przeglądarce obsługę JavaScript. Strona bez skryptów powinna wyświetlać się w możliwie maksymalnie poprawny sposób - tj. taki, który umożliwia co najmniej zapoznanie się z jej treścią. Treść powinna być widoczna, czytelna, dostępna.
Schema - Dane strukturalne
Dane strukturalne mają istotny wpływ na CTR (współczynnik kliknięć ze strony wyników wyszukiwania SERP - czyli stosunek osób wchodzących w serwis do widzących go w wynikach wyszukiwania). Dlaczego są ważne? Prezentując przy wynikach typu produkty dodatkowe dane takie jak cenę, ocenę użytkowników, dostępność produktu, ale też niektóre parametry produktu jak kolor możemy przykuć uwagę użytkownika, przekazać mu więcej informacji i wpłynąć na chęć wejścia do serwisu.
W przypadku artykułów tych informacji jest nieco mniej - są to m.in. ocena, liczba opinii, zdjęcie, autor. Warto je jednak stosować. Daje to świetne wyniki w postaci większego ruchu do serwisu.
Dane strukturalne w wynikach wyszukiwania Google - Marion - ICEberg CMS
System CMS przyjazny dla SEO pozwala na użycie wszystkich możliwych dostępnych danych strukturalnych.
ICEberg CMS przekazuje wszystkie posiadane dane strukturalne i pozwala na ich prezentację w wynikach wyszukiwania. Moduły, w których użyte są dane strukturalne to w szczególności katalog produktów, artykuły. Dane strukturalne dostępne są też w innych typach treści. Ze względu jednak na zasady przyjęte przez Google te dwa rodzaje treści mogą na nich najbardziej skorzystać.
Podsumowanie i zakończenie
Dowiedziałeś(-aś) się więcej o technicznym SEO. Sprawdź pod tym kątem swoją witrynę.
Jeśli szukasz systemu CMS wspierającego techniczne SEO - napisz do nas i poznaj ICEberg CMS 5.
Planujesz realizację nowego serwisu internetowego, który będzie pozycjonowany - wyślij nam brief lub umów się na niezobowiązującą (i darmową) konsultację. Doradzimy, podpowiemy, zainspirujemy, przekażemy swoją wiedzę. Umów się na konsultację.