Wyszukiwanie zaawansowane - głębokie szukanie w Google

Gigant na rynku wyszukiwarek - amerykański koncern Google inwestuje pieniądze zarobione na reklamie w wynikach wyszukiwania (Adwords to główne źródło przychodów tej korporacji) nie tylko w nowe produkty (jak autonomiczne samochody) i usługi (np. moja ulubiona Muzyka Play), ale przede wszystkim w udoskonalanie funkcji swojego flagowego produktu - wyszukiwarki.
2016-07-27 12:00
8 minut czytania

Algorytm wyszukiwarki Google

Google pracuje cały czas nad poprawą jakości wyników wyszukiwania (algorytmami wyszukiwania), i użytecznością SERPów (strony wyników wyszukiwania). Pisał już na ten temat Michał - w artykule o wynikach wyszukiwania: https://krakweb.com/wyniki-wyszukiwania i w relacji z SEMKRK#1: https://krakweb.com/semkrk  

Wyniki wyszukiwania marketing social media
Zrzut z wyników wyszukiwania na frazę: “marketing social media”

Google przygotował też zaawansowane możliwościami wyszukiwania operatory - dla użytkowników, którym nie wystarcza standardowe pole wyszukania. 

Szukanie informacji w internecie (w Google)

Kilka prostych do zapamiętania i jeszcze łatwiejszych do użycia operatorów pomoże Ci szybciej znaleźć to czego szukasz, nawet jeżeli pierwsze wyniki wyszukiwania są zaśmiecone, niedokładne czy też nie odpowiadają Twoim potrzebom. Operatory te właściwie nie zmieniły się od co najmniej pięciu lat. Wydaje się, że są tak uniwersalne i logiczne, że nie zmienią się jeszcze przez długi czas, więc jeżeli przyswoisz je sobie teraz, będziesz mógł z nich jeszcze długo i z pożytkiem korzystać. Stosuję je w codziennej pracy i gorąco to polecam.

Pozycjonowanie - Ci którzy płacą są wysoko

Dużą popularnością w Polsce cieszy się usługa pozycjonowania - czyli promowania w wynikach naturalnych wyszukiwarki Google. Efektem popularności optymalizacji (czyli dostosowywania strony do wymagań rankingowych Google) jest pokazywanie się w pierwszej kolejności stron zoptymalizowanych i pozycjonowanych przez agencje, a spadek stron niezoptymalizowanych i niepozycjonowanych.
Stopniowo wzrasta też świadomość polskich internautów w zakresie nie tylko konieczności posiadania witryny internetowej, ale także marketingu internetowego, a w szczególności właśnie pozycjonowania.

Pozycjonowanie stron firmowych

Z tego powodu często w wynikach wyszukiwania nie znajdujemy od razu małych, lokalnych firm, które takiej świadomości nie posiadają, czy też serwisów, które po prostu nie inwestują jeszcze w pozycjonowanie. Małym, nowym serwisom internetowym, których właściciele nie mają jeszcze wiedzy w dziedzinie optymalizacji stron, ciężko w tej sytuacji zaistnieć na pierwszych miejscach. Poniżej na wykresie zobaczysz, ile osób co miesiąc poszukuje usługi pozycjonowania i jak duża jest konkurencja wśród agencji (płacą po 20zł za kliknięcie).

popularność pozycjonowania

Poszukiwanie stron niszowych

My jednak często szukamy właśnie małych, nowych stron, aby zgłębić naszą wiedzę. Mogą one być źródłem bardzo wartościowych informacji - innego punktu widzenia, dodatkowych materiałów, czy też tylko innych formatów (np. prac opublikowanych w formacie PDF). W końcu mainstream nie jest jedynym źródłem informacji.

Jak szukać głęboko i precyzyjnie?

Odpowiedzią na to pytanie są operatory, z którymi będziesz się mógł zapoznać w dalszej części artykułu i zacząć je stosować na co dzień. 

Operatory wyszukiwarki Google

Operatory zaawansowane przede wszystkim pozwalają zawężać wyniki wyszukiwania, odfiltrowując te, które nie są dla nas interesujące. Działają jak sitko - im więcej parametrów dodatkowych zdefiniujesz, tym sito będzie miało mniejsze oczka i tym więcej zbędnych elementów odsiejesz. W efekcie otrzymasz malutkie, rzadko odwiedzane strony, na których mogą się jednak znajdować wartościowe informacje. Nie chcę tutaj bynajmniej mówić, że te strony są lepsze, warto jednak mieć według mnie większą kontrolę nad wyszukiwarką i możliwość dotarcia do nich. Prawda?

Logo Google

Operatory logiczne wyszukiwarki Google

Prawdopodobnie na którymś etapie swojego życia miałeś okazję zapoznać się z logiką. Operatory logiczne to kilka prostych znaków umożliwiających konstruowanie zależności pomiędzy warunkami. Mamy m.in. alternatywę, koniunkcję i wykluczenie. Dokładnie te zasady stosuje się w Google'u, warto więc wyjaśnić dokładniej które operatory są dostępne, jakie znaki je reprezentują oraz jaki efekt da ich użycie.

- (minus) - wykluczenie słowa z zapytania

Pierwszym przykładem operatora logicznego jest znak „-”, który sprawia, że następująca po nim fraza (wpisana bezpośredniu po minusie bez znaku spacji) jest uznawana za kryterium wykluczające.

Przykłady zastosowania wykluczenia z wyszukiwania:

Wpisując w wyszukiwarkę frazę “przepis na zupę” otrzymasz listę stron z przepisami. Wyobraź sobie jednak sytuację, gdy znasz kilka z nich lub po prostu jesz je ostatnio je tak często ostatnio, że Ci obrzydły. Wyklucz je wtedy z wyszukiwania, dodając z minusem na końcu zapytania - np.: “przepis na zupę -rosół -barszcz”

Wpisując w wyszukiwarkę frazę: agencja interaktywna otrzymamy wyniki z całej Polski, ze szczególnym uwzględnieniem lokalizacji w której się znajdujemy. Czyli jeżeli znajdujemy się w Krakowie i Google o tym wie (bo zezwalamy wyszukiwarce na dostęp do danych na temat lokalizacji naszego komputera) to jest szansa na to, że w wynikach szczególne miejsce w SERP zajmą agencje z Krakowa. Natomiast jeżeli zadamy zapytanie dodając część: „-kraków” firmy z Krakowa nie będą uwzględnione w naturalnych wynikach wyszukiwania. Operator : „-” jest odpowiednikiem logicznego znaku zaprzeczenia.

+ (plus) - wymuszenie wyszukania słowa

Przeciwieństwem minusa jest jak możesz się domyślić znak „+”, który w wypadku wyników wyszukiwania wymusza wyszukiwanie słów, które po nim następują, jak również pominięcie synonimów dla innych wyrazów. Jego logicznym odpowiednikiem jest znak koniunkcji.

Alternatywa / OR - lub

Trzecim operatorem logicznym w Google jest znany nam z logiki matematycznej znak „v” czyli logiczne „lub” (alternatywa). W Google używamy do tego znaku „|” lub pisanego dużymi literami „OR”. Wynika to z prostej przyczyny: znak V nie może być znakiem logicznym, ponieważ jest używana jako litera i oznacza m.in. jednostkę napięcia, ale też cylindry.  Google stara się unikać niejednoznacznych sytuacji, dlatego zamiast literki v alternatywę oznacza się znakiem pionowej kreski.

Z użyciem tego operatora możemy np. szukać usługi w dwóch lub więcej lokalizacjach. Mając do wyboru nocleg w Liverpoolu lub Manchesterze wpisaliśmy takie zapytanie: "hotel Liverpool|Manchester"

Zastosowanie parametru lub w wyszukiwarce Google

„” (cudzysłów) - doprecyzowanie zapytania do wyszukiwarki

Bardziej precyzyjne wyniki wyszukiwania możemy uzyskać stosując operator: „”, czyli cudzysłów. Przykładem zastosowania niech będzie np. zastąpienie wyszukiwania: „mechanik Małopolska” lub „mechanik w okolicach Krakowa” zapytaniem „mechanik Kraków | Wieliczka | Skawina” otrzymamy wtedy znacznie precyzyjniejsze wyniki zadając jedno zapytanie do wyszukiwarki.

* (gwiazdka) - zastępuje dowolne słowo

Innym ciekawym, rzadko używanym operatorem jest gwiazdka („*”). Zastępuje ona dowolne słowo. Przykład zastosowania: Szukając cen różnych modeli samochodów jednej marki możemy użyć zapytania: citroen * cena. W efekcie otrzymamy wyniki dla różnych modeli takich jak C3, C4, C5 itd.

wyniki wyszukiwania citroen * cena

… (wielokropek) - uzupełnienie zapytania do Google liczbami

Ciekawym, a mało znanym operatorem jest: „…” (wielokropek). Służy on do uzupełniania wartości liczb w pewnym zakresie. Np. chcąc znaleźć informacje na temat kolejnych edycjach imprezy Wianki z lat 2011-2016 skutecznie możemy użyć zapytania: „wianki 2011...2016”, a otrzymamy wyniki z informacjami o edycjach z kolejnych lat. Jest to najprostszy sposób na pokazanie wyników dla wydarzenia z zakresu lat lub edycji - znacznie łatwiejszy od wykluczania konkretnych lat znakiem minus.Wypełnienie zakresu lat w wyszukiwaniu

zrzut ekranu z wyników wyszukiwania na hasło "Wianki 2011...2016"

~ (tylda) - synonimy

Nieznanym w Polsce operatorem jest „~” (tylda). Jej użycie pozwala wyszukiwać synonimy dla danego słowa. Z językiem polskim radzi sobie ona słabo, natomiast w języku angielskim spełnia swoją funkcję bardzo dobrze.

„site:” - wyszukiwanie wewnątrz strony

Parametr „site:” służy do wyszukiwania wewnątrz jednej strony internetowej. Najczęściej używany jest przez pozycjonerów i webmasterów do sprawdzania liczby zaindeksowanych podstron serwisu poprzez zapytanie: „site:adresstrony.pl”, czyli np. „site:onet.pl”. Żeby wyszukać coś wewnątrz strony należy po jej adresie podać słowo kluczowe. Np. szukając blogu o podróżach w domenie Onet.pl możemy zadać zapytanie: „site:onet.pl blog podróże”.

Popularnym zastosowaniem parametru: "site:" jest wyszukiwanie treści wewnątrz bardzo rozbudowanej strony (np. mającej kilkadziesiąt tysięcy podstron) w momencie, gdy wyszukiwarka wewnętrzna nie daje oczekiwanych wyników, a oczekiwane podstrony tego serwisu nie pojawiają się w czołówce wyników wyszukiwania. W tej drugiej sytuacji dodanie do zapytania parametru "site:" i dopisanie następnie adresu domeny możemy zastosować jako filtr na wynikach wyszukiwania: wyszukuj tylko wewnątrz tej witryny. 

Zawężenie wyników wyszukiwania do jednej domeny

Przykłady zastosowania zapytania “site:”:

Zapytanie site:www.krakweb.pl wyświetli nam wszystkie podstrony oraz subdomeny domeny strona.pl Sprawdź: https://www.google.pl/search?q=site%3Akrakweb.pl&rct=j
Zapytanie site:.pl wyświetli nam wszystkie strony z rozszerzeniem .pl Sprawdź: https://www.google.pl/search?q=site:.pl Możesz w ten sposób np. dowiedzieć się ile stron z końcówką .pl ma zaideksowanych wyszukiwarka Google.

Intitle: - wyszukiwanie stron z frazą w tytule

Polecenie Intitle pozwoli nam zawęzić wyniki wyszukiwania do stron, które posiadają w swoim tytule (znaczniku title) dane słowo kluczowe (lub jeden z wyrazów frazy, jeżeli fraza ma więcej niż 1 wyraz). Zapytanie to zrobi różnicę w wyszukiwaniu właśnie bardzo niszowych stron - bowiem większość serwisów dobrze zoptymalizowanych dla wyszukiwarki Google posiada ten sam tytuł w znacznikach title i H1, dodatkowo posiada przyjazny adres zawierający tą frazę. Możesz go użyć do wykluczenia (czyli np.: "skoda octavia opinia -intitle:opinia|opinie") stron z frazą w tytule. To pozwoli Ci dotrzeć do stron głębiej ukrytych w wynikach wyszukiwania, bo nie będących dobrze zoptymalizowanych pod to hasło (nie zwierajacych frazy w tytule).

Allintitle:

Jest to polecenie podobne do „intitle”, z tą jednak różnicą, że pokazuje wszystkie wyniki, w których w tytule pojawiła się cała fraza, a nie tylko pojedyncze słowo z frazy.

Inurl - wyszukiwanie w adresie

Polecenie to działa podobnie do dwóch poprzednich, z tą różnicą, że pokazywane dzięki niemu wyniki zawierają jeden z wyrazów frazy w adresie URL strony.

Allinurl:

Różnica pomiędzy inurl, a allinurl jest analogiczna jak pomiędzy intitle i allintitle. Parametr wyszukiwania allinurl pomaga wyświetlać tylko te wyniki, w których cała fraza jest w adresie URL witryny.

Filetype: Wyszukiwanie plików w Google

Aby wyszukać pliki określonego formatu, użyj komendy „filetype:”. Na przykład „uchwała trybunału konstytucyjnego filetype:pdf” spowoduje wyszukanie wszystkich zaindeksowanych przez google plików pdf, które są związane z tematem uchwał trybunału konstytucyjnego. Komendą równoznaczną do „filetype:” jest „ext:”.

wyszukiwanie plików PDF

cache: kopia strony w pamięci podręcznej

Parametr cache: pozwala podglądnąć ostatnią wersję kopii strony będącą w pamięci podręcznej wyszukiwarki Google (wersję starszą od obecnej). W przypadku rzadko aktualizowanych i w efekcie rzadko indeksowanych przez robota Google stron, może być to wersja sprzed kilku dni. Zapytanie to dla dużego portalu - np. dla Onet.pl daje wynik sprzed około 2 godzin. Pokazuje to też szybkość indeksowania strony oraz jest dobrą metodą sprawdzenia czy wyszukiwarka Google była już na naszej stronie od momentu publikacji np. nowego artykułu.

Przeglądarka Google Chrome automatycznie otwiera stronę o której kopię podręczną pytamy, co może być nieco mylące.

info:

Parametr wyszukiwania "info:" podaje kilka informacji o domenie oraz podaje skróty do dodatkowych zapytań pomagających np. znaleźć strony podobne.

parametr info wyszukiwarki

related: podobne strony

Jedną z podanych powyżej komend jest komenda podobne, czyli "related". Jej zastosowanie w wyszukiwarce Google pozwoli znaleźć strony podobne tematycznie do podanej strony.mo

Zastosowanie related może znaleźć w momencie, kiedy wyczerpały Ci się pomysły na strony w których możesz wyszukiwać i potrzebujesz nowych źródeł danych lub informacji.

related - wyszukiwanie strony podobnej

link: poszukiwanie linków do strony

Parametr "link:" podawał strony z odnośnikami w treści do podanej strony. Niestety Google nie ujawniał tutaj nigdy wszystkich kart - wyświetlałtylko niektóre linki. Piszę w czasie przeszłym, ponieważ w tym momencie obserwujemy stopniowe całkowite wyłączanie wyników dla tego parametru. Największe serwisy jak Onet i WP posiadają jeszcze niewielką liczbę wyników na to zapytanie. Dlatego potraktuj to raczej jako historyczną ciekawostkę. Prawdopodobnie ten operator nie da wyników dla Twojej strony i musisz szukać informacji o linkach w innych źródłach.

zastosowanie parametru link

Prawdopodobnie decyzja ta wynika z rywalizacji pomiędzy agencjami SEO, którym to wyszukiwarka nie chce aż tak ułatwiać życia. W efekcie powstały alternatywne indeksy linków prowadzone przez firmy takie jak np. Majestic i Ahrefs, których jednym z głównych zadań jest zaindeksować wszystkie linki w Internecie  i umożliwić użytkownikom dostęp do tych informacji. Dane te jednak udostępniane są (poza małym wycinkiem) odpłatnie.

Google umożliwia też zaawansowane wyszukiwanie z użyciem niektórych powyższych operatorów, bez konieczności ich ręcznego wpisywania. Opcja ta jest dostępna jako Szukanie zaawansowane http://www.google.pl/advanced_search ), a link znajduje się po prawej stronie podstawowego paska wyszukiwania Google pod ikoną koła zębatego.

Jeszcze więcej o operatorach zaawansowanych Google możesz przeczytać na stronie http://www.googleguide.com/advanced_operators.html

Wyjątki od reguły

Ponieważ zapytania kierowane przez ludzi mają często niejednoznaczny dla Google charakter, a wyszukiwarka jest tylko maszyną (silnikiem, oprogramowaniem umieszczonym na komputerze gdzieś w serwerowni), muszą występować wyjątki od reguły.

Na koniec przykłady kilku wyjątków od reguły:

  • znaki specjalne takie jak "+" czy "#" w szczególnych przypadkach nie są ignorowane przez Google, ani traktowane jak operatory wyszukiwania – najlepszym przykładem mogą być hasłą: C++ i C# – nazwy popularnych języków programowania
  • symbol dolara $ używany jest przez Google jako znacznik cen – gdy zostanie użyty bezpośrednio przed liczbą nie zostanie zignorowany, zatem zapytanie „Nikon $400” da różne wyniki od „Nikon 400” lub „Nikon $ 400”
  • operator * nie zawsze oznacza: „uzupełnij zapytanie dowolnym wyrazem” – w przypadku dwóch liczb obliczy ich iloczyn. Wtedy wyszukiwarka Google działa jak kalkulator Kalkulator Google
  • symbole podkreślenia (“_”) i minus (“–”) nie są zignorowane gdy łączą ze sobą dwa słowa. Ten drugi wyjątek umożliwia wyszukiwanie np. nazwisk dwuczłonowych i nazw miejscowości Przykład wyszukiwania słowa kilkuczłonowego
  • w wyniku użycia niektórych słów i znaków Google daje odpowiedzi specjalne - obsługiwane z poziomu paska wyszukiwania np. kalkulator, przelicznik jednostek i walut, prognoza pogody, czasu i inne.

Podsumowanie

To już koniec przykładów na dzisiaj. Podzieliłem się tymi, które sam najczęściej stosuję. Operatory przyspieszają pracę, ułatwiają dostęp do ukrytych nieco głębiej wyników, pozwalają docierać do nowych źródeł oraz informacji, które nie są mocno wypromowane przez pozycjonerów. Zachęcam Cię do używania ich na codzień i podzielenia się poniżej opinią na temat efektów.

A jeżeli potrzebujesz doradztwa w zakresie widoczności w wyszukiwarce Google lub kampanii SEO lub SEM - zapraszam do kontaktu! To nasz chleb powszedni, więc na pewno pomożemy :)

Napisz do nas

Wybierz plik

Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe