Jak pandemia zmieniła rynek e-commerce?
Rynek e-commerce od lat rozwija się prężnie, a aktualna sytuacja gospodarcza i społeczna jeszcze bardziej stymuluje ten rozwój. Nie ma co się dziwić, wszak zakup w internecie jest nie tylko jednym z najbardziej wygodnych sposobów na nabycie danego towaru, ale też jest opłacalny.
Choć nowe technologie, wzrost popularyzacji urządzeń mobilnych i ogólnodostępny internet pozytywnie wpłynęły na miarowy rozwój rynku e-commerce w Polsce, to dopiero pandemia koronawirusa tak naprawdę pokazała nam, jak potężnym zjawiskiem jest rozwój handlu internetowego. Niemal z dnia na dzień wiele tradycyjnych punktów handlowo-usługowych zostało zamkniętych, co zmusiło zarówno przedsiębiorców, jak i klientów do przejścia na zdalny tryb robienia zakupów. I choć obecna sytuacja społeczna i gospodarcza powoduje wiele negatywnych zjawisk, to dzięki niej rynek e-commerce już na stałe pozostanie jednym z najważniejszych obszarów handlu detalicznego i usług.
Branża e-commerce rośnie. Liczby mówią same za siebie.
O skali rozwoju rynku handlu internetowego mówią nam liczby. Rok 2020 to ponad 11 tysięcy nowych sklepów internetowych, czyli wzrost o 7.8% w stosunku do stanu z roku poprzedniego. Jednak dopiero statystyki z początku obecnego roku wskazują na to, jak wielu przedsiębiorców postanowiło przenieść się do sieci. Wzrost wynoszący 21.5% w obszarze liczby zarejestrowanych sklepów internetowych potwierdza jedynie, jak bardzo perspektywicznym rynkiem jest rynek handlu internetowego. Potwierdzenia tej tezy nie musimy szukać jedynie w statystyce otwarć nowych sklepów, ale też w liczbie użytkowników, którzy rozpoczęli zakupy przez internet.
Polski e-commerce - wzrosty więcej niż imponujące
Już 73% internautów deklaruje, że kupiło coś przez internet. Rzesza klientów sklepów internetowych się powiększa. Wzrosty zachęcają przedsiębiorców by rozwijać się w kierunku e-commerce.
Wartość polskiego rynku e-commerce
Wartość polskiego rynku e-commerce w 2020 roku szacowana jest na 77 mld zł (w 2019 roku było to 66 mld zł). Są to szacunki wykonane przez firmę badawczą PMR
Szacuje się że w 2025 roku w Polsce udział sprzedaży internetowej w całym rynku handlu detalicznego będzie wynosił już 20%.
Światowe wzrosty e-commerce
W innych krajach też zauważa się znaczny wzrost sprzedaży internetowej. Największe platformy, takie jak Amazon (który np. w III kwartale 2020 roku zanotował wzrost przychodów w USA o 39,3%) czy ebay notują kolejne rekordowe wzrosty obrotów. Rośnie też ilość transakcji zawieranych w sklepach internetowych indywidualnych firm. Tak jak w Polsce, firmy które wcześniej w internecie sprzedawały stosunkowo mało i nie zwracały większej uwagi na ten kanał sprzedaży, w ostatnim czasie zmieniły podejście i prowadzą działania na rzecz rozwoju tego rodzaju handlu.
Prognozy dalszego rozwoju rynku e-commerce
Zgodnie z prognozami ekspertów, rynek e-commerce w pierwszej połowie obecnego roku wzrośnie w tempie około 30%. Taka dynamika wzrostu powinna utrzymywać się przez kilka następnych lat, pociągając za sobą równie dynamiczne wzrosty w obszarze rynku marketingu i reklamy internetowej. Z powodzeniem możemy mówić o tym, że obecnie jesteśmy świadkami prawdziwego rozkwitu branży e-commerce.