Szerokość zdjęć
- Zdjęcie główne wpisu najlepiej wgrywać w szerokości 1920px. Większe nie jest potrzebne, mniejsze może kiepsko wyglądać, jeśli w serwisie na podstronie artykułu lub w innym widoku zdjęcie rozpościera się na całą szerokość ekranu. Potrzebne miniaturki (o odpowiednich rozdzielczościach) wygenerowane zostaną przez system automatycznie. Podobnie pliki webp.
- Zdjęcia do treści posta powinny mieć nie mniej niż 950px.
Zarządzanie treścią bloga
Porady, które mogą pomóc zarządzać blogiem opartym o ICEberg CMS
- Blog i aktualności korzystają z modułu Artykuły. Warto uzupełniać tagi. Oraz przypisać autora - wybrać redaktora z listy rozwijanej. Autora można przypisywać z listy utworzonych w CMSie kont. (warto, żeby każdy autor miał konto w CMSie - wtedy można stworzyć podstronę z wpisami danego autora). Można też wpisać autora z ręki do pola, ale wtedy prezentowane może być tylko jego imię nazwisko. Aktualnie autorzy na stronie nie są prezentowani. Jeśli mieliby być - proszę o informację. Mogą to być za równo realne osoby jak i Sentosław może być takim autorem.
- Formularze lead generation. We wpisach blogowych umieszczać można formularze. W CMSie można tworzyć wiele formularzy MCP - czyli o dowolnej pozycji - umieszczanych w dowolnym miejscu krótkim kodem. Potrzebny jest jednak dostęp do modułu formularze.
- Tytuły akapitów i nagłówki. Warto zmienić tytuły akapitów na nagłówki h2 i h. Uwaga: nagłówki nie powinny być dodatkowo ostylowane - tj. np. wygrubione. Może to sprawić problemy gdyby chcieli Państwo użyć spisu treści. Zmieniając więc wygrubiony tekst na nagłówek w edytorze najpierw czyścimy formatowanie lub wyłączamy pogrubienie, a następnie nadajemy temu tekstowi nagłówek z listy.
- Obrazki w treści postów. Najlepiej ustawiać im szerokość równą szerokości koluny tekstowej. W istniejących zmigrowanych postach warto w ten sposób zmienić parametr szerokości zdjęcia (+ wymienić je na nie mniejsze niż 950px). Jeśli wstawiacie Państwo 2 zdjęcia obok siebie to można im ustawić po ok 48% szerokości i jedno ze zdjęć na float albo spację między nimi + centrowanie lub justowanie. W zmigrowanych wpisach zdjęcia są często konkretne szerokości lub bez szerokości zdefiniowanej, a obrazki są mniejsze niż nowa szerokość bloga. Obrazki węższe we wpisach blogowych nie wyglądają w efekcie idealnie, bo kolumna tekstowa jest szersza od nich. Warto podmienić je na szersze. Jeśli nie mają parametru szerokość zdefiniowanego wystarczy na początek wymiana pliku na szerszy na serwerze.
- URLe. Linki są w ramach migracji i uruchomienia serwisu przekierowywane. Ale mimo, że przekierowania adresów postów działają poprawnie, warto wymienić linki w treści postów na nowe aktualne, bo lepsze jest linkowanie aktualnymi przyjaznymi linkami niż starymi przekierowanymi.
- Podobne posty. Można włączać (globalnie na poziomie całego CMSa lub lokalnie w poszczególnych wpisach) podobne artykuły wg kategorii i wg tagu. Trzeba jednak jw. pisałem otagować wpisy.
- Spis treści. Gdybyście Państwo chcieli używać opcji spisu treści - trzeba pamiętać, że lądują w nim elementy, które mają nagłówki h2 i h3 (poziom pierwszy i drugi spisu treści) - automatycznie. Spis treści można włączyć / wyłączyć , tworzy się automatycznie jak konspekt dokumentu w Google Docs / Wordzie. Nagłówki nie mogą mieć żadnych dodatkowych styli (np. wygrubień), żeby automatyczny spis treści zadziałał.
- Połączenie między wpisami blogowymi a elementami z katalogu. W postach blogowych można umieszczać mieszkania z katalogu. Ale to raczej funkcja do stosowania w aktualnościach niż na blogu. Jeśli chcecie ją Państwo zastosować trzeba dać nam znać, żebyśmy ją aktywowali i dostosowali do serwisu.
- Podobnie z innymi niestandardowymi opcjami bloga - np. załączaniem pliku do pobrania w postaci formularza, używanie tematów czy źródeł a także wysyłanie powiadomień push - nie są one włączone.
- Zdjęcia główne do postów najlepiej dodawać typu bez napisów, bo w aktualnym układzie serwisu obrazki z tekstem będą źle wyglądać - zarówno w topie jak i w listach podobnych oraz na listach stron na blogu. Jest takich obrazków kilka w serwisie we wpisach blogowych, które może warto wymienić.
- Powiązanie postów z galeriami. Można wiązać artykuły z galerią. Przykład https://www.sento.pl/sensity-
b-postep-prac Trzeba jednak wcześniej stworzyć galerię. Do tego potrzebne są dodatkowe uprawnienia w CMSie. - Podgląd edytowanej treści. Wpisy można podglądać w trakcie tworzenia, przed publikacją. Służy do tego przycisk pokaż aktualną stronę. Link tam umieszczony można wysłać sobie, ale jest aktywny tylko tego samego dnia.
- Kończenie edycji. Z CMSa warto się wylogowywać lub przynajmniej zamykać edycję. Nie zamknięcie edycji sprawia, że przez pewien czas dostęp do edycji jest zablokowany (w jednym momencie wpis może edytować tylko jedna osoba).
- Wersjonowanie treści. Wpisy są wersjonowane. Gdyby udało się nam coś zepsuć - można przywrócić poprzednią wersję ;)
Zapisz się na newsletter, żeby otrzymać kolejne poradniki.