Treść dynamiczna (dynamic content) w systemie CMS obsługującym wiele witryn (multisite)

Treść dynamiczna to elementy strony internetowej, które są automatycznie aktualizowane na podstawie danych pobranych ze scentralizowanych zasobów, takich jak bazy danych lub interfejsy API. Ta funkcja jest potrzebna do efektywnego zarządzania wieloma stronami landing page (docelowymi), ponieważ zmniejsza potrzebę ręcznych aktualizacji i zapewnia spójność na wszystkich stronach. Poniżej opisujemy nasze doświadczenia i prezentujemy inspiracje na to, jak można efektywnie wykorzystać zawartość dynamiczną w środowisku CMS obejmującym wiele witryn (serwisie multisite).

 

Unsplash / Alina Grubnyak

2024-06-11 20:41
7 minut czytania

Treść dynamiczna

Kluczowe cechy treści dynamicznych

Scentralizowane źródło danych

Integracja z bazą danych

Połącz swój system CMS z centralną bazą danych, w której przechowywane są wszystkie dane dotyczące zawartości dynamicznej i zarządzane nimi. Przykładowem zastosowania treści dynamicznej może być sieć serwisów landing page promujących jeden produkt. Serwisy te mogą być dostępne w wielu językach, wielu domenach, wielu serwisach internetowych o różnorodnym wyglądzie i funkcjach. Przede wszystkim jednak serwisy te mogą być dostosowane do różnych grup docelowych na różnych rynkach, w różnych krajach. Parametry techniczne produktu się nie zmieniają (choć na różnych rynkach mogą być wyróżniane jego różne zalety, a nawet różne mogą być zdjęcia produktowe). Treść dynamiczna połączona zaciągana przez API z katalogu produktów serwisu produktowego i/lub system CMS typu multisite / multidomain pozwolą efektywnie zarządzać taką siecią serwisów i treściami dynamicznymi. Wszystkie te funkcje oferuje ICEberg CMS 5. 

Integracja API

Używaj interfejsów API do pobierania treści ze źródeł zewnętrznych, takich jak systemy CRM, bazy danych produktów lub usługi stron trzecich.  

Repozytorium treści

Utrzymuj scentralizowane repozytorium często aktualizowanych treści, takich jak aktualności, wydarzenia lub szczegóły produktów. Wielojęzyczny system CMS posiadający interfejs API i funkcje wspierające tłumaczenie - m.in. automatyzację tłumaczeń (np. ICEberg CMS 5) pozwoli na szybkie tworzenie kolejnych wersji językowych i szybkie zarządzanie nie tylko produktami, ale też aktualnościami, artykułami i innymi treściami, które przez API mogą trafiać do sieci serwisów zarządzanych przez CMS. 

 

Dynamiczne bloki treści

Bloki wielokrotnego użytku

Twórz bloki treści, które można ponownie wykorzystać na wielu stronach docelowych, zapewniając spójność i redukując powtarzalne zadania. Raz stworzone bloki można łatwo wstawiać na kolejne strony landing page. Zarządzanie siecią stron docelowych ułatwia też funkcja kopiowania landing page. Skopiowanie gotowego landing page i zmiana detali jest najszybszą metodą na stworzenie kolejnej strony w sieci. Jeszcze bardziej ułatwia kontrolę nad siecią stron docelowych możliwość dynamicznego ustawiania treści i wykonywania akcji masowych - np. zmiana sekcji / boksów / pól na wielu (np. kilkunastu Landing page) jednocześnie za pomocą akcji masowych. 

Personalizacja treści

Dostosuj bloki treści w oparciu o zachowanie użytkownika, lokalizację lub inne kryteria, aby poprawić wygodę użytkownika.

Dane i preferencje użytkowników musisz wpierw zebrać - śledząc ich zachowanie w serwisie, monitorując kliknięcia, czy korzystając z danych, które zostawili wypełniając formularze kontaktowe. Dane te powinny trafić do jednego scentralizowanego zasobu w systemie CRM / Marketing Automation / CMS i być spójne i dostępne do wykorzystania na stronie internetowej. 

Wyświetlanie warunkowe

Pokaż lub ukryj bloki treści na podstawie wcześniej zdefiniowanych warunków, takich jak role użytkowników lub określone daty.

 

Automatyzacja i planowanie publikacji / zmian treści

Automatyczne aktualizacje

Automatycznie aktualizuj bloki treści, gdy zmienia się scentralizowane źródło danych, zapewniając, że wszystkie strony docelowe odzwierciedlają najnowsze informacje. W zależności od architektury sieci Twoich serwisów landing page może to się wydarzyć metodą push lub pull, czyli system źródłowy może wypchnąć nowe treści lub treści mogą zostać pobrane przez system docelowy (CMS). 

Planowanie treści

Zaplanuj aktualizacje treści, aby były publikowane w określonych godzinach, automatyzując zmiany treści zależne od czasu bez ręcznej interwencji. Tutaj podobnie jak w powyższej sytuacji - planowanie publikacji może się odbywać poprzez ustawienie odpowiednich opcji daty publikacji w systemie źródłowym lub system docelowy może pobierać nowości z pewnym interwałem lub pobrane treści w pewnych z góry ustalonych terminach publikować. Oczywiście jak w niemal każdej takiej sytuacji proponujemy tutaj rozsądną automatyzację. Ale gdy zarządzasz siecią kilkudziesięciu czy kilkuset serwisów jest to dla Ciebie już oczywiste, bo koszt pracy ludzkiej przy ręcznej publikacji jest zabójczy. 

 

Integracja szablonów

Zmienne szablonu

Użyj zmiennych w szablonach, aby dynamicznie wstawiać treść ze scentralizowanego źródła, umożliwiając elastyczne i spójne aktualizacje treści.

Przykładem może być publikowanie na stronie landing page artykułów lub produktów z określonym tagiem. Tagowanie jest powszechnie stosowaną, elastyczną metodą katalogowania treści. Czerpanie treści ze źródła za pomocą tagów jest szczególnie łatwe gdy landing page oraz artykuły znajdują się w tym samym CMSie. Stworzenie serwisu multisite - sieci landing page oraz źródła artykułów oraz produktów w jednym systemie CMS jest możliwe w ICEberg CMS 5 i daje dużą kontrolę nad ekosystemem zarządzanych serwisów. 

 

Elementy dynamiczne w szablonach

Osadzaj dynamiczne elementy, takie jak listy, tabele lub widżety, które automatycznie wypełniają się danymi z centralnego repozytorium.

Wstawienie listy produktów wg zadanego parametru, listy artykułów czy listy galerii w ICEberg CMS 5 jest możliwe z poziomu edytora tekstowego. Idąc krok dalej listę taką można wstawić do widgetu i wstawić na landingi widget. Idąc jeszcze krok dalej można użyć dynamicznych pól dostępnych np. w module artykułów, którymi można zarządzać poprzez masowe akcje z poziomu listy artykułów. W ten sposób można zmienić zawartość pola na kilkunastu / kilkudziesięciu landingach kilkoma kliknięciami w kilkanaście / kilkadziesiąt sekund. 

 

Zalety treści dynamicznych

 

Wydajność i oszczędność czasu

Ograniczone aktualizacje ręczne

Zminimalizuj potrzebę ręcznej aktualizacji każdej strony docelowej, oszczędzając znaczną ilość czasu i wysiłku.

Spójne informacje

Upewnij się, że wszystkie strony docelowe wyświetlają spójne i aktualne informacje, zmniejszając ryzyko nieaktualnych lub nieprawidłowych treści. Ręczne wprowadzanie treści przez redaktorów jest żmudne, kosztowne, długo trwa i jest obarczone błędami ludzkimi. 

 

Lepsze doświadczenie użytkownika

Spersonalizowana treść

Zapewniaj użytkownikom spersonalizowane doświadczenia, dynamicznie dostosowując zawartość w oparciu o ich zachowanie lub preferencje.

Aktualizacje

Zapewnij użytkownikom odpowiednie i aktualne informacje, poprawiając ich ogólne wrażenia z korzystania z Twojej witryny.

 

Skalowalność sieci landing page

Łatwa rozbudowa

Nowoczesny system CMS jakim jest ICEberg CMS 5 umożliwia łatwe skalowanie liczby stron docelowych bez zwiększania złożoności zarządzania treścią. Nie ma większego znaczenia czy serwisów jest 15 czy 150. Możesz zmiany na nich wykonać masowo kilkoma kliknięciami. Warunkiem jest wybór odpowiedniego CMSa i odpowiednie uprzednie wdrożenie go i skonfigurowanie. 

Scentralizowane zarządzanie

Zarządzaj całą dynamiczną zawartością z jednego miejsca, upraszczając proces w miarę rozwoju witryny. Zarządzanie wszystkimi treściami z jednego miejsca - jednego panelu CMS obejmującego wiele witryn pozwala oszczędzać pieniądze, skraca czas wdrożenia redaktorów oraz wykonywania poszczególnych akcji edycyjnych. 

 

Korzyści SEO

Świeże treści

Regularnie aktualizowana treść dynamiczna może pomóc ulepszyć SEO, utrzymując witrynę świeżą i odpowiednią dla wyszukiwarek. Aczkolwiek warto mieć w zanadrzu doświadczonego specjalistę SEO, bowiem powielenie tej samej treści w wielu serwisach może też nieść za sobą negatywne konsekwencje. Jest to tzw. duplicate content i może negatywnie wpływać na SEO. Odpowiednie połączenie treści unikalnych i tych powielonych, wziętych z feedu pozwoli na uniknięcie konsekwencji od Google. 

Spójne metadane

Zapewnij spójne i dokładne metadane na wszystkich stronach docelowych, zwiększając wysiłki SEO.

 

Implementacja treści dynamicznych w systemie CMS obsługującym wiele witryn

 

Wybierz odpowiedni CMS

Wbudowane funkcje zawartości dynamicznej

 Wybierz CMS oferujący solidne możliwości dynamicznej zawartości. Możliwości takie dają systemy Open Source takie jak WordPress z zaawansowanymi polami niestandardowymi, czy Drupal z widokami i panelami). Tych zrażonych już jednak do darmowych rozwiązań, ceniących sobie swój czas i nie chcących ryzykować zachęcamy do wybrania ICEberg CMS 5 - systemu komercyjnego, z regularnymi aktualizacjami, wsparciem i wszystkimi modułami z jednego pewnego źródła - od autora systemu. 

 

 

Skonfiguruj scentralizowane źródła danych

Centralna baza danych

Utworzenie centralnej bazy danych do przechowywania wszystkich treści dynamicznych, zapewni łatwy dostęp do nich w systemie CMS. Baza treści może mieścić się (przy odpowiedniej konfiguracji i odpowiednim wdrożeniu) w jednym systemie CMS - tym samym, który będzie zarządzał siecią stron Landing Page. CMS musi mieć jednak potężne możliwości zarówno w zakresie zarządzania siecią Landing Page jak i treści dynamicznych (feedu). 

Punkty końcowe interfejsu API

Skonfiguruj punkty końcowe API, aby pobierały dane ze źródeł zewnętrznych, umożliwiając aktualizacje zawartości dynamicznej w czasie rzeczywistym.

 

Twórz dynamiczne bloki treści

Komponenty wielokrotnego użytku

Twórz bloki treści do ponownego wykorzystania dla takich elementów jak listy produktów, galerie (np.referencji), slajdery, listy artykułów, opinie klientów lub kalendarze wydarzeń. 

Integracja szablonów

Zintegruj bloki treści dynamicznych z szablonami stron, umożliwiając łatwe dostosowywanie i aktualizacje.

 

Automatyzuj aktualizacje treści

Zaplanowana synchronizacja

 Skonfiguruj automatyczną synchronizację pomiędzy CMS a centralnym źródłem danych, aby mieć pewność, że zawartość jest zawsze aktualna. Jeśli masz wszystko w jednym CMSie (masz taką opcję w ICEberg CMS 5) to sytuacja jest ułatwiona - masz pełną kontrolę. 

 

Aktualizacje oparte na wyzwalaczach (trigerach)

Wdrażaj aktualizacje oparte na wyzwalaczach, aby odświeżać bloki treści w przypadku wystąpienia określonych zdarzeń (np. dodania nowego produktu). 

W ICEberg CMS 5 masz do dyspozycji kolejki i CRON, które w połączeniu pozwalają nie martwić się o skuteczność akcji automatycznych i masowych. 

 

Personalizuj doświadczenie użytkownika

Segmentacja użytkowników

Wykorzystuj dane do segmentowania użytkowników i dostarczania spersonalizowanych treści w oparciu o ich preferencje i zachowania.

Logika warunkowa

Zastosuj logikę warunkową, aby pokazać lub ukryć zawartość na podstawie ról użytkowników, lokalizacji lub innych kryteriów.

Praktyczne przykłady

 

Listy produktów

Centralna baza danych

 Przechowuj wszystkie informacje o produktach w centralnej bazie danych.

Bloki dynamiczne

 Twórz dynamiczne bloki z listą produktów, które pobierają dane z bazy danych i wyświetlają je na różnych stronach docelowych.

Automatyczne aktualizacje

 Automatycznie aktualizuj listę produktów po dodaniu nowych produktów lub modyfikacji istniejących w bazie danych.

 

Kalendarze wydarzeń

Centralne repozytorium

Utrzymuj centralne repozytorium wydarzeń.

Dynamiczny widget kalendarza

Osadź dynamiczny widget kalendarza na wielu stronach docelowych, który automatycznie aktualizuje się o nowe wydarzenia z repozytorium.

Zaplanowane wydarzenia

Zaplanuj publikowanie wydarzeń tak, aby były publikowane w określonych godzinach, zapewniając terminowe aktualizacje.

 

Wiadomości i ogłoszenia

Scentralizowany kanał informacyjny

 Przechowuj wszystkie artykuły i ogłoszenia w jednym miejscu.

Dynamiczny blok wiadomości

 Utwórz dynamiczny blok wiadomości, który wyświetla najnowsze artykuły na wszystkich stronach docelowych.

Automatyczne publikowanie

 Automatycznie publikuj artykuły o określonych porach, zachowując aktualność treści bez ręcznego wysiłku.

 

Referencje i recenzje

Centralna baza danych

Zbieraj i przechowuj centralnie wszystkie referencje i recenzje klientów.

Dynamiczny blok referencji

Zaimplementuj dynamiczny blok referencji, który pobiera najnowsze recenzje i wyświetla je na stronach docelowych.

Losowe wyświetlanie

Losuj wyświetlanie referencji, aby treść była aktualna dla powracających gości.

 

Spersonalizowane oferty

Integracja danych użytkownika

Integruj dane użytkowników, aby segmentować odbiorców na podstawie zachowań i preferencji.

Dynamiczne bloki ofert

Wyświetlaj spersonalizowane oferty i promocje na podstawie segmentów użytkowników




Napisz do nas

Wybierz plik

Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe