Co to jest web design?
Zacznę od wyjaśnienia pojęcia web design.
Web design to proces planowania, kreowania i wdrażania stron internetowych. Dobrze wykonana strona internetowa powinna finalnie być przyjazna dla odbiorcy, by ten mógł swobodnie się po niej poruszać i znaleźć interesujące go informacje.
Na dobrze zaprojektowaną stronę składają się: układ strony, kolorystyka, elementy graficzne, czcionki, treść. Za funkcjonalność i możliwość edycji odpowiedzialny jest dodatkowo silnik strony, czyli system CMS.
Układ strony
Układ strony, czyli layout to rozmieszczenie w odpowiednich miejscach grafik, reklam i tekstu. Jednym z kluczowych celów w sieci jest możliwość wyszukania odpowiedniej treści na zasadzie „rzutu okiem”, czyli patrzę - znajduję. Aby było to możliwe, projekt strony powinien być spójny.
Poniższy przykład - strona miasta Świecie to tradycyjny, można powiedzieć przestarzały już nieco, układ serwisu internetowego. Trzykolumnowy układ z drzewkiem strony po lewej stronie, głównym poziomym menu, graficznym topem, wyszukiwarką i dodatkową kolumną z boksami wyróżniającymi treści w serwisie, na które jego właściciel chce zwrócić szczególną uwagę.
Maciej Chmielowski ,CEO Krakweb
Źródło: opracowanie własne, strona miasta Świecie, zrzut ze strony: http://www.swiecie.eu/
Kolorystyka strony
Dobór kolorów strony zależy od tego, jaką rolę ma ona spełniać, oraz od tego do jakich odbiorców ja kierujemy. Strona może być czarno-biała, bądź we wszystkich kolorach tęczy, najważniejsze jednak w dobraniu kolorów jest to, by były one nośnikiem treści, jaką jest profil danej marki.
Białystok na przykład użył trzech głównych kolorów ze swojej identyfikacji wizualnej jako teł do boksów na stronie głównej.
Źródło: opracowanie własne, strona miasta Białystok, zrzut ze strony: http://www.bialystok.pl/
Grafiki
Grafiki, czyli ogół treści obrazkowych: logotypy, zdjęcia, cliparty, czy ikony. Tak jak każdy element dobrze zaprojektowanej strony, tak i grafiki powinny być spójne z całością projektu. Pamiętaj, że każda grafika wzbogaca wygląd strony, jednak ich przesyt, bądź niewłaściwe ulokowanie mogą zmylić i w rezultacie zniechęcić odbiorcę.
Strona miasta Barcelona poprzez duże, realistyczne zdjęcia wysokiej jakości doskonale prezentuje atmosferę panującą w mieście.
Źródło: opracowanie własne, zrzut ze strony: http://cargocollective.com/whydontwetry/Escape-Flight
Czcionki
Używanie ciekawych czcionek, urozmaica wygląd strony, dodaje jej charakteru. Większość przeglądarek natomiast, jest wstanie odczytywać ich ograniczona liczbę. Grupa dostępnych czcionek, wyświetlających się na przeglądarkach jest znana jako “web-safe fonts”, czyli czcionki dostępne, dla większości urządzeń.
Pamiętaj też dodatkowo o stworzonej przez grafika identyfikacji wizualnej Twojej marki. Używaj najlepiej 2-3 czcionek z księgi znaku (corporate identity) marki.
Źródło: opracowanie własne, zrzut ze strony: http://www.vail.com/
Treść serwisu internetowego
Treść (content, zawartość) to wszelkiego rodzaju informacje tekstowe (o firmie, opisy produktów, artykuły itd.). Gdy tekst i kreacja strony, będą do siebie pasowały wzbogaci to przekaz całego serwisu. Ważne, żeby teks był napisany biorąc pod uwagę wszystkie grupy interesariuszy i cel serwisu.Są to nie tylko klienci czy użytkownicy końcowi, ale też pracownicy firmy, potencjalni kandydaci do pracy, partnerzy biznesowi, inwestorzy. Ważnym aspektem pisania treści jest też optymalizacja pod kątem pozycjonowania. (Więcej o tym, jak powinien być zbudowany tekst, pod kątem pozycjonowania przczytasz tutaj: http://www.marketing101.pl/informatory-seo ).
Źródło: opracowanie własne, strona miasta Gliwice, zrzut ze strony: https://www.gliwice.eu/
Pięć powyższych elementów to fundament każdego serwisu internetowego. Następnym krokiem w web designie jest stworzenie elementów i funkcjonalności, które ułatwią korzystanie ze strony i umilą czas użytkownikom. W osiągnięciu tego celu pomogą: nawigacja, multimedia, kompatybilność, nowe technologie, interaktywność.
Nawigacja strony
Budowa strony, menu czy wyszukiwarka, muszą być stworzone z myślą o użytkowniku - tego jak przegląda on i szuka treści. Nadrzędnym celem jest ułatwienie użytkownikowi poruszania się po stronie, oraz łatwego i szybkiego dotarcia do informacji, które go interesują.
Jeden serwis internetowy może posiadać więcej niż jedno menu, kilka sposobów prezentacji tych samych treści i wyszukiwarkę. Wszystko w celu dostarczenia odwiedzającemu możliwości wyboru preferowanego sposobu nawigacji.
Źródło: opracowanie własne, nawigacja na stronie miescowości Rypin, zrzut ze strony: http://www.rypin.eu/
Multimedia
Odpowiedni film czy muzyka pozwolą użytkownikowi w łatwy i szybki sposób lepiej zrozumieć przekaz, z którym chcemy do niego dotrzeć. Multimedia przykuwają uwagę, angażują, czego efektem jest dłuższy czas odwiedzin i lepsza ocena marki.
Źródło: opracowanie własne, galeria filmów iasta Wągrowiec, zrzut ze strony: http://www.wagrowiec.eu/pl/dla-mieszkanca/multimedia/wideo
Responsywność i kompatybilność
W erze mobile i tysiąca rozdzielczości ekranów - w szczególności tych mieszczących się w kieszeni strona musi być zaprojektowana w taki sposób, by bez problemów otwierać ją na różnych przeglądarkach, systemach operacyjnych i urządzeniach (komputer stacjonarny, laptop, tablet, smartphone).
Źródło: opracowanie własne, strona internetowa miasta Katowice, zrzut ze strony: https://www.katowice.eu/
Nowe technologie stron www
Ciągły rozwój technologii daje twórcom stron internetowych możliwość ich stałego udoskonalania, by były one zawsze „na czasie” (dynamiczne, świeże profesjonalne).
Zadbaj, żeby Twoja strona internetowa była stworzona w bezpiecznej i stabilnej, ale jednocześnie nowoczesnej technologii. Wybierając technologię, pamiętaj o wsparciu technicznym i dostępności specjalistów, którzy będą serwis rozwijali. Zadbaj o gwarancję, którą obiecuje realizator witryny. 12 miesięcy to absolutne minimum wsparcia i gwarancji, które powinien oferować wykonawca serwisu internetowego.
Interaktywność stron www
Żeby zaangażować gościa odwiedzającego Twoją stronę, umieść na stronie możliwość komentowania. Poproś klienta o opinie, zachęć go do zarejestrowania się, bądź wypełnienia formularzu dotyczącego newslettera.
Elementami interaktywnymi mogą być formularze, animacje, slajdery ze zdjęciami czy nawet najmniejsze elementy jak przyciski w serwisie. Mikro interakcje wpływają pozytywnie na postrzeganie serwisu i jego ocenę.
Podsumowanie:
Pierwszy krok już za Tobą. Zdobyłeś podstawową wiedzę na temat tego czym jest webdesign i na co zwracać uwagę podczas projektowania stron internetowych. Wyżej zawarte informacje, to podwaliny pod dobrze zaprojektowaną, przyjazną użytkownikowi stronę internetową. Kolejna dawka wiedzy w kolejnym odcinku :)
Żródła: